Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 27. szerda, Virgil

Újbuda klímastratégiája

Újbuda   |   2020, augusztus 14 - 09:10
Nyomtatóbarát változatSend by email

Elkészült Újbuda klímastratégiájának társadalmi egyeztetési változata, a társadalmi egyeztetés jelenleg is folyamatban van. Az alábbiakban a klímastratégia legfontosabb részeit foglaljuk össze.

A klímastratégia három területet, valamint cselekvési irányt foglal magában:
• az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése
• a megváltozott klímaviszonyokhoz való alkalmazkodás
• a lakosság klímatudatos szemléletformálása

A klímastratégia azt a keretet teremti meg, amelyben Újbuda Önkormányzata azokat az intézkedéseket tudja majd végrehajtani, amelyek a fent meghatározott célok megvalósítását szolgálják.

A klímastratégia öt nagyobb részből áll:
• Az első rész a stratégia kapcsolódási pontjait mutatja be a nemzeti, fővárosi és kerületi szintű stratégiai dokumentumokhoz.
• A második rész a kerület jelenlegi állapotának éghajlati szempontú helyzetelemzését és helyzetértékelését tartalmazza. Egyfelől elemzi a legjelentősebb éghajlatváltozási problémaköröket, másfelől áttekinti Újbuda társadalmi helyzetképét (demográfia, munkanélküliség, ingázás), természeti jellemzőit (vizek, levegőminőség), településszerkezetét (városrészek, lakásállomány, zöld területek és hőszigetprobléma), a közszolgáltatásokat (víz, energiafelhasználás, hulladék), a közlekedés jellemzőit, a mezőgazdaságot, az ipart és a turizmust.
Ezt követi a kerület úgynevezett üvegházhatású gázkibocsátási leltára. 2018-ban Újbuda teljes kibocsátása 543 663 tonna szén-dioxid-egyenérték volt (az üveghatású gázok – például vízgőz, metán, dinitrogén-oxid – jelenlétét szén-dioxid-egyenértékben fejezzük ki), a zöld felületek szén-dioxid elnyelő képessége viszont ennek kevesebb, mint 0,1 százaléka (490 tonna szén-dioxid-egyenérték) volt. A teljes kibocsátás 68 százaléka az energiafogyasztásból (például a földgáz vagy a villamos energia felhasználásából), 32 százaléka a közlekedésből származott. Az egy főre jutó átlagos kibocsátás 3,7 tonna szén-dioxid-egyenérték volt, amely lényegesen alacsonyabb a fővárosi szintű 5,3 tonna szén-dioxid-egyenérték/főnél.
A helyzetelemzés bemutatja a kerületben az elmúlt tíz év alatt megvalósított és a klímaváltozás kezeléséhez szervesen kapcsolódó projekteket is.

• A harmadik rész a klímaszempontú helyzetelemzés tapasztalatait foglalja össze szemléletesen. Ezek alapján fogalmazza meg a kerület elérendő klímavédelmi jövőképét.
Újbuda 2030-ra klímabarát módon fejlődő kerületté válik:

▫ lakóinak egészséges és vonzó környezetet biztosít;
▫ vállalkozásai a fenntarthatóság szem előtt tartásával működnek;
▫ épített és természeti értékeit megóvja és folyamatosan fejleszti;
▫ innovatív megoldásokkal tudatosan mérsékli az üvegházhatású gázok kibocsátását, és
▫ növeli az energiahatékonyságot egyéni és közösségi szinten.

• A klímastratégia negyedik része a kerületi célrendszert és a célok megvalósítását támogató intézkedéseket tartalmazza.
Újbuda dekarbonizációs célja: a kerület szén-dioxid-egyenlegének a 2018-as 543 663 tonna szén-dioxid-egyenértékről 2030-ra 432 831 tonna szén-dioxid-egyenértékre (mínusz 20 százalék), 2050-re pedig 325 000 tonna szén-dioxid-egyenértékre (mínusz 40 százalék) csökkentése.
A dekarbonizációs cél eléréséhez elsősorban az üvegházhatású gázkibocsátás mérséklését megcélzó intézkedések járulnak hozzá. Az alkalmazkodási célok azokat az intézkedéseket foglalják össze, amelyek növelik a lakosság képességét a gyakoribbá váló szélsőséges időjárási viszonyokhoz való alkalmazkodásra. A fenti célok pedig csakis szemléletformálási és klímatudatosságot fokozó célokon keresztül, társadalmi együttgondolkodással és közös felelősségvállalással érhetőek el.

• A klímastratégia utolsó része a megvalósítás intézményi és pénzügyi kereteivel, valamint a célkitűzések teljesülésének nyomon követési rendszerével foglalkozik.
A klímastratégiában felvázolt feladatok összetettek, az önkormányzat valamennyi működési területét és minden szervezeti egységét érintik. Ebből következően a klímastratégiában felvázolt célok elérése és az intézkedések végrehajtása folyamatos koordinációt, nyomon követést és értékelést, valamint a vállalatokkal, állami szervekkel, civil szervezetekkel, Budapest Főváros Önkormányzatával és más helyi önkormányzatokkal, hatóságokkal, továbbá a lakossággal való rendszeres kapcsolattartást igényel. Ennek pénzügyi, intézményi, irányítási és ellenőrzési keretei a klímastratégia megalkotásának jelenlegi fázisában még nagyon hiányosak, de a szakpolitikát felügyelő szervet, nevezetesen a Környezet- és Klímavédelmi Bizottságot már létrehozta az önkormányzat. Ebből adódóan a klímastratégia egyeztetési változata csak az intézkedések becsült pénzügyi sávjait, az intézkedések eredményességét mutató paramétereket, adatforrásokat és időszakokat, valamint az adatgyűjtésért felelős szervezetet (Újbuda Önkormányzatát) határozta meg.

A klímastratégia jelenlegi társadalmi egyeztetési változata elérhető a https://klimabarat.ujbuda.hu/klimabarat/ujbuda-helyi-klimastrategiaja webhelyen 2020. augusztus 31-éig.
A stratégia végleges változatának kidolgozásához várjuk mindenki véleményét, ötletét, javaslatát, észrevételét a klimabarat@ujbuda.hu e-mail címre.
KEHOP – 1.2.1 – 18 – 2018 – 00001 azonosító számú, „Helyi klímastratégia elkészítése és komplex szemléletformálás Budapest XI. kerületében, Újbudán” című projekt.

Címkék: