Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
október 22. csütörtök, Előd

Százéves a budapesti autóbusz-közlekedés

Újbuda   |   2015, március 3 - 15:19Nyomtatóbarát változatSend by email

Száz éve, 1915. március 1-én reggel 7 órakor állt forgalomba az első menetrend szerinti autóbuszjárat Budapesten. Az idén százéves budapesti buszközlekedésnek állított emléket az a konvoj, amely március 1-én gördült végig az Andrássy úton az első buszjárat eredeti útvonalán.

A már megszűnt 1-es busz az Aréna út (a Műcsarnok mögött) és a Vilmos császár (ma Bajcsy-Zsilinszky) út között járt, de útvonalát még az indulás évében meghosszabbították a Kígyó térig. Ekkor 3700 méteres távot tettek meg az autóbuszok 20 percenként. A világháború okozta gazdasági nehézségek (benzin-, gumihiány) miatt a járatot 1917. április 11-én be kellett szüntetni, majd több éves kényszerszünet után 1921. szeptember 21-én újra indult az autóbusz-forgalom Budapesten. Az egyre fontosabbá váló vonalat először délnyugati irányba hosszabították meg.

Az 1-es busz 1928-ban már a Ferencz József hídon, a mai Szabadság hídon át közlekedett a Gellért térig, 1933-ban pedig a Lenke térig (ez 1947 óta Kosztolányi Dezső tér). Budapest ostroma idején ismét leállt az 1-es közlekedése, majd 1945 júliusától, a Ferencz József híd felrobbantása miatt ideiglenes pontonhídon keresztül járt ismét a busz. 1946-ban újra hosszabb útvonalon haladtak a buszok, először a Móricz Zsigmond körtérig, majd később a Kelenföldi pályaudvarig. 1951-től a túlzsúfolt Szabadság híd forgalmának csökkentése miatt módosították az útvonalat és a Lánchíd, Alagút, Attila körút, Döbrentei tér, Gellért rakpart útvonalon közlekedtek a buszok.

Ezt követően hol a Szabadság hídat, hol a Lánchídat használták Budáról Pestre, illetve Pestről Budára menet. Az 1970-es évekre mivel a járat hatékonyan kötötte össze két irányban is a belvárost egyrészt bel-Budával (ezen keresztül a Kelenföldi pályaudvarral), másrészt pedig a Népköztársaság útja (ma Andrássy út) alkotta főtengellyel, a járat forgalma igen megnőtt. 1973-ban a földalatti Mexikói úti meghosszabbításával egyidőben, a pesti végállomást áthelyezték az ott kialakított multimodális végállomásra.

A járat az 1995-ös megszűnése előtti időszakban a Mexikói út – Városliget – Andrássy út – Bajcsy-Zsilinszky út – Kiskörút – Szabadság híd – Bartók Béla út – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedett, amikor a jelentős forgalom miatt csuklós Ikarus buszokat használt az akkori Budapesti Közlekedési Vállalat. Az autóbuszvonal végleges megszüntetését az 1-es metró felújítása eredményezte 1995. szeptember 17-én.

Újbuda

(forrás:wikipédia, fortepan)