Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
szeptember 24. péntek, Gellért, Mercédesz

Kreatív megoldásokkal folytatják a tanévet Újbudán

Újbuda   |   2020, április 9 - 12:01
Nyomtatóbarát változatSend by email

Kerületi iskolákat kérdeztünk arról, hogyan álltak át a digitális oktatásra. Volt, ahol nem volt nagy kihívás, hiszen már használtak ilyen mód­­szereket, máshol több bonyodalmat okozott, de mindenhol beindult az új élet. A családoknak Újbudán is nehéz ez az időszak.

Az iskolai oktatás online térbe helyezése Újbudán is váratlanul érte az intézményeket és a tanárokat. A legfontosabb feladat általános vélemény szerint az volt, hogy első pillanattól fogva képesek legyenek a tanmenet szerint feladatokat adni, nehogy a gyerekek úgy éljék meg, hogy vége lett a tanévnek. Sok pedagógus eddig is alkalmazott digitális eszközöket, a legtöbb iskolában azonnal használni tudtak legalább prezentációkat, e-learning megoldásokat.

A kevésbé digitalizált pedagógusok a tankönyvek alapján kidolgozott feladatokat küldték el a diákoknak, a füzetbe írt megoldásokat a szülők lefényképezve juttatták vissza ellenőrzésre. Mindez a korábbiaknál sokkal több időt vesz igénybe, ráadásul a szülőknek jóval intenzívebben kell részt venniük gyerekeik, különösen a kisebbek iskolai munkájában.

Az otthonokban a fő probléma az informatikai háttér. Ahol több az iskoláskorú gyerek, mint a számítógép, esetleg a szülők is otthoni munkára kényszerülnek, ott nagyon jól kell beosztani a „gépidőt”. Sok tanuló élvezi a kreatív feladatokat, de így is megterhelő az otthoni környezetben szokatlan, többórás munka, és egyre többen hiányolják az iskolai társaséletet is.

A pedagógusok folyamatosan tartják a kapcsolatot egymással, igyekeznek új ötleteket, módszereket megosztani, bár néha a túl sok lehetőség is gondot okoz. A Szent Margit Gimnázium tanárai korábban is küldtek e-mailben feladatokat a tanulóknak, de most kellett legalább egy hét, amíg kialakult egy központi rendszer. Az iskola informatikusai létrehozták a pedagógusok és diákok kiszolgálását biztosító 200 Google Classroom fiókot, amelynek használatát sokaknak meg kellett tanítani, szükség esetén a gyakorlottabb tanulók segítségével.

A tanárok szerint az a legnehezebb, hogy megszűnt a személyes kontaktus. A gimnáziumban ezért most azon dolgoznak, hogy élővé tegyék az oktatást, interneten közvetített tanórákkal, videós konferenciákkal. Utóbbit a tanárok egymás között már alkalmazzák, de sok még a vita arról, hogy milyen jogi és etikai problémák merülhetnek fel, ha ezt a tanulókra is kiterjesztik, nem beszélve arról, hogy az otthoni hálózatok bírják-e a folyamatos videós kapcsolatot. Azért már vannak élő foglalkozások, például csoportos online kvízek formájában.

Bár a rengeteg e-mail megválaszolása, a feladatok javítása, ellenőr­zése, a fórumok böngészése, új megoldások keresése a tanárokat is megterheli, a Szent Margit Gimnázium oktatói arról is beszámoltak, hogy sok jó dolog is történik velük ezekben a napokban. Összefognak a hitéletben is, online imacsoportokat alakítottak.

Benis Andreát, a Kelenvölgyi Általános Iskola igazgatónőjét nem érte váratlanul a járvány miatt kialakult helyzet, volt vészforgatókönyvük. Külön szerencséje a kelenvölgyieknek, hogy második éve vesznek részt a MicroSoft Innovatív Iskola Programban, használták a Microsoft Office 365 Teams alkalmazást. A tanárok már a járvány kitörése előtt ki tudták küldeni a kísérleti osztályoknak a feladatokat, nyomon követték az otthon dolgozó gyerekek haladási ütemét. – Most szinte pillanatok alatt megtörtént az átállás az egész iskolában a távoktatásra, a gyakorlottabb pedagógusok segítettek elsajátítani a keretrendszert azoknak, akik még nem dolgoztak vele. Negyven pedagógusnak, közel 500 gyereknek, illetve szüleiknek kellett kiküldeni a hozzáféréseket, jelszavakat, továbbá oktatóvideókat azoknak, akik először találkoztak a Microsoft Teamsszel. Az elsősök (és szüleik) igénylik a legtöbb törődést, a nagyobbaknál már gördülékeny a feladatok kiküldése és ellenőrzése – mondta el lapunknak az igazgatónő.

– Elsősorban a bizalmi alapon zajló oktatásra kell most a hangsúlyt fektetnünk. Teljesen át kell strukturálni a tananyagot, kialakítani a fontossági sorrendet, megtalálni a súlypontokat, hogy a gyerekek motivációját erősítsük, és hasznosan teljen el ez a néhány hónap – fogalmazott Benis Andrea. – Nagyon fontos az egységes iskolai platform, befogadhatatlan a szülőknek és a gyerekeknek, ha három-négy különböző helyről kapják az információkat – tette hozzá az igazgatónő.

Bár Kelenvölgy szerencsésnek mondható a felkészültséget illetően, ott is tudják, hogy a távoktatás sosem fogja teljesen pótolni a személyes, iskolai környezetben történő tanítást. A pedagógusokra extra feladatok hárulnak, hogy az eltérő képességű gyermekekkel is tudjanak törődni, megoldva felzárkóztatásukat. A sikerhez együttműködő szülőkre is szükség van. Kelenvölgyben most még szorosabbra fűzték velük a kapcsolatot, a kör-e-mail rendszer jól vizsgázott, a szülői munkaközösségek vezetői is sokat segítettek. Az iskola számítógépeit hazavihették a sokgyermekes vagy informatikai gondokkal küzdő családok, sőt, szülők és vállalkozások is felajánlották a segítségüket.

A Kelenvölgyi Általános Iskolában már megvoltak az első online szülői értekezletek is, a szakmai munkaközösségek videokonferenciákat tartanak, már a gyerekek is be tudnak jelentkezni ilyenre. Online „lelki faliújságot” is létrehoztak a diákoknak, ahol problémáikat, vagy éppen rajzaikat oszthatják meg az egész közösséggel, és tanáraik is biztatják őket ezen a felületen.

Az iskola épületében egyedül az igazgatónő dolgozik. – Kihalt itt az utca, két macska jár csak erre. Nehéz időszak ez nekem is, de sokat jelent, hogy minden fórumon tartjuk egymásban a lelket, mert ez az időszak mindenkinek embert próbáló. Nagyon bízom a diákjainkban, hogy fegyelmezetten betartják az irányelveket, és nagyon számítok a szülők és a kollégák további segítségére, szoros együttműködésére – mondta Benis Andrea.

D. B. S.

LEGFRISSEBB
OLVASTA?
×

Klímavédelem – Klímatudatosság  

Újbuda Klímastratégiája 2030-ra egy klímatudatos módon fejlődő kerület jövőképét vetíti előre, ahol egészséges környezetben, az épített és természeti értékeket megőrizve, fenntartható módon fejlődve, az energiafelhasználás hatékonyságát növelve, valamint az üvegházhatású gázok kibocsátását csökkentve élünk.

LAKOSSÁGI FELHÍVÁS az erdő- és szabadtéri tüzek megelőzésére  

Az enyhébb tavaszi időjárás beköszöntével egyre többen választanak szabadtéri programot és tevékenységet, ennek során fokozottabb figyelmet kell fordítani a szabadban keletkező tüzek megelőzésére. A veszélyt a száraz aljnövényzet és avar jelenti, amelyben könnyen és gyorsan terjed a tűz, különösen erős szél esetén. A szabadtéri tűzesetek keletkezésének fő oka az emberi gondatlanság. A károk akkor előzhetőek meg a legkönnyebben, ha tisztában vagyunk a biztonságos szabadtéri tűzgyújtás és a tűzmegelőzés alapvető szabályaival.