A POPÉK civil szerveződés fáklyás felvonulással és lakossági fórummal igyekszik felhívni a figyelmet a szerintük természetkárosító, félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházásra. Arra hivatkoznak, hogy az évekig tartó építkezés során több mint ezer fa pusztulna el, a sok zaj, por és rezgés károsítaná a környéken élő tizenötezer lakó életét. A beruházás környezetvédelmi engedélyét vitatva a Védegylet Egyesület és egy helyi lakos már közigazgatási pert is indított.
– A NIF és a BFK reklámanyagaiban a személyszállításra hivatkozva zöld gondolatként állítják be a Kelenföld és Ferencváros közötti vágánybővítést, míg a növekvő teherforgalmat meg sem említik – mondta Tóth Sándor Péter. – A tömeges fairtást elbagatellizálják, annak ellenére, hogy ez a zöld sziget közérdek, mivel egy főutakkal körülvett, sűrűn lakott környék tüdejeként szolgál. Figyelembe véve a fuldokló Budapestet különös mértékben sújtó klímavészhelyzetet, következetlen és otromba lenne ilyen pusztítás árán véghezvinni a projektet. Elveszne a megígért zöld haszon, sőt, csatát veszítenénk a klímaharcban – tette hozzá az egyesület képviselője.
A POPÉK és a környéken élők lapzártánk után, szeptember 21-én újra találkoznak a beruházásban érdekelt felek képviselőivel egy lakossági fórumon. Szerintük lenne más, mindkét fél számára működőképes megoldás. Úgy gondolják, ha a teherforgalom nagy részét elterelnék, akkor elkerülhető lenne a visszafordíthatatlan környezetrombolás, mert a környéken már most is az egészségügyi határérték felett van a zajszennyezés, nagyrészt a tehervonatok miatt. Az aktivisták nem az elővárosi vasút fejlesztését és a nádorkerti új megálló kialakítását ellenzik, hanem a teherforgalom növelését tartják elfogadhatatlannak. A főként éjszaka közlekedő tehervagonok nagyon hangosak, és a POPÉK tagjai úgy vélik, hogy a tervezett gigantikus beton zajszigetelő fal sem fogja számottevően csökkenteni a zajterhelést.
A POPÉK most azért küzd, hogy a teherforgalom csökkentésével, korszerű vasútbiztonsági berendezések alkalmazásával és modern szerelvényekkel a sűrűn lakott Hamzsabégi sétány mellett a vonalon maradjon a két vágánypár korszerű zajfogóval, de nem egy 10–16 méteres, oda nem illő vasbeton résfallal, amely sötétbe borítaná a letarolásra ítélt parkot. Csak olyan zajvédelmet szeretnének, amely nem jár a növényzet jelentős károsításával. A civilek szerint nemcsak a kivágásra ítélt fák pusztulnának bele a nagyberuházásba, hanem a felvonulási terület szélén található növények is súlyosan sérülnének a munkagépek miatt.
– Ha a Budapestet elkerülő, kifejezetten a teherforgalom, áruforgalom bonyolítására tervezett V0-ás vonalat megépítenék, akkor a városi vasútfejlesztés valóban a közösségi közlekedést szolgálhatná, és ez csak az egyik lehetséges alternatíva – véli Tóth Sándor Péter. Azért is tiltakozik társaival együtt az értelmetlen pusztítás ellen, mert biztosak abban, hogy a környék a hat évig tartó óriási építkezés következtében élhetetlenné válna, ingatlanaikban károk keletkezhetnek, értékük csökkenne.
– A Hamzsabégi sétány jelenleg egy korábbi, meg nem valósult projekt miatt közlekedési területnek van besorolva – mutatott rá a POPÉK egyesület tagja –, azért dolgozunk, hogy ezt törvénymódosítással zöld területté nyilvánítsák. Bízunk abban, hogy ez még azelőtt megtörténik, mielőtt megkezdik a beruházást, így megakadályozhatjuk a másfél kilométeres, erdőszerű Hamzsabégi sétány tönkretételét – tette hozzá.
D. B. S.