A cél az volt, hogy a 2014. évi szinten biztosítsák a támogatások összvolumenét, valamint minimalizálják az érintetteket érő hátrányokat. Ennek érdekében a szabályozás főbb elemeit – ahol erre lehetőség nyílt – a korábbi rendeletből emelték át. A változatlan vagy minimálisan módosuló támogatástípusok elnevezése megmarad, ahol viszont a rendszer átalakulásából adódóan jelentős változásra van szükség, ott új elnevezés lép életbe. A fokozottan rászoruló kérelmezők csoportját kiegészítették a fogyatékkal élő vagy tartós beteg személy családjával.
Természetbeni támogatásként állapítják meg az újbudai lakásfenntartási támogatást, az újbudai gyermekétkeztetési támogatást és az újbudai tartozásrendezési támogatást, a többi támogatás pénzbelinek számít. A havi rendszerességgel folyósított települési támogatás összegét törvényi korlát maximalizálja, nem haladhatja meg a nyugdíjminimumot.
Az újbudai lakásfenntartási támogatás kifejezetten a közüzemi szolgáltatás igénybevételével összefüggő kiadáshoz kapcsolódik, az önkormányzattól bérelt lakás esetében a lakbér is bevonható támogatási elemként. A támogatás összegét a lakásméret, a háztartás jövedelme, illetve a lakásfenntartás elismert költsége határozza meg. A jogosultsági feltételek kialakítása úgy történt, hogy a korábban támogatott háztartások mindegyike továbbra is megőrzi jogosultságát.
Az újbudai gondozási támogatás az ápolási díj helyébe lép. Az önkormányzat továbbra is vállalja a támogatás változatlan összegű biztosítását. Tekintettel a jogszabályi háttér módosulására, az orvosi igazolást a gondozási szükséglet vizsgálata váltja fel.
Az újbudai gyógyszertámogatás a hetvenöt év feletti egyedülálló személyek részére a korábbinál magasabb jövedelemhatárig válik elérhetővé. Az önkormányzat által nyújtott közgyógyellátásra eddig jogosult személyek a továbbiakban ennek keretében kaphatnak segítséget gyógyszerkiadásaikhoz. A rendszeres gyógyszertámogatás eddigi kedvezményezettjei változatlan feltételekkel kapják a támogatást.
Az újbudai utazási támogatást, az újbudai nevelési támogatást, az újbudai időskorúak támogatását és az újbudai gyermekétkeztetési támogatást változatlan jogosultsági feltételekkel viszi tovább a támogatási rendszer.
A rendkívüli újbudai támogatás összevontan tartalmazza a korábbi eseti önkormányzati segélyhez és gyermeknevelési segélyhez kapcsolódó támogatási lehetőséget. A jogosultak köre és az éves szinten elérhető összeg megegyezik a két összevont támogatáséval, illetve polgármesteri hatáskörben a korábbinál nagyobb összeg is megállapítható.
Változatlanok az újbudai temetési támogatás feltételei, és – az egyes támogatásoknál beépülő helybenlakási feltételtől eltekintve – nem változnak az újbudai karácsonyi támogatás és az újbudai életkezdési támogatás feltételei sem. Az újbudai életkezdési támogatás a korábbinál magasabb jövedelemhatárig érhető el, de a támogatás összege a felső jövedelmi sávokban csökken.
Jelentősen átformálódik és célzottabbá válik az újbudai tartozásrendezési támogatás feltételrendszere, amely a korábbi adósságcsökkentés helyett a tartozás rendezését kívánja támogatni. A szabályozás egyes elemei rugalmasabbak, a saját vállalás teljesítése terén viszont a korábbinál szigorúbbak. Ettől az az eredmény várható, hogy a tartozásrendezésbe vont háztartások kisebb része vall kudarcot az irreális kötelezettségvállalás miatt.
Az új szabályozás – teljesen friss elemként – lehetőséget nyit a váratlan balesetek, rendkívüli események következményeinek enyhítésére. A másik új elem a rendszerben az élethelyzet és a jövedelmi viszonyok rugalmasabb összevetését teszi lehetővé, amikor a Szociális és Egészségügyi Bizottság javaslatára a polgármester a jogosultsági feltételek tágabb körvonalazásáról dönthet. Ez utóbbi két lehetőség értelemszerűen csak rendkívül indokolt, kivételes esetek kezelésére szolgálhat.
A rászorult személyek közvetett támogatásaként megnyitják a gyermekek nyári táborozása, az egyházi, karitatív és civil szervezetek szociális céljai, illetve egyes speciális szükségletek támogatásának lehetőségét.
Újbuda