Az új tanév mindig hoz újdonságokat is. Mi változott Újbudán? Hogyan értékeli az első nyolc hónapot? Hogyan telt a nyár?
A nyár minden önkormányzat életében beruházásintenzív időszak, hiszen ilyenkor van lehetőségünk elvégezni azokat a fejlesztéseket, korszerűsítéseket, amelyek év közben nagyobb bonyodalmat okoznának. Az iskolai szünet alatt az oktatási intézmények mellett az utak felújítását is praktikus elvégezni, mert kevesebben vannak itthon, kisebb problémát okoz egy-egy lezárás. Így a munkák nagy részét nyárra ütemeztük. Tavasztól ez idáig 38 ezer négyzetméteren kaptak új borítást az utak, összesen 13 szakaszon. Csak hogy néhányat kiemeljek, a teljesség igénye nélkül: az Alsóhegy, a Fegyvernek, az Eper vagy a Hauszmann Alajos utca, de akár az Oltvány vagy a Köbölkút utcát is említhetném.
Új növényágyásokat alakítottunk ki Gazdagréten, a Rétköz utcában, rendeztük a Szent Imre Kórház környéki közterületeket, korszerűsítettük az Igmándi utcai „Pom-pom” és a Szent Adalbert téri „Eperke” játszóteret is. Az egyik legnagyobb idei fejlesztés is a végéhez közeledik, 800 millió forintos beruházással teljesen megújult és október végétől száz férőhellyel bővül a Gazdagréti Szivárvány Óvoda. A Keveháza Utcai Óvodában elkezdtük, a Sasadi Óvodában befejeztük a játszóudvar felújítását, zöldfalat hozunk létre az Alsóhegy Utcai Óvodában. Új homlokzatot, bővített előteret kapott a Teleki Blanka Általános Iskola, korszerűsítettük a Petőfi Sándor Általános Iskola tornatermét és a kiszolgálóhelyiségeket több mint 300 millió forintból, és hamarosan befejeződik a Farkasréti Általános Iskola tanmedencéjének felújítása is.
Így elegendő férőhely lesz?
A férőhelyek számával eddig sem volt gond, és ezután sem lesz. Tudom, néhányan aggódnak amiatt, hogy a most zajló beruházások jelentős mértékben terhelik meg a kerület infrastruktúráját. De hadd nyugtassak meg mindenkit: nem lesz hosszabb a várakozási idő az orvosi rendelőkben, és lesz hely mindenkinek az iskolákban, óvodákban, bölcsődékben. Három okból. Az építkezés időigényes munka, és az új otthonok, irodák átadásától a beköltözésig is sok idő telik el. Van időnk felkészülni. Ebben a munkában jól is állunk, hiszen már tavaly elkészítettünk egy olyan intézményfejlesztési tervet, amely a meglévő kapacitások feltárása mellett számolt a szükséges új férőhelyekkel. Másrészt érdemes figyelembe venni a statisztikai adatokat, tényeket is. Újbuda a legnagyobb lakosságszámú budapesti kerület, több mint 150 ezren élnek itt. A XI. kerület a negyedik legnagyobb település Magyarországon Debrecen, Szeged és Miskolc után, miközben a lakásépítéseket és beruházásokat illetően is az élmezőnyben vagyunk. Ez néhány területen – ahová a fejlesztések koncentrálódnak – igényelhet beavatkozást, de kapkodásra és aggodalomra nincs okunk. A ’80-as években 180 ezren éltek a kerületben, az infrastruktúránk tehát a beköltözőkkel együtt sem lesz a kapacitásai határán. Harmadrészt azért az önkormányzat is tesz arról, hogy olyan, jövőbe mutató fejlesztések valósuljanak meg, amelyek az itt lakók érdekeit szolgálják, a közösség számára hasznot hajtanak. Ezért kötünk településfejlesztési megállapodást a beruházókkal, és ezért tekintjük át a korábbi szabályozást is. Sajnos olyan előírásokat örököltünk elődeinktől, amelyek elkészítésekor finoman szólva sem gondolták teljesen végig, mi lehet a következménye az igencsak liberális szabályoknak. Eddig – lehetőségeinkhez mérten – igyekeztünk lenyesni a vadhajtásokat, miközben elkezdtük előkészíteni az egész Újbudára vonatkozó, a korábbiaknál végiggondoltabb és szigorúbb feltételeket tartalmazó előírásokat. Most fogadjuk el ezeket, így a beruházók számára is világos korlátokat állítunk fel.
Ez annyit jelent, hogy a közlekedéssel sem lesz probléma?
A közlekedés fejlesztésére leginkább a megváltozott mobilitás miatt van szükség, és nem feltétlenül csak azért, mert emelkedik a lakosság száma. Mind többen járnak autóval, ma már nem ritka, hogy egy családban több gépkocsi van. Közben többet is járunk el, a szabadidőnk nagyobb részét töltjük el otthonunktól távol, többet veszünk részt kulturális vagy sportrendezvényeken, találkozunk a barátainkkal, ismerőseinkkel egy kávéra, vagy csak elmegyünk vásárolgatni a családdal. A változás – városfejlesztési léptékkel mérve – rendkívül gyors volt, néhány évtized alatt megtöbbszöröződött a forgalom, ami a közlekedési infrastruktúra folyamatos és jelentős fejlesztését teszi szükségessé. Újbudán a parkolás tíz éve sokkal kevesebb nehézséggel járt, ma viszont számos körzetben okoz problémát és nem is feltétlenül csak a belvárosi területeken, vagy a 4-es metró állomásainak közelében. Ezt a helyzetet kezelni kell, vagyis szükség van annak végiggondolására, hogyan lehet a helyben élőket előnyben részesíteni, miként lehet biztosítani, hogy mindenki meg tudjon állni az otthona közelében. Kézenfekvő megoldásnak tűnik az újabb parkolási övezetek kijelölése – ez bevett módszer Budapesten a forgalom szabályozására –, ám érdemes más lehetőségeket is megvizsgálni, kikérni az érintettek véleményét. Újbuda eddig is rendkívül kedvező feltételeket biztosított a parkolási övezetekben élőknek, hiszen Budapesten egyedül a XI. kerületben van lehetőség egy családnak két autót is csak a technikai regisztrációs díj fejében, „ingyen” parkoltatni. A továbbiakban is olyan szabályozásra van szükség, amely az itt lakók érdekeit szolgálja, és amelynek bevezetésekor megfelelő felkészülési idő áll az érintettek rendelkezésére. Ugyanakkor szükséges az adminisztráció korszerűsítése is: a parkolási engedélyek ügyintézését fel kell gyorsítanunk, elektronikussá kell tennünk annak érdekében, hogy egyszerűen, könnyen és gyorsan lehessen elintézni ezek beszerzését.
Fontos önnek a digitalizáció.
Számomra az a fontos, amit az új technológiák alkalmazása hoz az embereknek és a városnak. A MOL Bubi négy éve indult el – ma már a közösségi kerékpározás a közösségi autózással és motorbiciklizéssel versenyez, természetes, hogy valaki gyalog indul el, biciklivel közlekedik napközben, és autóval megy haza. A városi lét és a közlekedés is átalakul, új technológiák jelennek meg, amelyek átalakítják az életünket. Nekünk, városvezetőknek pedig fel kell ismernünk és támogatnunk kell azokat a kezdeményezéseket, amelyek élhetőbbé teszik az életünket. Ilyen a közösségi járműhasználat. Ilyen az e-menza: sokkal egyszerűbb online kifizetni a gyerek ebédjét, ellenőrizni a menüt és lemondani betegség esetén az étkezést. Vagy itt van az okostantermek kérdése: ma már a kerület hét iskolájában működik ilyen, és idén további öt oktatási intézményben hozunk létre – a diákok, a tanárok és a szülők legnagyobb megelégedésére. Fontosnak tartom, hogy a kerület tartson lépést a világgal: ne csak maga használjon elektromos autókat, de ösztönözze is a tisztább közlekedési módok használatát, mondjuk azzal, hogy minden erejével segíti és támogatja az elektromos töltőállomások létrehozását. Izgalmas időket élünk, sok minden átalakul körülöttünk, miközben igyekeznünk kell megőrizni mindazt, ami fontos nekünk, amit szeretünk, de nem állhatunk a fejlődés útjába sem. Újbuda akkor marad a legélhetőbb városrész, ha okos megoldásokkal, hozzáértő várospolitikával fordítja a maga hasznára a változásokat. Úgy gondolom, beértek az elmúlt évek erőfeszítései, a kerület látványosan fejlődik, miközben új, izgalmas kihívásokkal is szembe kell néznünk. A következő években dől el, milyen lesz Újbuda a következő évtizedekben. Miközben kihívásként élem meg a szakmai munkát, számomra városvezetőként is nagyon fontos, hogy jó úton menjünk tovább.
Ez a hosszú távú gondolkodás határozza meg a jövő évi költségvetést is? Hiszen szeptemberben elkezdődik ennek a tervezése is...
A fejlődés mellett a kiszámíthatóság és a biztonság a fontos a számunkra. Nem egy évre kezdünk el tervezni, hosszabb távon kell gondolkodnunk ahhoz, hogy valóban előremutató változásokat érjünk el. Biztos vagyok abban, hogy a jövő évi büdzsében is fontos szerepet kapnak a korszerűsítések és fejlesztések, ahogyan kiemelt figyelmet fordítunk az idősek támogatására, a 60+ program továbbfejlesztésére. De kiemelt szerepe lesz a sport, a mozgásgazdag életmód támogatásának is. Büszkék vagyunk arra, hogy az OSC vízilabdázói mellett a MAC hokisai is Újbuda színeiben játszanak. Úgy gondoljuk, az élsport támogatása megtérülő beruházás, hiszen ezek a játékosok példát állítanak a fiatalok elé, és ezzel hozzájárulnak az egészséges életmód terjesztéséhez. Szeretnénk, ha a sporttal egyre többeket érnénk el, nem véletlenül van a XI. kerületben a legtöbb futókör. A programok kínálatának növelésével, a szélesebb közönségnek szóló új kezdeményezésekkel is a jövőt építjük. Így Újbuda nemcsak a legélhetőbb, hanem a legegészségesebb települések egyikévé is válhat.
(Újbuda)