Az iskolai oktatás online térbe helyezése Újbudán is váratlanul érte az intézményeket és a tanárokat. A legfontosabb feladat általános vélemény szerint az volt, hogy első pillanattól fogva képesek legyenek a tanmenet szerint feladatokat adni, nehogy a gyerekek úgy éljék meg, hogy vége lett a tanévnek. Sok pedagógus eddig is alkalmazott digitális eszközöket, a legtöbb iskolában azonnal használni tudtak legalább prezentációkat, e-learning megoldásokat.
A kevésbé digitalizált pedagógusok a tankönyvek alapján kidolgozott feladatokat küldték el a diákoknak, a füzetbe írt megoldásokat a szülők lefényképezve juttatták vissza ellenőrzésre. Mindez a korábbiaknál sokkal több időt vesz igénybe, ráadásul a szülőknek jóval intenzívebben kell részt venniük gyerekeik, különösen a kisebbek iskolai munkájában.
Az otthonokban a fő probléma az informatikai háttér. Ahol több az iskoláskorú gyerek, mint a számítógép, esetleg a szülők is otthoni munkára kényszerülnek, ott nagyon jól kell beosztani a „gépidőt”. Sok tanuló élvezi a kreatív feladatokat, de így is megterhelő az otthoni környezetben szokatlan, többórás munka, és egyre többen hiányolják az iskolai társaséletet is.
A pedagógusok folyamatosan tartják a kapcsolatot egymással, igyekeznek új ötleteket, módszereket megosztani, bár néha a túl sok lehetőség is gondot okoz. A Szent Margit Gimnázium tanárai korábban is küldtek e-mailben feladatokat a tanulóknak, de most kellett legalább egy hét, amíg kialakult egy központi rendszer. Az iskola informatikusai létrehozták a pedagógusok és diákok kiszolgálását biztosító 200 Google Classroom fiókot, amelynek használatát sokaknak meg kellett tanítani, szükség esetén a gyakorlottabb tanulók segítségével.
A tanárok szerint az a legnehezebb, hogy megszűnt a személyes kontaktus. A gimnáziumban ezért most azon dolgoznak, hogy élővé tegyék az oktatást, interneten közvetített tanórákkal, videós konferenciákkal. Utóbbit a tanárok egymás között már alkalmazzák, de sok még a vita arról, hogy milyen jogi és etikai problémák merülhetnek fel, ha ezt a tanulókra is kiterjesztik, nem beszélve arról, hogy az otthoni hálózatok bírják-e a folyamatos videós kapcsolatot. Azért már vannak élő foglalkozások, például csoportos online kvízek formájában.
Bár a rengeteg e-mail megválaszolása, a feladatok javítása, ellenőrzése, a fórumok böngészése, új megoldások keresése a tanárokat is megterheli, a Szent Margit Gimnázium oktatói arról is beszámoltak, hogy sok jó dolog is történik velük ezekben a napokban. Összefognak a hitéletben is, online imacsoportokat alakítottak.
Benis Andreát, a Kelenvölgyi Általános Iskola igazgatónőjét nem érte váratlanul a járvány miatt kialakult helyzet, volt vészforgatókönyvük. Külön szerencséje a kelenvölgyieknek, hogy második éve vesznek részt a MicroSoft Innovatív Iskola Programban, használták a Microsoft Office 365 Teams alkalmazást. A tanárok már a járvány kitörése előtt ki tudták küldeni a kísérleti osztályoknak a feladatokat, nyomon követték az otthon dolgozó gyerekek haladási ütemét. – Most szinte pillanatok alatt megtörtént az átállás az egész iskolában a távoktatásra, a gyakorlottabb pedagógusok segítettek elsajátítani a keretrendszert azoknak, akik még nem dolgoztak vele. Negyven pedagógusnak, közel 500 gyereknek, illetve szüleiknek kellett kiküldeni a hozzáféréseket, jelszavakat, továbbá oktatóvideókat azoknak, akik először találkoztak a Microsoft Teamsszel. Az elsősök (és szüleik) igénylik a legtöbb törődést, a nagyobbaknál már gördülékeny a feladatok kiküldése és ellenőrzése – mondta el lapunknak az igazgatónő.
– Elsősorban a bizalmi alapon zajló oktatásra kell most a hangsúlyt fektetnünk. Teljesen át kell strukturálni a tananyagot, kialakítani a fontossági sorrendet, megtalálni a súlypontokat, hogy a gyerekek motivációját erősítsük, és hasznosan teljen el ez a néhány hónap – fogalmazott Benis Andrea. – Nagyon fontos az egységes iskolai platform, befogadhatatlan a szülőknek és a gyerekeknek, ha három-négy különböző helyről kapják az információkat – tette hozzá az igazgatónő.
Bár Kelenvölgy szerencsésnek mondható a felkészültséget illetően, ott is tudják, hogy a távoktatás sosem fogja teljesen pótolni a személyes, iskolai környezetben történő tanítást. A pedagógusokra extra feladatok hárulnak, hogy az eltérő képességű gyermekekkel is tudjanak törődni, megoldva felzárkóztatásukat. A sikerhez együttműködő szülőkre is szükség van. Kelenvölgyben most még szorosabbra fűzték velük a kapcsolatot, a kör-e-mail rendszer jól vizsgázott, a szülői munkaközösségek vezetői is sokat segítettek. Az iskola számítógépeit hazavihették a sokgyermekes vagy informatikai gondokkal küzdő családok, sőt, szülők és vállalkozások is felajánlották a segítségüket.
A Kelenvölgyi Általános Iskolában már megvoltak az első online szülői értekezletek is, a szakmai munkaközösségek videokonferenciákat tartanak, már a gyerekek is be tudnak jelentkezni ilyenre. Online „lelki faliújságot” is létrehoztak a diákoknak, ahol problémáikat, vagy éppen rajzaikat oszthatják meg az egész közösséggel, és tanáraik is biztatják őket ezen a felületen.
Az iskola épületében egyedül az igazgatónő dolgozik. – Kihalt itt az utca, két macska jár csak erre. Nehéz időszak ez nekem is, de sokat jelent, hogy minden fórumon tartjuk egymásban a lelket, mert ez az időszak mindenkinek embert próbáló. Nagyon bízom a diákjainkban, hogy fegyelmezetten betartják az irányelveket, és nagyon számítok a szülők és a kollégák további segítségére, szoros együttműködésére – mondta Benis Andrea.
D. B. S.