Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 28. csütörtök, Stefánia

Szigorítja a szmogrendeletet a Fővárosi Közgyűlés

Újbuda   |   2019, május 29 - 15:28
Nyomtatóbarát változatSend by email

A Fővárosi Közgyűlés számos környezetvédelmi intézkedésről határozott május 29-ei ülésén. Elfogadták a Budapesti mobilitási tervet, döntöttek a szmogrendelet szigorításáról és az idei autómentes napról is.

Október 1-én lép hatályba a Fővárosi Közgyűlés legújabb szmogrendelet módosítása. A döntés értelmében magas légszennyezettség esetén korlátozás alá vonják az eddigieken túl a 12-es, 13-as és 14-es környezetvédelmi osztályú – vagyis Euro 5-ös dízelüzemű járműveket is. A forgalomkorlátozás nem érinti az 5-ös környezetvédelmi osztályú (vegyes hibrid, csak gázüzemű, csak elektromos meghajtású) járműveket, a 6-os (Euro 3 benzines), a 9-es (Euro 4 benzines), a 14-es benzines (Euro 5 benzines), valamint a 15-ös és 16-os osztályú járműveket, amelyek Euro 6-osok. Az Országos Taxis Szövetség javaslatára a budapesti droszthasználati engedéllyel rendelkező személytaxik is bekerültek a kivételi körbe.
A határozat szerint Budapesten és 74 agglomerációs településen 2018-ban üzemben tartott járművek 52 százaléka kerülne korlátozás alá, a javasolt szigorítás a dízelüzemű gépjárművek nagyobb részét érinti.

A Fővárosi Közgyűlés még 2017-ben döntött arról, hogy 2018. október 1-je után a riasztási fokozatban korlátozzák a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú - Euro 3-as dízelüzemű – járművek forgalmát is és rendelkeztek arról is, hogy a korlátozás idén októbertől vonatkozik a 10-es és a 11-es környezetvédelmi osztályú - Euro 4-es dízelüzemű - gépjárművekre is.

A főváros idén is csatlakozik az Európai mobilitás héthez és szeptember 22-én lesz autómentes nap Budapesten. A fenntartható városi mobilitás témában szervezett kampány célja, hogy bátorítsa az uniós tagállamok helyi hatóságait arra, hogy bevezessenek és népszerűsítsenek fenntartható közlekedési intézkedéseket, és felhívják a lakosság figyelmét a közlekedési alternatívákra.

A Fővárosi Közgyűlés elfogadta a 2030-ig szóló fővárosi közlekedésfejlesztési stratégiát, a Budapesti mobilitási tervet (BMT), amelyből kiderül, mi épülhet a következő időszakban Budapesten. A terve több forgatókönyvet tartalmaz, mindegyikben a lehetséges projektekkel és az azokra szánt költségkerettel. A javaslatok mindegyike számol a dugódíj bevezetésével 2025-ig.

A grémium döntött arról is, hogy novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, forgalomkorlátozás csak később várható. A felújítást várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítják majd meg.

A közgyűlés drogprevenciós keretet hoz létre, amelyből kérelemre támogatás nyújtható a Budapesti Kábítószerügyi Egyeztető Fórum céljaival egyező tevékenységek ellátására, civil és egyéb szervezetek részére. A pénzügyi keret létrehozását az olyan hatékony feladatellátás indokolja, mint a drogprevenciós előadások szervezése, információs anyagok készítése, kitelepülések, táborok szervezése vagy közösségi médiafelületek használata.

Újbuda