Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
szeptember 24. kedd, Gellért, Mercédesz

Jovián György Regionális Prima díjas

Újbuda   |   2018, december 27 - 10:04
Nyomtatóbarát változatSend by email

Tizenkettedik alkalommal adták át idén a Prima Primissimát kiegészítő Regionális Prima díjat. A RAM Colosseumban tartott november 30-i gálán Jovián György Munkácsy-díjas festőművész kapta a Vállalkozók Országos Szervezete Budapesti és Pest megyei Regionális Szervezetének elismerését.

Újbudai lakosként számos kiállítása volt, nemcsak a kerületben, de az ország több galériájában is. A Regionális Prima rendhagyó elismerése képzőművészeti tevékenységének. Mit jelent önnek ez a díj?
Váratlan meglepetésként jött, ám annál nagyobb megtiszteltetésként tekintek rá: azt jelenti, hogy tágabb értelemben az ország, a nemzet, szűkebb értelemben pedig a kerület, a közösség, amelyben, illetve amelyért élek, törődik velem és elismeri munkásságomat. Megtisztelő az is, hogy 2007 óta a Magyar Művészeti Akadémia tagja lehetek, hatalmas szellemi kincsek hátterével. És hálával tartozom nem utolsósorban feleségemnek, aki a mindennapok biztos támasza.

Újbudán, főleg a Bartók Béla úton számos galéria, művészeti közösségi tér működik, és a pezsgő kulturális életnek ön is tevékeny részese...
Több mint negyedszázada élek Újbudán, és el nem tudnám képzelni az életet máshol – különösen igaz ez a műtermemre, amelynek ablakából lenyűgöző a kilátás a Feneketlen-tóra és a ciszterek templomára. A kerület hatalmasat és előnyére fejlődött a szemem láttára, jó lenne, ha ez ebben a szellemben folytatódik, azaz a Bartók Béla út megmarad „kultúrbulvárnak”, és nem alakul át valamiféle vigalmi negyeddé, amelynek egynémely elrettentő példájával találkozhatunk a pesti oldalon. A kerület frekventáltsága azonban így is szinte hétről hétre nő, amint ez a parkolóhelyekért való ádáz küzdelemből is érződik.

Legutóbb 2015-ben volt a B32 Galériában tárlata, A híres, a szép és a nyomorult címmel. Portréin ismert és ismeretlen embereket láthatunk részletgazdag ábrázolásban. Az a fajta figurális stílus, amely óriás méretű képeit jellemzi, már közel tíz esztendeje meghatározza munkásságát.
Igazából nincs „figurális” stílus, mint ahogyan „absztrakt” sincs. Jó művészet van, másra pedig nem érdemes a szót pazarolni. A B32-vel való kapcsolatom több mint egy évtizedre nyúlik vissza: még jóval az átépítés előtt, 2005-ben a Horváth Károly vezette „elődintézményben” volt a Szántás című tárlatom, amelyet E. Csorba Csilla, a Petőfi Irodalmi Múzeum akkori főigazgatója és Sebestyén Márta nyitott meg. Bizonyára az énekesnő népszerűségének köszönhetően szokatlanul sokan tolongtak a megnyitón, a közönség fele kint állt a gangon. Ki tudja, talán ekkor dőlt el, hogy a B32-t ki kell bővíteni, és többfunkciós „kultúrtérré” kell alakítani. Akkoriban a Föld képeim voltak kiállítva – éveken keresztül festettem a szántóföld barázdáit. A sorozat számomra az adott téma kimerítése a lehetőségekhez képest a végletekig. Most is elmondhatom, hogy végső soron sorozatokat festek.

„Saját magamból indulok ki, s személyiségjegyeimet próbálom belevinni mindabba, amit éppen csinálok. Ez a saját életemről szól, meg arról a kényszerről, hogy festeni kell. Istenigazából mindegy, hogy mit, de festeni” – írta önmagáról és festészetéről. Mennyire érvényes ez ma is?
Egyszerre több téma is foglalkoztat. Körülbelül tíz éve festettem az első Bontás képemet, most a huszonvalahanyadiknál tartok. Ezekből is bekerült jó néhány önálló kiállításaimra, 2016-ban a Műcsarnokban, 2017-ben Budapesten, a Széphárom Galériában, idén szeptemberben pedig Bukarestben. Folytatom a szintén több évre visszanyúló Fiatal, szép és tehetséges kortársaim című sorozatot, amelynek számos darabja látható volt 2015-ben a B32-ben. De a Fekvő (kiszolgáltatott…) emberek sorozatot is szeretném folytatni. Ami a kiállításokat illeti, mostanában kaptam vissza két képemet, amelyek a Bartók 1 Galériában voltak láthatók a kerület művészeinek közös tárlatán. Ugyancsak két képem van most Hanoiban az ottani Szépművészeti Múzeumban, magyar és vietnámi művészek kiállításán. Jövőre Passauban, a Museum Moderner Kunstban és Sepsiszentgyörgyön, az Erdélyi Művészeti Központban szerepelnek majd alkotásaim. Szóval tervekben nincs hiány, ha Isten is úgy akarja, és egészséget ad a megvalósításukhoz.

Magyar építészet és építőművészet kategóriában Nagy Csaba Ybl-díjas építész nyerte el az idei Prima Primissima díjat. Az általa alapított és vezetett Archikon építésziroda tervezte Újbudán többek között a közelmúltban átadott Szivárvány Óvoda, valamint a Bikás parkban található kávézó épületét, és tőlük származik az Érdi úti általános iskola megújításának koncepciója is. Az iroda több épülete kapott Budapest Építészeti Nívódíjat, Média Építészeti Díjat és egyéb elismerést, a vezetőtervező korábban Regionális Prima díjban is részesült. Nagy Csaba a mostani díj­átadón hangsúlyozta, hogy a Prima Primissima elismerés tervezőtársai és az egész iroda sikere.


(Kovács Gabriella)



LEGFRISSEBB
OLVASTA?
×

Túlfűtött vonalak a Trezor Galériában  

Nem mindennapi megnyitója volt Gera Noémi ékszerkészítő kiállításának szeptember 19-én a Trezor Galériában. Az iparművész papírból, ezüstből, betonból és drótokból készült extravagáns alkotásai a kiállítótér egyik felébe kerültek, miközben alkotójuk a másikban meglepetés performansszal készült, a megnyitóra érkezőket megajándékozva.

LAKOSSÁGI FELHÍVÁS az erdő- és szabadtéri tüzek megelőzésére  

Az enyhébb tavaszi időjárás beköszöntével egyre többen választanak szabadtéri programot és tevékenységet, ennek során fokozottabb figyelmet kell fordítani a szabadban keletkező tüzek megelőzésére. A veszélyt a száraz aljnövényzet és avar jelenti, amelyben könnyen és gyorsan terjed a tűz, különösen erős szél esetén. A szabadtéri tűzesetek keletkezésének fő oka az emberi gondatlanság. A károk akkor előzhetőek meg a legkönnyebben, ha tisztában vagyunk a biztonságos szabadtéri tűzgyújtás és a tűzmegelőzés alapvető szabályaival.