Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 20. szombat, Tivadar

Interjú Nagy Zoltán közgazdásszal, az önkormányzat átláthatósági biztosával

Újbuda   |   2020, június 18 - 12:59Nyomtatóbarát változatSend by email

Nagy Zoltán a Transparency International hazai kuratóriumának elnöke, 1958-ban született, a Marx Károly Közgazdasági Egyetemen szerzett diplomát, majd doktori címet. 1992 és 1994 között a Pénzügyminisztérium közigazgatási államttikára volt, később az OTP Garancia Biztosító Rt. elnök-vezérigazagatója, majd az Állami Számvevőszék igazgatója lett. 1998-tól 2010-ig a Gazdasági Versenyhivatal elnöke volt.

Viszonylag újszerű dolog, hogy egy önkormányzatnál külön megbízott dolgozik az átláthatóságért. Jót tenne a korrupció elleni küzdelemnek, ha ez kötelező lenne?

Félek, hogy így kiüresedne a feladat. Ez csak akkor működik, ha ezt valóban akarja a polgármester és a testület. Én azért is mertem vállalni itt ezt a munkát, mert látom, komoly a szándék a vezetés részéről, hogy felvegyék a harcot a korrupcióval. Az átláthatóságról azt érdemes tudni, hogy józan ésszel, tisztességgel meg lehet csinálni. Ez nem egy nagy tudomány. Mindenesetre örömmel hozom most a területen elért tapasztalataimat Újbudára.

Milyen jogosítványai, lehetőségei vannak a kerület átláthatóvá tételére?

Csak azt kértem a polgármestertől, hogy kollégámmal együtt mindenbe beleláthassunk, mindenkit megkérdezhessünk, hogy tudjuk pontosan, miről van szó. László Imre megígérte, segíteni fog abban is, hogy az önkormányzattal együttműködő külső intézményeket, cégeket is elérhessük. Örömmel vettem azt is, hogy a helyben dolgozó jogászok segítségére számíthatok, együtt sok kérdést tudunk tisztázni.

Milyen tervekkel és milyen esélyekkel vág bele a munkába?

A terveim nagyok, mintaönkormányzatot szeretnék megvalósítani Újbudán. Azt szeretném, ha másfél év múlva más önkormányzatok másolnák az itteni szabályokat, megoldásokat. Remélem, a testület átadja a copyright jogokat.

Számos helyen dolgozott vezető beosztásban, sokáig állt a Gazdasági Versenyhivatal élén. Hogyan emlékszik vissza az ott eltöltött időszakra?

Ott nagyon sok tisztességtelen dologgal találkozik az ember, kénytelen voltam alaposan kiismerni ezeket a gyakorlatokat, hogy fel tudjunk lépni ellenük. Kiváló munkatársaim voltak, akik sokat segítettek abban, hogy még jobban megismerhessem a cégek tisztességtelen ügyeit.

A Transparency International magyarországi kuratóriumának elnökeként mi a feladata?

Kuratóriumi elnöki munkát lehet nyugodtan is csinálni, meg úgy is, hogy az ember belefolyik a tevékenységbe. Én az utóbbi típushoz tartozom. Szeretem az ottani kollégákkal átbeszélni a fontos dolgokat. Ott jogászok és közgazdászok dolgoznak, akik nagyon jól végzik feladatukat. Pótolhatatlan a szerepük abban, hogy Magyarország gazdasága, politikai élete, társadalma egyre kevésbé legyen korrupt.

Rosszak a mutatóink ezen a téren, és ez nem új keletű probléma, Móricz Rokonokja is erről szól...

Nemrég olvastam újra a regényt. Valóban vannak történelmi gyökerei a magyar korrupciónak, a dualizmus korában vagy a késő kádári időszakban ez a mindennapi élet része volt. Beleivódott a köztudatba, hogy kizárólag így lehet előrejutni. Korrupció az, amikor valaki hivatali hatalmával visszaélve olyan jövedelemre vagy személyes előnyre tesz szert, ami jogtalan. A mindenkori kormánynak és a politikusoknak is nagy a felelősségük ebben. A korrupciót nem szabad elfogadni. Magyarország percepciós indexe elég hullámzó, jelenleg megint lefelé mutat a görbe, közelíti a román és a bolgár mutatókat. Európában ezekben az országokban a legrosszabb a helyzet a korrupció terén.

Miként lehet átláthatóvá tenni egy önkormányzatot?

Ne gondoljon nagy dolgokra! Egy átláthatósági program felépítése sok apró lépésből áll. Amikor ezek összeállnak, és beépülnek az önkormányzat mindennapjaiba, akkor lesz ennek igazán hatása. Mit értek apró lépéseken? Például a kommunikációt. Egy önkormányzat honlapjának nagyon könnyen kezelhetőnek kell lennie. Mindenki számára közérthető, gyorsan megtalálható, pontos és aktuális információkat kell közreadnia. Egy másik ilyen dolog a költségvetés. Ezt általában minden önkormányzat remekül megcsinálja. Törvényileg és a számviteli szempontoknak is tökéletesen megfelel, csak éppen azok nem értik, akikről szól a történet, a lakosság nem érti, mire költik el a pénzeket. Kiemelnék egy harmadik dolgot is. Az etikai kódexet nagyon fontosnak tartom. Meg kellene tanulnunk, hogy vannak a jogszabályok, a belső utasítások meg az etikai kódex. Amikor egy döntésen gondolkozik valaki, akkor egyforma súllyal kell ezeket figyelembe venni. Itt nincs semmiféle hierarchia, mindegyik egyformán fontos. Ha így dolgozik egy döntést előkészítő munkatárs, máris sokkal tisztességesebben fogja végezni a munkáját.

D. B. S.