A látható és a láthatatlan összjátékát, az alapformákat, a fekete és a fehér közötti átmenetet, a két szín közötti árnyalatokat és a keresztény kultúra szimbólumait feldolgozó Schmal Károly-alkotásokat állították ki a karácsonyi ünnepek alkalmából a B32 Galériában. Sulyok Miklós művészettörténész a tárlat megnyitóján Jean-Luc Marion francia, 20. századi filozófus gondolatait idézte: „a láthatatlan a láthatóban lakik”. Ez a tematika ugyanis – ahogy a tudós fogalmazott – feléleszti az elmében lakozó intuíciót.
„Az adventi ünnepekből adódóan Schmal Károly műveinek kiállítása tökéletes választásnak bizonyult, hiszen ő az egyik legelismertebb kortárs, a szakralitást boncolgató művész” – mondta lapunknak Antal Nikolett a KözPont Kft. kulturális igazgatója. Szerinte a kiállító teremben egymással szemközti falakon található alkotások egymásra utalnak; így a meggyűrt, megsebzett papírok a szemben látható fából készült, feketére, szürkére, fehérre festett keresztekkel Jézus Krisztis sebeit idézik fel.
Szakemberek korábban úgy fogalmaztak, hogy Schmal Károly azon kevesek közé tartozik, akik valamiképpen ‘úgy maradtak’ az elmúlt húsz-huszonöt évben: Schmal Károly tematikája és gondolkodásmódja sem változott alapvetően.
A december 30-án záródó tárlaton több év munkáját tekinthetik meg az érdeklődők, így az alkotások között találkozhatnak az 1970-es években készített konceptuális fotókkal, különleges módszerrel megvágott, beburkolt és megvilágított fémlapokkal, meggyűrt papírokkal, kereszt alakú és a geometrikus alakok installációival.
T.K.