Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 6. szerda, Lénárd

Ősszel bolgár pedagógusok látogatnak az újbudai óvodába és iskolába

Újbuda   |   2016, június 15 - 10:42Nyomtatóbarát változatSend by email

Folytatódik a magyar–bolgár együttműködés, amely a két ország oktatási és köznevelési rendszerének megismerését és a jó gyakorlatok bemutatását tűzte ki célul. A minap Bulgáriában tartott szakkonferencián a hazai szakemberek több óvodai és iskolai pedagógus tevékenységébe nyertek betekintést, a bolgárok pedig ősszel látogatnak meg több kerületi intézményt.

– A társadalom, a gazdaság és a munkaerőpiac változásai, az információs és kommunikációs technológiai fejlődés új kihívások elé állítja a pedagógusokat, valamint a felnövekvő generációt egyaránt – mondta előadásában Győrffyné Molnár Ilona. Az önkormányzat humánszolgálati igazgatója a Bulgáriában tartott oktatási szakkonferencián egyebek között az egész életen át tartó tanulás fontosságáról, és az ezzel összefüggő készségek elsajátításáról, a köznevelés reformjának szükségességéről is beszélt.

Az ezzel kapcsolatos magyar–bolgár együttműködés 10 éves, úgynevezett Duna-programban valósul meg. Az igazgató asszony hangsúlyozta, mindkét fél részéről szükség van arra, hogy a köznevelés és -oktatás terén egymás gyakorlatának pozitív elemeit megismerjék. Molnár Ilona szerint fontos, hogy a nevelés és az oktatás folyamata ne ad hock jelleggel működjék, hanem rendszerben gondolkodva, folyamatos építkező módon valósuljon meg, közös akarattal. – Ehhez jó nevelési-oktatási struktúrára van szükség, melyben jól érzik magukat a résztvevők, a pedagógusok megtalálják a számításukat, a gyermekek saját magukhoz képest folyamatosan fejlődnek. Így azt a tudást szerzik meg, amelyre a társadalomnak, a gazdaságnak szüksége van, és esélyük lesz a munkába állásra. Nem utolsósorban pedig saját elképzelésüket, álmukat valósítják meg – fogalmazott Győrffyné.

A budapesti VIII., XI. és XII. kerületből utazó kollégák a bolgár Napos parton tett látogatás során számos helyi intézményt kerestek fel. Megállapították, hogy egyes óvodák felszereltsége igen csak figyelemre méltó az informatikai, technológiai és a neveléshez szükséges eszközök ellátottságát illetően. Vannak azonban olyan területek, amelyek fejlesztésre szorulnak.

A szakkonferencián Rumen Valcsev főelőadó professzor a bolgár helyzettel kapcsolatban elmondta, országukban a pedagógusok jelenlegi száma 90 ezer körül alakul, amelynek 90 százaléka nő, harmada 50–60 éves, a fiatalabbak aránya mindössze 9 százalék, és folyamatosan csökken. Mindeközben a továbbképzésre óriási szükség lenne, mivel a 15 éves tanulók a PISA-felmérésekben anyanyelvből, matematikából és természettudományokból a legrosszabb eredményeket érték el az EU-n belül (hasonlóan Magyarországhoz).

A konferencia további napirendjeiben több prezentáción keresztül ismerkedtek meg a résztvevők azzal, hogy Európában mi a helyzet ezen a területen. A XII. kerületi prezentáció bemutatta azoknak az országoknak a közoktatási fejlődését, amelyek a PISA-felmérés eredményeinek élén állnak.

Újbuda részéről Halászné Bogdány Zsuzsanna óvodavezető és Kis Mihály iskolaigazgató mutatta be a két intézmény együttműködését, az óvoda és iskola közötti átmenetet.

A bolgár pedagógusok októberben érkeznek Magyarországra, a kerületben a Dél-Kelenföldi Óvodát és az Újbudai Grosics Gyula Sport Általános Iskolát fogják meglátogatni.