Tapasztalataik szerint kik tudják, hogy családon belüli erőszak ügyében is megkereshetik a Humán Szolgáltató Központot?
Jellemzően fiatal nők, kisgyerekesek, idősek fordulnak hozzánk, de előfordult már olyan is, hogy bántalmazott gyermek kért segítséget. 2019-ben 32 fizikai, 63 lelki és egy szexuális bántalmazás került felszínre. Ezek sajnos magasabb számok a tavalyelőttieknél, de ez a tendencia azt is mutatja, hogy hatékonyabb a felderítés, jobban működik a jelzőrendszer, több eset derülhet ki.
Mi az, amiben a központ segíteni tud?
Az első, nagyon fontos lépés a lelki segítségnyújtás. A bántalmazottak lelkileg nagyon rossz állapotban vannak, nehezen beszélnek elszenvedett sérelmeikről, nem is nagyon tudják, hová forduljanak, mi az, amit elmondhatnak. Az első út a pszichológushoz vezet, aki feltárja, milyen állapotban van az elszenvedő, és milyen terápiára van szüksége. Súlyosabb esetekben a pszichiáter kollégához irányítjuk az áldozatot. Ha valaki jogi lépéseket szeretne tenni, ebben is tudunk segíteni. Amiről sokan nem tudnak: megelőző távoltartást is lehet kérni, ami ugyan nagyon rövid idő, de legalább levegővételhez juthat az áldozat.
Mit tehet az, aki személyesen akar segítséget kérni, illetve az, aki fel szeretné hívni a figyelmet a környezetében érzékelt bántalmazásra?
A segítségkérés bárhogyan történhet. Személyesen, írásban, telefonon, intézményünknek számos elérhetősége van. Nyitvatartási időben bárki bejöhet, a telefonos jelzésekre is minden esetben reagálunk. Ha a központi e-mail címre érkezik a jelzés, egy esetfelelős közreműködésével azonnal elkezdődik az eljárás. Minden egyes esetet megvizsgálunk. Az a fontos, hogy aki segítségre szorul, annak segíteni fogunk.
T. E.