Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 26. kedd, Virág

Diákfilmszemle: személyiségfejlesztés mozgóképpel

Újbuda   |   2014, szeptember 18 - 00:00
Nyomtatóbarát változatSend by email

Öt középiskola diákjainak rövidfilmjeit mutatták be a Szent Imre Gimnáziumban tartott Diákfilmszemlén. A filmes mustrán 5-6 perces szabadon választott témájú munkákkal szerepeltek a középiskolai alkotócsoportok. A szervezők azt szeretnék, ha a filmkészítés fejlesztő módszerként kapna helyet a közoktatásban.

A 12-18 éveseknek hirdetett dokumentum- és játékfilmkészítés az iskolai médiaoktatás megújítását segítő, projektként indult öt budapesti középiskolában. A kísérleti programban a Ciszterci Római Katolikus Gimnázium, a Sylvester János Református Gimnázium, a Lauder Javne Zsidó Gimnázium, a Zöld Kakas Mentálhigiénés Líceum és az Óbudai Waldorf Iskola egy-egy csoportja vett részt.

Az előző félévben a diákok filmeket néztek és elemeztek, valamint ismerkedtek a filmkészítés digitális eszközeivel és a filmkészítéssel. A program arra vállalkozott, hogy minőségi filmeket értő nézővé, akár alkotóvá tegye a fiatalokat. - Szeretnénk ha a filmelemzés, a filmkészítés, a kerettanterv és egyben a médiaoktatás kötelező részévé válna – mondta Posta István szervező, a Szent Imre Gimnázium tanára.

Az alkotócsoportok szabadon választottak témát, készítettek filmet egy-egy szó vagy tárgy alapján, illetve műfaj meghatározásával is. Volt dokumentumfilm a tinédzserek körében is hódító testmódosításról: a fültágítás, az extrém méretű és elhelyezkedésű piercing sokakban kelt ellenérzést, de mint a tabuk többsége ez is foglalkoztatja a fiatalokat – indokolta témaválasztását egy ifjú rendező.

A filmkészítési program Genfből származik, vezetője valamint a hazai projekt ötletgazdája és finanszírozója dr. Luka László gyermekpszichiáter filmes terápiával kezeli a problémás fiatalokat. Az orvos szerint a filmkészítés egészséges embereknél is személyiségfejlesztő. Ezt vallja Rozgonyi Ádám rendező, a BKF Mozgókép és médiaismeret szak docense is, akit a Svájcban élő magyar orvos kért fel a fiatalok filmes elképzeléseinek támogatására.

- Amennyiben a pszichiátriának a gyógyítás, a pszichológiának pedig a karbantartás a funkciója, úgy a film is karbantartja a fantáziát, a szellemi kalandvágyat, alkalmas a személyiségfejlesztésre és segít szabad gondolkodóvá, tudatos nézővé válni – mondta a rendező, aki szerint a mai fiatalok sokat tudnak a filmről. - Ami a mi életünkben az olvasás és a mozi volt, az ma a döntően mozgóképes tartalmakat tonnaszám generáló internet. Hiába beszélnék a fiataloknak a plánok hatásáról, ösztönösen ismerik a képi világot – jegyezte meg a tanár. Úgy véli, a filmkészítés legfontosabb gesztusa, amikor az alkotó eldönti, a világnak mely szeletét mutatja meg. - Ezt megtenni ebben a zsenge korban olyan felszabadító, hogy csak irigyelni tudom őket – tette hozzá.

T.D. - ÚjbudaTV

 személyiségfejlesztés mozgóképpel