Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 30. hétfő, András, Andor

Buda Gardens: kompromisszum a lakók érdekében

Újbuda   |   2020, szeptember 10 - 10:02
Nyomtatóbarát változatSend by email

Lezárult az egyeztetés a volt ÉMI-telekre tervezett Buda Gardens beruházás ügyében. A részletekről Orosz Anna alpolgármestert kérdeztük.

A Diószegi úti Gesztenyés játszótér mellett fekvő, sokáig az Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft. (ÉMI) állami vállalat tulajdonában lévő telket 2017-ben adták el egy magánberuházónak. A gyanúsan alacsony eladási ár miatt akkor az egyik ellenzéki párt feljelentést tett, a Budapesti Rendőr-főkapitányság pedig hűtlen kezelés gyanújával nyomozni kezdett; a nyomozást bűncselekmény hiányában zárták le. Az eladáskor érvényben lévő építési szabályzat nagyon intenzív beépítést engedélyezett, a fejlesztő egy 350 lakásos lakóparkot, 500 férőhelyes mélygarázst tervezett az ingatlanra. A helyiek teljes joggal kezdtek tiltakozásba, hiszen a beruházás agyonnyomta volna a családias, zöld, barátságos környéket. A tiltakozás hatására 2017 végén az újbudai képviselő-testület változtatási tilalmat rendelt el a területen.
A változtatási tilalom elrendelése az önkormányzatnak lehetőséget ad arra, hogy felülvizsgálja az eredeti építési szabályzatot, ám szigorítás esetén a telek tulajdonosa jogosan perelheti az önkormányzatot kártalanításért. Hiszen az ingatlan vételárába mindenki belekalkulálja azt a hasznot, ami a beruházásból származhat, ez pedig függ attól, hogy mekkora épületet építhet.
A 2019. október 13-i önkormányzati választásokat követően a kerület új vezetése egyeztetésbe fogott mind a helyieket képviselő Szentimrevárosért Egyesülettel, mind az ingatlanfejlesztőkkel. A sokkörös tárgyalások célja az volt, hogy olyan megoldás szülessen, amely a lehető legnagyobb mértékben veszi figyelembe az itt lakók érdekeit úgy, hogy közben minimalizálni lehessen egy több százmilliós, akár milliárdos kártalanítási per kockázatát (a kártérítést végső soron a kerület költségvetéséből kellene finanszírozni).

• Konkrétan miben született kompromisszum? Miért jó ez? Mennyiben valósultak meg a lakók követelései?
A helyi építési szabályzat módosításával Újbuda Önkormányzata elérte, hogy az eredeti tervekkel szemben 40 százalékkal csökkentették a tervezett épület méretét. Elértük, hogy az eredetileg 3-mas, majd 2,5-re módosult szintterületi mutatót hosszú egyeztetési folyamatban 1,8-ra vigyük le. Ez megegyezik a környék lakóházainak valódi építési mutatóival, és még szigorúbb is a környék beépítési paramétereinél. A minimális zöld felületi mutatót 20-ról 35 százalékra emeltük, az épületmagasságot 20-ról 19 méterre mérsékeltük, a parkolóhelyek számát 500-ról 260-ra. Tudjuk, hogy a környéken sokszor problémát jelent a parkolás, ezt azzal szeretnénk orvosolni, hogy rövidesen díjkötelessé tesszük. A garázs férőhelyeinek számát azért is csökkentettük, hogy ne engedjünk rá hatalmas forgalmat a szentimrevárosi utcákra, illetve mert a környék jó tömegközlekedési ellátottsága sem indokolja az autós közlekedést. Azt is kiharcoltuk, hogy az épület ne legyen elzárva a szomszédos telektől, illetve távolabb kerüljön a Gesztenyés játszótértől. Az önkormányzat forgalomtechnikai szabályozással fogja megoldani, hogy az irodaházba irányuló forgalom ne a Diószegi utat és a szomszédos kis utcákat terhelje.

• Hogyan kell elképzelni az érdekérvényesítés folyamatát ebben az esetben?
Ebben a konkrét ügyben azért volt nehéz jó kompromisszumot találni, mert úgy kellett egyeztetnünk, hogy a telek­eladáshoz nekünk semmi közünk nem volt, a telek áron aluli értékesítését mélyen elítéljük. Én magam is 100 százalékban egyetértek a lakókkal abban, hogy a környéknek az tenne jót, ha itt minél kisebb léptékben épülne bármi is, és megmaradna olyan csendesnek és nyugodtnak, amilyennek most szeretjük. A nehézség abból is fakadt, hogy indokolatlanul megengedő beépítési kondíciók voltak életben erre a telekre az értékesítés időpontjában, illetve hogy a választás után már meg volt kötve a kezünk, sürgetett bennünket az idő: 2019 októberében már csak egy év volt hátra a hároméves változtatási tilalom lejártáig, utána az eredeti, nagyon megengedő építési szabályzat állt volna vissza. Az is megnehezítette a helyzetet, hogy a Covid-válság, valamint a kormányzati elvonások milliárdokkal kurtították meg a költségvetésünket. Ezzel együtt azt gondolom, sikerült elérnünk a legtöbbet, amit ebből az ügyből a lakók érdekében ki lehetett préselni anélkül, hogy sok százmilliós pert kockáztattunk volna.

Újbuda

LEGFRISSEBB
OLVASTA?
×

Társasházak működésével kapcsolatos információ  

2020. november 17. napján hatályba lépett a veszélyhelyzet során a személy- és vagyonegyesítő szervezetek működésére vonatkozó eltérő rendelkezések újbóli bevezetéséről szóló 502/2020. (XI. 16.) Kormányrendelet , amelynek 2. alcíme a társasházakra vonatkozó eltérő rendelkezések alkalmazását szabályozza.

LAKOSSÁGI FELHÍVÁS az erdő- és szabadtéri tüzek megelőzésére  

Az enyhébb tavaszi időjárás beköszöntével egyre többen választanak szabadtéri programot és tevékenységet, ennek során fokozottabb figyelmet kell fordítani a szabadban keletkező tüzek megelőzésére. A veszélyt a száraz aljnövényzet és avar jelenti, amelyben könnyen és gyorsan terjed a tűz, különösen erős szél esetén. A szabadtéri tűzesetek keletkezésének fő oka az emberi gondatlanság. A károk akkor előzhetőek meg a legkönnyebben, ha tisztában vagyunk a biztonságos szabadtéri tűzgyújtás és a tűzmegelőzés alapvető szabályaival.