Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
december 24. kedd, Ádám, Éva

Digitális technika segíti a petős gyerekek

Újbuda   |   2016, április 11 - 09:13
Nyomtatóbarát változatSend by email

Sérült gyermekek nevelését támogató digitális módszereket és eszközöket mutattak be április elején a Pető András Főiskola EKPMI Gyakorló Általános Iskola és Kollégiumban. A program célja az volt, hogy a gyerekek megismerjék a digitális technika lehetőségeit, illetve később otthon is használják azokat.

Digitális módszereket, számítógép-használaton alapuló, speciálisan sérült gyerekek nevelését és fejlődését segítő alkalmazást mutattak be a Pető András Főiskola EKPMI Gyakorló Általános Iskola és Kollégiumban. A gyerekek különféle eszközöket próbálhattak ki, így például a szem mozgását lekövető billentyűzetet is, amellyel a kézmozgásra képtelenek is kommunikálhatnak írásban. A svéd technológián alapuló alkalmazásokat forgalmazó magyar cég olyan játékokat is bemutatott, amelyek interaktív formában segítik a fogyatékkal élőket a kapcsolatteremtésben, hogy sajátos módon beszélgessenek, játszanak, miközben a számítógépet is jobban megismerik. A Kapcsol-AT Asszisztív Technológiák Kft. ügyvezetője szerint, ezekkel a módszerekkel gyorsan javulhat a beteg gyerekek mentális és fizikai állapota, továbbá olyan képességeket is kifejleszthetnek, amelyek élhetőbbé teszik a mindennapokat. Vezekényi Nóra Laura hangsúlyozta, a Windows alapú programokkal az agysérülést szenvedett betegek, a nehéznek vagy akár megoldhatatlannak tűnő feladatokat is véghezvihetik az agy aktivitásában keletkezett gátak ellenére.

A programon bemutatták a főiskola valamint Magyarország egyik vezető tananyagfejlesztője, a Balázs-Diák Kft. közös projektje keretében megvalósult programokat, a „Kis felfedezőt” és a „Színvarázst”is. Előbbivel a gyermekek térbeli tájékozódása fejleszthető, miközben a felhasználók észrevétlenül tanulnak meg számolni és összeadni. A program használói Magyarország térképével is megismerkedhetnek, miközben a Sokoldalú Süni bőrébe bújva megmenthetik Virághajú Violettát. Sokaknál nem stabilizálódik a kézdominancia, vagy nem a domináns kezet használják írásra, rajzolásra. A játékok segítséget nyújtanak abban, hogy a gyermekek domináns kezére állíthassuk be a program használatát.

A gyermekek színészlelése, színfelismerése könnyed, játékos formában fejleszthető. A Színvarázs digitális tananyaggal a színek világát ismerhetik meg az óvodáskorú gyermekek. A színvarázslások mellett a hozzájuk kapcsolódó forma felismerése, felületek színezése siker és élmény a gyermekeknek. A program legfőbb előnye, hogy kézdominanciától függően jobb, illetve balkezes változat is beállítható.

T. K.