Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 8. péntek, Zsombor

Különleges tanóra a fogyatékkal élők integrációjáért

Újbuda   |   2017, április 12 - 15:04
Nyomtatóbarát változatSend by email

Új program segíti a fogyatékos emberek integrációját Újbudán. Az osztályfőnöki órák újszerű megközelítéssel kapcsolják össze a gyerekeket, a szülőket, pedagógusokat, hogy szemléletük befogadóbbá és elfogadóbbá váljon. A komplex érzékenyítő és integrációs program Újbuda Önkormányzata, a KézenFogva Alapítvány, a Dél-Budai Tankerületi Központ, valamint a Kelenvölgyi Általános Iskola együttműködésében valósul meg.

Speciális osztályfőnöki órát tartottak pedagógusok és a Kézen Fogva Alapítvány munkatársai a Kelenvölgyi Általános Iskolában. A gyerekek egy az iskolaudvar közepén lévő kamionban ismerkehették meg a fogyatékkal élők mindennapjait. A "kalózkamion" azt mutatta be, milyen kis kalóz lenne egy olyan diákból, akinek például cápa harapta le a lábát, ágyúdörgés miatt nem hall, vagy közelharcban vesztette el a szeme világát. A kamiontól pár méterre akadálypályát alakítottak ki, amelyen kerekes székkel hajtottak át a kelenvölgyi sulisok. A különleges osztályfőnöki órát a Kelenvölgyi Általános Iskola egyik pedagógusa kezdeményezte. Edelényiné Takács Katalin még főiskolás tanárként megtapasztalta, milyen szeretetet tudnak adni a fogyatékkal élő gyermkek. Személyes érintettsége azonban ennél jelentősebb, hiszen gyermeke mozgássérült.

Az iskola 12 pedagógusával együtt vett részt a tanároknak szervezett érzékenyítő akkreditációs képzésen, amely a gyerekek felkészítését segíti, illetve azt, hogy ők is lássák: „a fogyatékkal élők olyanok mint mi, csak segítségre szorulnak”. Az új alapokra helyezett közoktatási rendszerbe beépített, akkreditált továbbképzés részeként nyújtott közvélemény-formáló program az általános és középiskolás diákokat, pedagógusaikat, valamint a környezetükben élő fogyatékos embereket szólítja meg.

- A NAT „Felelősségvállalás másokért, önkéntesség” nevelési elvében megfogalmazottak szerint az oktatási intézmények feladatkörébe tartozik a gyermekek elfogadó és segítő magatartásának fejlesztése – mondta Benis Andrea, a Kelenvölgyi Általános Iskola igazgatója. A kelenvölgyis tanulók rendszeres látogatói az önkormányzat által szervezett „Világnyitók – Jobb velünk a világ” rendezvénynek. A tanárok a december 3-i hagyományos programsorozat üzenetét továbbgondolva kezdeményezték, hogy az ismerkedés fogyatékos embertársainkkal, az empátia és az elfogadó magatartás erősítése ne csak egyszeri alkalom legyen, hanem egész tanéven, tanéveken átívelő folyamat.

Az osztályfőnöki órákkal a már működő szemléletformáló programot továbbfolytathatják az tanintézetekben, beillesztik a nevelő munkába, így részévé válik az iskolai életnek. Az intézményben fontosnak tartják megadni az esélyt arra, hogy még inkább boldogságra hívatott, egészséges lelkű, felelősségteljes embereket neveljenek. – Ez a projekt ehhez a célhoz is hozzájárul – emelte ki az igazgató.

– Ma minden 100 emberből 20 fogyatékkal él, közülük azonban mindössze nyolc mer kilépni a világba, többségük otthonukban élik mindennapjaikat – mondta az osztályfőnöki óra előtti sajtótájékoztatón Pordán Ákos, a Kézen Fogva Alapítvány ügyvezetője. Az alapítvány célja, hogy az akkreditált képzéseken keresztül több lépésben készítsék fel a tanárokat az olyan órák megtartására, amelyek közelebb hozzák a tanulókat és a fogyatékos embereket. – Minél korábban kezdenek el a gyermekeknek az ő nyelvükön beszélni a fogyatékosságról, annál kevésbé gördülnek akadályok az elfogadás elé. Biztatás számunkra, hogy Újbuda Önkormányzata, a Dél-Budai Tankerületi Központ, az óvónők és az iskolai tanárok szövetségeseink ebben a misszióban – hangsúlyozta Pordán Ákos.

– A fogyatékos emberek a társadalom egyenértékű tagjai, ezért meg kell adni az esélyt, hogy megmutathassák magukat, értékeiket, beilleszkedhessenek és egyenlő bánásmódban részesüljenek – mondta Molnár László alpolgármester. – Ezért Újbudán tudatosan, egymásra építve alakítottuk ki a fogyatékos emberek társadalmi integrációját segítő projekteinket. Az óvodákban, az iskolákban szemléletformáló programjainkkal, az egyetemeken előadásainkkal, a társadalmi felelősségvállalás jegyében a munkaadók és a civil szervezetek közötti kapcsolatteremtéssel, ösztönöző és koordináló tevékenységünkkel, a lakosság felé rendezvényeinkkel, valamint a programok kommunikációjával is sikerül rugalmasabb világképet kialakítani a fogyatékkal élőkről – tette hozzá.

T. K.