Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 20. szombat, Tivadar

Zajmérés tehet pontot a reptérügy végére

Újbuda   |   2021, november 24 - 12:12Nyomtatóbarát változatSend by email

A Budaörsi Repülőtéren közel 100 esztendeje szállnak fel és le repülőgépek, de a működése csak egy-két éve kezdte zavarni a környékbelieket. Egy magáncég ugyanis sportrepülő-oktatást indított, minek folytán a közeli lakóparkokban minden hétvégén úgy érzik, egy repülőnap kellős közepébe csöppentek. A zajterhelésről szóló panaszokkal a zsebében Molnár Gyula országgyűlési képviselő egészen Palkovics László miniszterig ment, hogy orvosolja a problémát.

Az oktatógépek számára az M1–M7-es autópálya bevezető szakaszától délre, Kamaraerdő, Kőérberek és Budatétény-Erdődűlő légterében jelöltek ki iskolakört. A Budaörsi Repülőtérről felszálló motoros kisgépek ezen a téglalap alakú útvonalon haladhatnak a képzés idején, ám a többségük a lakók szerint nem az előírt 300 méter fölötti magasságban repül, hanem emelkedési és süllyedési gyakorlatokat végez a házak, fák tetejét megközelítve, miközben teljes gázon pörög a motor. Az sem ritka, hogy egyszerre több gép is ott van ugyanazon a körön.

Légiriadó a kertemben
– Nem tudunk kikapcsolódni, hosszabb időt a kertben vagy a teraszon tölteni. Szinte lehetetlenné vált az otthoni munkavégzés, telefonálás – nyilatkozta korábban annak a lakóközösségnek a képviselője, amely tüntetést is szervezett a Budaörsi Repülőtéren. Az érintett lakók úgy érzik, mindent megpróbáltak: a környezetvédelmi hatóság szerint a helyben mérhető, átlagosan 63 decibeles zaj nem haladja meg a határértéket, a légügyi hatóságnak benyújtott panaszokra pedig rendre az a válasz érkezik, hogy minden rendben. Az ott élők petíciójának hatására Budafok-Tétény Önkormányzata ígéretet tett a folyamatos zajszintmérésre Erdődűlő területén. A helyiek szerint azonban az ezzel megbízott cég csak egyetlen mérést végzett el egy évvel ezelőtt, azt is úgy, hogy előtte egyeztetett az időpontról a repülőtérrel. Annak vezetése időközben ugyan kétszer módosította az iskolakörök nyomvonalát, ám így is lakott terület felett szállnak a gyakorlógépek.
A Budaörsi Repülőtéren működő Fly-Coop Kft. 2018-ban hozta létre Magyarország legnagyobb pilótaképző szervezetét (ez a cég helikoptereztette 2016-ban egy esküvőre Rogán Antal minisztert és akkori feleségét). Bár a reptér működtetése tavaly átkerült a Magyar Turisztikai Ügynökséghez, a gyakorlati képzések jelentős része továbbra is Budaörsön zajlik. Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes, László Imre, Újbuda polgármestere és Molnár Gyula országgyűlési képviselő közleményben állt ki a civilek tiltakozása mellett, és tárgyalást kezdeményezett az Innovációs és Technológiai Minisztériumot vezető, a légi közlekedésért is felelős miniszterrel, Palkovics Lászlóval.

Nyilvános zajszintmérés
– A miniszter szerencsére pontosan érzi a problémát – tájékoztatta lapunkat az ügy legfrissebb fejleményeiről Molnár Gyula. A reptérre kilátogató képviselő elmondta, egy több elemből álló csomag megvalósításáról állapodott meg Palkoviccsal, a legfontosabb eredmény az egyedi és köztéri zajmérés. A Közlekedéstudományi Intézetet megbízva a kormány hivatalos zajmérést rendelt el: nyilvános zajmérőket helyeztek el többek között Budafokon és a Sport11 központ területén, de újbudai és budafoki lakosok is kaptak 30-30 egyéni mérőt. Az eszközök egész novemberben rögzítik az adatokat, ezek alapján születhet döntés a pilótaképzés további sorsáról.

Másik reptér kell
– Mi nem a reptér ellen vagyunk, hiszen az itt működik az 1920-as évek óta. A probléma oka az, hogy a városfejlődés miatt lakott területek kerültek a repülőtér közelébe, miközben egyre népszerűbbé vált a repülővezetés. Meg kell oldanunk, hogy a reptér is működhessen, és a környék is élhető maradjon – jelentette ki Molnár Gyula. A képviselő azt is elárulta, hosszú távon a kormány szándéka az, hogy a budaörsitől 50–60 kilométerrel kijjebb létesüljön egy másik repülőtér, ahová átvinnék a sétarepüléseket és az oktatásokat. A budaörsi létesítmény kis repülőtérként, szűkebb funkciókkal működhetne tovább. Palkovics László azzal is egyetértett, hogy addig is faragni kell a tanulókör útvonalán, hogy az ne vagy csak minimálisan érintse a lakott területeket. A jövőben a Fly-Cooppal is egyeztetnének arról, hogy hétköznapra tegyék az oktatásokat.

T. D.