A Hamzsabégi sétány környezete az itt lakók szerint veszélybe került a tervezett Kelenföld–Ferencváros vasútfejlesztés miatt, ugyanis a sétány rovására több vágánnyal bővítik majd ezt a vasútvonalat. A környéken élők az ennek nyomán megnövekvő teherforgalom, illetve a tervezett fakivágások miatt tiltakoznak.
– Sajnos azzal szembe kell néznünk, hogy a beruházás eldöntetett – mondta az üggyel kapcsolatban László Imre, Újbuda polgármestere. – Megvalósul a vágánybővítés, kettő helyett három vágánypár fog futni, és alig tehetünk valamit. Az önkormányzat mozgástere lekorlátozódott, hiszen a kiemelt kormányzati beruházásként kezelt fejlesztések a kormány hatáskörébe tartoznak. Hogy mennyire kicsi az önkormányzat ráhatása az ügyre, azzal mi is akkor szembesültünk, amikor átvettük a munkát az előző vezetéstől. Ez a probléma hosszú időre nyúlik vissza, hiszen a tervezés, egyes önkormányzati képviselők bevonásával, már évekkel ezelőtt elkezdődött. Én csak azt nem értem, hogy az elődeim miért hallgatták el a Hamzsabégi sétány környékén élők elől a terveket – tette hozzá a városvezető. – Nem volt más választásunk, mint hogy elkezdtünk kutakodni és felgöngyölíteni az ügyet, hogy szembesüljünk a valódi tényekkel, és megtegyük, amit lehet. Kiderült, hogy olyan kormányzati beruházásról van szó, amely újabb sínpárok lefektetését teszi szükségessé, tehát nem kettő, hanem három vágány kerül kialakításra a Kelenföldi és a Ferencvárosi pályaudvar között, a Hamzsabégi úti külső, buszgarázs melletti részen pedig kettő helyett négy vágány lesz – mondta.
Menteni, ami menthető…
A helyi lakosok nem a tervezett vasúti személyforgalom fejlesztése, hanem a megnövekvő teherforgalom, a zajszennyezés és a nagyfokú fairtás ellen tiltakoznak.
– Tisztában vagyunk azzal, hogy a hatályos jogszabályok értelmében semmit sem tudunk megakadályozni – folytatta a polgármester. – Ez azonban nem azt jelenti, hogy megálltunk, összecsaptuk a bokánkat, és fejet hajtva elfogadtuk, hogy nem tudunk mit tenni. Nekünk változatlanul az a feladatunk, hogy megpróbáljuk maximálisan a kerület érdekét képviselni. A napokban levelet írtunk a kormányzati vezetésnek, amelyben egyet nem értésünket fejezzük ki azzal kapcsolatban, hogy a vasúti többletforgalom Újbudán, lakott területen belül haladjon át, és felszólítjuk a kormányzatot, hogy vizsgálja felül, valóban elengedhetetlen-e a Hamzsabégi sétányon a sínpárok bővítése. Szintén megfogalmaztuk ebben a levélben, hogy abban az esetben, ha a jelenleg tervezett kiemelt kormányzati fejlesztés valósul meg, az önkormányzat mindent elkövet a lakosság lehető legnagyobb mértékű kártalanításáért. A kivágott fák pótlására csemeték helyett nagyobb törzsátmérőjű fákat kérünk. A munkálatok elindítása előtt az érintett lakások nyílászáróinak cseréjét kérjük, a legmodernebb zajvédő létesítményekhez ragaszkodunk, és ahhoz is, hogy az érintett szakaszról tiltsák ki az elavult, zajos fékbetéttel felszerelt vasúti teherkocsikat. A kivitelezés megvalósulása után pedig környezeti zajt mérő monitoringrendszert kívánunk bevezetni és működtetni. Arra külön felszólítjuk a kormányt, hogy bármilyen beruházást folytat a XI. kerületben, azt természetrombolás nélkül, az önkormányzattal egyeztetve és a legmodernebb technikai megoldásokkal tegye. Elvárjuk, hogy az állami beruházó velünk szakmailag együttműködve és kommunikálva találja meg a legjobb megoldást – közölte László Imre.
Múlt év decemberében az önkormányzat azzal a javaslattal élt, hogy zöldövezetté nyilvánítsák a Hamzsabégi sétányt, amely az állami tervekben főútvonalként szerepel. Ehhez parlamenti döntés és törvénymódosítás szükséges. |
A Hamzsabégi beruházás rendkívül bonyolult és szövevényes ügyével kapcsolatban Újbuda Önkormányzata a lakosság pontos tájékoztatása érdekében hamarosan információs irodát nyit, és minden egyéb fórumon is folyamatosan hírt ad az eseményekről, a beruházás tervezési szintjeiről, valamint a kivitelezés fázisairól. |
T. E.
A BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. közleménye
|