Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
december 6. hétfő, Miklós

Zajmérés tehet pontot a reptérügy végére

Újbuda   |   2021, november 24 - 12:12
Nyomtatóbarát változatSend by email

A Budaörsi Repülőtéren közel 100 esztendeje szállnak fel és le repülőgépek, de a működése csak egy-két éve kezdte zavarni a környékbelieket. Egy magáncég ugyanis sportrepülő-oktatást indított, minek folytán a közeli lakóparkokban minden hétvégén úgy érzik, egy repülőnap kellős közepébe csöppentek. A zajterhelésről szóló panaszokkal a zsebében Molnár Gyula országgyűlési képviselő egészen Palkovics László miniszterig ment, hogy orvosolja a problémát.

Az oktatógépek számára az M1–M7-es autópálya bevezető szakaszától délre, Kamaraerdő, Kőérberek és Budatétény-Erdődűlő légterében jelöltek ki iskolakört. A Budaörsi Repülőtérről felszálló motoros kisgépek ezen a téglalap alakú útvonalon haladhatnak a képzés idején, ám a többségük a lakók szerint nem az előírt 300 méter fölötti magasságban repül, hanem emelkedési és süllyedési gyakorlatokat végez a házak, fák tetejét megközelítve, miközben teljes gázon pörög a motor. Az sem ritka, hogy egyszerre több gép is ott van ugyanazon a körön.

Légiriadó a kertemben
– Nem tudunk kikapcsolódni, hosszabb időt a kertben vagy a teraszon tölteni. Szinte lehetetlenné vált az otthoni munkavégzés, telefonálás – nyilatkozta korábban annak a lakóközösségnek a képviselője, amely tüntetést is szervezett a Budaörsi Repülőtéren. Az érintett lakók úgy érzik, mindent megpróbáltak: a környezetvédelmi hatóság szerint a helyben mérhető, átlagosan 63 decibeles zaj nem haladja meg a határértéket, a légügyi hatóságnak benyújtott panaszokra pedig rendre az a válasz érkezik, hogy minden rendben. Az ott élők petíciójának hatására Budafok-Tétény Önkormányzata ígéretet tett a folyamatos zajszintmérésre Erdődűlő területén. A helyiek szerint azonban az ezzel megbízott cég csak egyetlen mérést végzett el egy évvel ezelőtt, azt is úgy, hogy előtte egyeztetett az időpontról a repülőtérrel. Annak vezetése időközben ugyan kétszer módosította az iskolakörök nyomvonalát, ám így is lakott terület felett szállnak a gyakorlógépek.
A Budaörsi Repülőtéren működő Fly-Coop Kft. 2018-ban hozta létre Magyarország legnagyobb pilótaképző szervezetét (ez a cég helikoptereztette 2016-ban egy esküvőre Rogán Antal minisztert és akkori feleségét). Bár a reptér működtetése tavaly átkerült a Magyar Turisztikai Ügynökséghez, a gyakorlati képzések jelentős része továbbra is Budaörsön zajlik. Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes, László Imre, Újbuda polgármestere és Molnár Gyula országgyűlési képviselő közleményben állt ki a civilek tiltakozása mellett, és tárgyalást kezdeményezett az Innovációs és Technológiai Minisztériumot vezető, a légi közlekedésért is felelős miniszterrel, Palkovics Lászlóval.

Nyilvános zajszintmérés
– A miniszter szerencsére pontosan érzi a problémát – tájékoztatta lapunkat az ügy legfrissebb fejleményeiről Molnár Gyula. A reptérre kilátogató képviselő elmondta, egy több elemből álló csomag megvalósításáról állapodott meg Palkoviccsal, a legfontosabb eredmény az egyedi és köztéri zajmérés. A Közlekedéstudományi Intézetet megbízva a kormány hivatalos zajmérést rendelt el: nyilvános zajmérőket helyeztek el többek között Budafokon és a Sport11 központ területén, de újbudai és budafoki lakosok is kaptak 30-30 egyéni mérőt. Az eszközök egész novemberben rögzítik az adatokat, ezek alapján születhet döntés a pilótaképzés további sorsáról.

Másik reptér kell
– Mi nem a reptér ellen vagyunk, hiszen az itt működik az 1920-as évek óta. A probléma oka az, hogy a városfejlődés miatt lakott területek kerültek a repülőtér közelébe, miközben egyre népszerűbbé vált a repülővezetés. Meg kell oldanunk, hogy a reptér is működhessen, és a környék is élhető maradjon – jelentette ki Molnár Gyula. A képviselő azt is elárulta, hosszú távon a kormány szándéka az, hogy a budaörsitől 50–60 kilométerrel kijjebb létesüljön egy másik repülőtér, ahová átvinnék a sétarepüléseket és az oktatásokat. A budaörsi létesítmény kis repülőtérként, szűkebb funkciókkal működhetne tovább. Palkovics László azzal is egyetértett, hogy addig is faragni kell a tanulókör útvonalán, hogy az ne vagy csak minimálisan érintse a lakott területeket. A jövőben a Fly-Cooppal is egyeztetnének arról, hogy hétköznapra tegyék az oktatásokat.

T. D.

LEGFRISSEBB
OLVASTA?
×

Kérdőívet indítanak az új Albertfalva megállóról  

Albertfalva már most is létező vasúti megállóhely, de az itt egymás mellett haladó székesfehérvári (30a) és pusztaszabolcsi (40a) vonalak közül csak az előbbiek vágányai mellett vannak peronok, viszont az utóbbiaknál lenne igazán szükség rájuk.

LAKOSSÁGI FELHÍVÁS az erdő- és szabadtéri tüzek megelőzésére  

Az enyhébb tavaszi időjárás beköszöntével egyre többen választanak szabadtéri programot és tevékenységet, ennek során fokozottabb figyelmet kell fordítani a szabadban keletkező tüzek megelőzésére. A veszélyt a száraz aljnövényzet és avar jelenti, amelyben könnyen és gyorsan terjed a tűz, különösen erős szél esetén. A szabadtéri tűzesetek keletkezésének fő oka az emberi gondatlanság. A károk akkor előzhetőek meg a legkönnyebben, ha tisztában vagyunk a biztonságos szabadtéri tűzgyújtás és a tűzmegelőzés alapvető szabályaival.