A területileg illetékes Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala Környezetvédelmi és
Természetvédelmi Főosztálya a környezeti hatásvizsgálati és az egységes
környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.)
Kormányrendelet alapján 2019. december 17-én megindította a környezeti
hatásvizsgálati eljárást. A Kelenföld és Ferencváros állomások közötti kötött pályás kapcsolatok fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók
kialakítására vonatkozó környezeti hatásvizsgálati eljárás megindításáról szóló hirdetményt december 18-án tették közzé. A tervek nagy izgalmat váltottak ki az érintett terület környékén lakókban, különösen a Fehérvári út és Bartók Béla út közötti parkos terület, a Hamzsabégi sétány sorsát illetően. Az eddigi kettő helyett három (helyenként négy) sínpárra bővítés miatt itt közel 200 fát tervez kivágni a kivitelező. A lakosok otthonaik állapota, valamint a zajterhelés növekedése miatt is aggódnak, emellett sokan azért is ellenzik a várhatóan hosszú ideig tartó beruházást, mert a kivitelezési munkálatok nagy terhet róhatnak az itt élőkre.
A Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala Környezetvédelmi és
Természetvédelmi Főosztálya által szervezett és lebonyolított, több órán át tartó közmeghallgatás első felében a beruházást megrendelő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a kivitelezés tervezésén, illetve megvalósításán dolgozó cégek képviselői, valamint a környezetvédelmi hatóság szakértői tájékoztatták az újbudaiakat a Déli Körvasút beruházás Kelenföld és Ferencváros közötti fejlesztésének részleteiről. Rámutattak, hogy a vasúti közlekedés szempontjából kiemelten fontos szakasz infrastruktúrája az elmúlt időszakban leromlott, feltétlenül szükséges a vasúti pálya és az itt található hidak korszerűsítése. A tervezésben maximálisan igyekeztek figyelembe venni az itt élők érdekeit és a környezetvédelmi szempontokat. Egy olyan, a vasúti személyforgalom szempontjából is pozitív beruházásra készülnek, amelynek során nemcsak jelentősen csökkenne az Újbudán keresztülmenő vasúti forgalom zaja, valamint a szerelvények által keltett rázkódás mértéke, hanem a helyi közlekedési infrastruktúra is javulhatna, ha a legfontosabb csomópontokban új állomásokat hoznak létre.A kivitelezési tervek alapján a Déli Körvasút beruházás során az újbudai vonalszakaszt mindenhol zajvédő fallal látnák el, modern technológiai megoldásokkal csökkentenék a rázkódást, megújulnának a vasúti hidak. A Hamzsabégi sétányt rehabiltálnák: 1500–2000 új fát ültetnének a kivágottak helyébe, felújítanák a játszótereket, és kerékpárutat építenének. A beruházók szeretnék elérni, hogy a vasút melletti zöld folyosó a Duna partjáig húzódjon, közvetlen összeköttetést teremtve a vízparthoz, a vasúti töltésen pedig több új, a gyalogos és kerékpáros közlekedést megkönnyítő alagutat hoznának létre. Az érintett területet új megállók révén kapcsolnák be az elővárosi vasúti közlekedésbe, Újbudán a Nádorkerti megállóhelyet hoznák létre.
A lakosság jelentős része azért ellenzi a tervet, mert a közel 200 fa kivágásával lényegében megszűnne a Hamzsabégi sétány park jellege, és hosszú évtizedekbe telik, míg az újonnan telepített fák a jelenlegihez hasonló állapotot teremtenek. Sokan féltik az itt élő madarak, állatok élőhelyét, valamint a zajvédő fal által keltett zavaró fényhatások is nyugtalanítják az Újbudán élőket. Többen felvetették, hogy az újbudaiaknak erre a közlekedési beruházásra nincs szükségük, sokkal inkább ártalmasnak tartják a hosszú ideig tartó fejlesztést és az ennek nyomán vélhetően erősödő vasúti személy- és teherforgalom hatását.A Hamzsabégi sétánnyal kapcsolatban a kivitelezők támogatják a közösségi tervezés folyamatát, azaz bevonják a lakosságot a megújítandó park tervezésébe. A beruházással kapcsolatos kérdéseiket az info@nif.hu e-mail címen is feltehetik az érdeklődők.
A közmeghallgatás visszanézhető itt: https://onkormanyzati.tv/bp11/2020_januar_20
Újbuda