Mivel a 2010 után vásárolt gépjárművek kgfb-szerződésének évfordulója már nem január 1-je, hanem a szerződés megkötésének dátuma, évről évre gyengül az év végi kötelező kampány intenzitása. A tavaly novemberi kampányidőszak után, január elsejével több mint 135 ezer kgfb szerződés szűnt meg, szemben a 2018 január elsejével megszűnt 160 ezerrel. A társaságok az újonnan forgalomba helyezett gépjárművekkel együtt 136 ezer új szerződést kötöttek meg január elsejével. Az ügyfelek között 68 ezer a személyautóval rendelkező magánszemély, tavaly még 100 ezren voltak - ismertették.
A segédmotoros kerékpárok nélkül számított és kötelező felelősségbiztosítással rendelkező gépjármű állomány már túllépte az 5 milliós darabszámot, túlnyomó részük magántulajdonban lévő személygépkocsi. Ezek közül már csak nagyjából minden negyedik autós kgfb-szerződésének az évfordulója az év első napja. A személygépkocsik esetében még alacsonyabb az arány: közel 837 ezer jármű szerződése fordult az év végén a Mabisz adatai szerint.
A jogszabály szerint legkésőbb a kgfb-díj esedékességétől számított 60 napos türelmi idő végéig kell beérkeznie a biztosító társasághoz az aktuális díjrészletnek - ez a január 1-jei évfordulós szerződéseknél március 1-je. Ha addig az időpontig nem érkezik be az összeg a biztosítóhoz, úgy a szerződés díjnemfizetés miatt megszűnik, és a díjjal nem fedezett időszakra fedezetlenségi díjat kell fizetnie az ügyfélnek, az ebben az időszakban okozott kárt pedig a károkozónak kell megtérítenie. A fedezetlenségi díj személygépkocsik esetében, 2019-ben - a gépjárművek teljesítményétől függően - 460-1030 forint naponta - áll a közleményben.
Ha a kgfb-szerződés díjnemfizetés miatt szűnik meg, azt kizárólag a korábbi biztosítónál lehet újrakötni ugyanazon biztosítási időszakra - tették hozzá.
MTI