Az Őrmezei Közösségi Házban rendezett fórumon a beruházó, a tervező és a kivitelező képviselői
részletesen bemutatták a közlekedési csomópont terveit. A 2014 augusztusában indult 7,2 milliárd
forint értékű beruházás várhatóan 2016 áprilisában fejeződik be. November közepéig a mostani
forgalmi állapot marad érvényben, utána nagyobb változásokra kell számítani a közlekedésben. Amit
már biztosan lehet tudni: a kivitelező november közepén elbontja a gyalogos felüljárót, ezzel együtt
megnyílik az új aluljáró a gyalogos forgalom előtt. Az autóbusz‐terminált érintő változásokról viszont
csak később tudnak tájékoztatást adni, mivel az egyeztetések még nem zárultak le.
A fórumon a szakemberek többször is hangsúlyozták, hogy a felújítási terület a Balatoni úti aluljáró
és a Pannonhalmi út között helyezkedik el. Ezért a fővárosban zajló egyéb felújítások adta
kellemetlenségekkel kapcsolatban nem hozzájuk kell fordulni.
Horváth Ferenc, a Swietelsky Magyarország Kft. projektvezetőjének beszámolója szerint most
zajlanak a legfontosabb szerkezetépítési munkák: a felszín alatti visszafordító alagutak és a gyalogos
aluljáró építése, illetve fontos út‐ és járdaépítési munkálatok. A gyalogos hidat (felüljárót) a március
7‐i akcióhoz hasonlóan, teljes útzár mellett, november 14‐én szombatról vasárnapra virradóan este
11 és hajnali 5 óra között elbontják. Ezzel párhuzamosan megnyitják az aluljárót a gyalogosok előtt,
de a burkolási munkálatok miatt még nem teljes szélességében. A járókelők palánkkal leválasztott
kivilágított folyosón át tudnak majd közlekedni, a kijárati lámpás zebra pontos elhelyezése még
egyeztetés alatt van. Az Alsó Beregszász utat lesüllyesztik, ezt követően kezdenek neki a végleges
útpálya építésének. A következő fázis kapcsán is lehet számítani buszmegállók áthelyezésére, amiről
időben tájékoztatják a lakosságot. A szerkezetépítési munkálatok várhatóan év végéig befejeződnek.
Jövő áprilisig megépülnek a jelzőlámpás csomópontok és a végleges útpályák, a zajvédő fallal együtt.
A lakossági fórumon Takács Viktor, Újbuda főépítésze is szót kért. ‐ Mivel ez egy fővárosi beruházás,
sok információ számára is újdonság. A kerület annyit el tudott érni a csomóponttal kapcsolatban,
hogy nem a korábbi tervek szerinti kétszintes felüljárós megoldás valósult meg, ami egyrészt jóval
költségesebb lett volna, másrészt a Sasadi út felé lakóknak több kellemetlenséget okozott volna. Ezt
az elképzelést írta felül a „két patkós” aluljárós csomópont terve, ami Takács véleménye szerint
biztos, hogy elfogadhatóbb. Az alapproblémát az jelenti – tette hozzá –, hogy az őrmezői, sasadi
terület városközponti részé alakul. Ha az M4‐es metróvonal kiment volna a virágpiacig, az egész
beruházás szükségtelen lett volna. Ennek a lehetőségét változatlanul minden szabályozási tervnél
felvetik, hiszen csak a metróvonal meghosszabbítása eredményezheti e terület tehermentesítését. A
másik, elsőre apróságnak tűnő eredmény, hogy ez az útszakasz többé már nem autópálya, hanem
fővárosi főút, ezért sebességkorlátozást lehet rajta bevezetni.
A főépítész nehezményezte, hogy az eddig belátható folyamatok szerint csupán egy ötszáz
férőhelyes felszíni parkoló épül a vasúttól elvett területen. Az egyeztetéseken szeretnék elérni, hogy
az autópályáról érkező autók ne az Egér úton át közelítsék meg a P+R parkolókat, hanem a lehető
legrövidebb útvonalon, a lesüllyesztett Alsó Beregszász úton át.
Válóczi István, a BKK Közút Zrt. mérnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy ez a csomópont
Magyarország legforgalmasabb közúti keresztmetszete. Százezer egységnyi jármű halad át rajta
naponta, szerinte ez valószínűleg a jövőben is így lesz. Az 1500 P+R férőhely sem változtatna
érdemben a terhelésen.
A Budaörsi úti új közúti csomópont kialakításával:
● megszűnnek a 7‐es út becsatlakozásánál kényszerűen kialakított ellenirányú autóbuszsávok,
● javul a Sasad és Őrmező közötti átjárhatóság, ennek részeként akadálymentes gyalogos‐ és
kerékpáros kapcsolat létesül,
● zajvédő fal épül a Budaörsi út érintett szakaszán,
● a főpályákon a maihoz hasonlóan megmarad a BAH‐csomópont – városhatár közötti
átjárható kapcsolat,
● új, külön szintű alcsomópontok segítségével érhető el az intermodális csomópont (autóbusz‐
végállomás és P+R parkolók),
● autóbuszsávok segítik a közösségi közlekedés járműveinek haladását a csomópontban, ezért
javul az M4‐es metró végállomásának elérhetősége.