Zöld értékeket bemutató, ingyenes divatshow-sorozat kápráztatta el a közönséget az Allee Bevásárlóközpontban. Az érdeklődők megismerkedhettek a legújabb trendekkel, miközben az Allee a Föld megóvására is felhívta a figyelmet kampányával. A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület és a Humusz Szövetség április 16–20. között szemléletformáló és interaktív módon nyújtott tájékoztatást a természetvédelem, illetve a környezettudatos gondolkodás fontosságáról. Délelőttönként a XI. kerületi zöldóvodák csoportjainak, valamint az ökoiskolai minősítést elért intézmények diákjainak tartottak látványos foglalkozásokat.
A divatbemutató-sorozatot Lukács Gabi és Lakatos Márk álmodta meg. A látványos műsorban artisták, táncosok közreműködésével jelenítették meg nemcsak az öltözködés, hanem a környezetbarát közlekedés, a szelektív hulladékgyűjtés, az újrahasznosítás, a globális felmelegedés és a veszélyeztetett állatfajok témáit is.
– A dizájnerek rendkívül kreatívak, ha újrahasznosításról van szó: vannak, akik tradicionális megközelítéssel dolgoznak, például újraszabnak régebbi darabokat, és akadnak, akik az úttörő megoldások hívei – mondta lapunknak Lakatos Márk. Példaként hozta fel azokat a tervezőket, akik PET-palackokból textilt gyártanak, bicikligumi-belsőből bőrhatású dzsekit készítenek, régi radiátorok rézelemeiből grandiózus ruhákat alkotnak. A lehetőségek határtalanok, csupán az a kérdés, hogy egy műalkotás vagy egy hordható ruhadarab a tervező célja.
Az állati eredetű anyagokból készülő ruházattal kapcsolatban Lakatos Márk az állatok kizsákmányolását nagyobb problémának tartja, mint a hulladékképzést. Emlékeztetett, hogy az egyik legnagyobb luxusszőrme-használó, a Versace divatház nemrég bejelentette, felhagy a prémek alkalmazásával. Tavaly a Guccitól, a Michael Korstól és Giorgio Armanitól érkezett hasonló hír. – A divatszakma egyébként a negyedik legszennyezőbb iparág, ezért nagyon fontosak az olyan kezdeményezések, mint az Allee divathete – emelte ki a divatguru.
Az előrejelzések szerint a fogyasztók mindinkább a helyben gyártott, egyedi vagy egyedivé tehető multifunkcionális darabok felé fordulnak a tömegtermékek helyett. Erre a nagy ruhagyártók is reagálnak. Az „urban nomad”, vagyis a városi nomád motívum egyre erősödik. A divatcégek sorra jönnek elő a környezetbarát anyagokkal, és olyan megoldásokkal, amelyeknek köszönhetően kevesebb ruha is elég lehet: levehető ujjak, kapucnik, cserélhető bélések, feltehető vízhatlan rétegek, fűthető panelek és hasonlók.
Az Allee Bevásárlóközpont Gondolkozz globálisan, cselekedj lokálisan! című egy hónapos zöldkampányának kiállításain bárki megtekinthette a hazai dizájnerek stílusos és környezettudatos alkotásait.
(T. K.)
Fotók: Allee Bevásárlóközpont