Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 8. péntek, Zsombor

Galvani híd: Újbuda javaslatai

Újbuda   |   2021, március 24 - 20:22
Nyomtatóbarát változatSend by email

Nyílt levél Vitézy Dávid részére.

BFK Budapesti Fejlesztési Központ Zrt.

Vitézy Dávid

vezérigazgató úr részére

Tisztelt Vezérigazgató Úr!

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) 2021. március 25-i ülésének apropójából szeretnénk összefoglalni Újbuda Önkormányzatának álláspontját az új Duna-híd (a továbbiakban: Galvani híd) és a kapcsolódó úthálózat eddig megismert terveiről. Az alábbiakban összefoglalt álláspontunkat természetesen már több szóbeli egyeztetésen ismertettük a Budapest Fejlesztési Központtal (BFK).

A Galvani utca–Illatos út vonalában megépítendő Galvani híd Dél-Buda, Csepel és Dél-Pest városrészek összekapcsolásával jelentős gazdasági és társadalmi előnyöket biztosíthat Újbuda számára, továbbá a kerület északi részein lehetőséget teremt a közúti forgalom csökkenésére is. Mindezek alapján az új híd megépülése a kerület belső városrészei esetében (Lágymányos, Szentimreváros, Gellérthegy, Észak-Kelenföld) jelentős levegő- és zajszennyezés-csökkenést, a környék élhetőségének javulását eredményezheti.

Az előnyök mellett azonban fontos kockázatot is hordoz a beruházás az Albertfalva és Dél-Kelenföld városrészeket érintő előrejelzett forgalomnövekedésen keresztül. A káros hatások minimalizálása érdekében az alábbi szempontok figyelembevételét kérjük a Budapest Fejlesztési Központtól:

1. A BFK a budai oldalon is megfelelően tájékoztassa a lakosságot a beruházás részleteiről és lehetséges következményeiről, továbbá csatornázza be az újbudai lakosság véleményét is a tervezés folyamatába. A BFK hozza nyilvánosságra az I. szakaszra (Fehérvári út és Gubacsi út között) vonatkozó megvalósíthatósági tanulmányt és a környezeti hatástanulmányt. A BFK hozza nyilvánosságra ezen tanulmányok köz-érthető összefoglalóját is, amelyet az egyeztetések során 2021 február végére ígért Újbuda Önkormányzatának.

2. A lehetséges forgalmi hatásokra tekintettel a BFK vizsgálja felül legalább az I. szakasz budai oldalának engedélyezési tervdokumentációját az alábbi szempontok szerint:

a) Az egyeztetések során „Élhető Galvani híd” néven hivatkozott, a jelenlegi tervekhez képest csökkentett közúti kapacitású változat jelentősen enyhébb forgalomnövekedéssel is járhat, mint a jelenlegi változat megvalósulása. A mérsékelt forgalomnövekedés annak hatásaként érhető el, hogy a tervezők által meghatározott, mérsékelt kapacitáshoz fog igazodni a forgalom, nem pedig a jövőbeni lehetséges legnagyobb forgalomhoz igazítjuk a tervezett kapacitást. Készüljenek tervek és forgalmi modellváltozatok, amelyek tükrözik ezt a szemléletet, és amelyek lehetővé teszik a megalapozott döntéshozatalt a budai oldal úthálózatáról is.

b) A Szerémi út és a Budafoki út Galvani utcától északi irányba haladó szakaszain ne történjen a beruházás keretein belül közúti kapacitásnövelés, és a Galvani út csomópontjai se engedjenek többletterhelést ezekre a szakaszokra. A Budafoki út érintett szakaszát úgy tervezzék meg, hogy a későbbiekben alkalmas legyen villamos (a budai fonódó) fogadására is.

c) A BFK mutassa be a különböző megvalósítható változatokra a forgalmi szimulációk eredményeit, különös tekintettel

a Szerémi út és a Galvani utca csomópontjának várható forgalmára;

a Budafoki út és a Galvani utca csomópontjának várható forgalmára;

a Fehérvári út és az Andor utca csomópontjának várható forgalmára;

az Andor utca és a Szerémi út várható forgalmára;

a Fehérvári út, a Tétényi út és a Budafoki út déli szakaszának várható forgalmára az M0-ás autóút várható forgalmi változásának tükrében.

d) A módosított tervekkel egy időben a BFK mutassa be a déli körvasút és az új Duna-híd projektek párhuzamos megvalósítására vonatkozó ütemezési elképzeléseit. Részletesen ismertessék, milyen ideiglenes forgalomszervezési feltételek mellett valósítható meg a két beruházás egyszerre, anélkül hogy a gépjárműforgalom akár évekre megbénuljon a XI. kerületben.

e) A kerület a Fővárossal közösen a jelzőlámpaprogramokat olyan módon felülvizsgáltatja a potenciálisan forgalomnövekedéssel érintett útszakaszokon, hogy a forgalom a sűrűn lakott területen folyamatosan haladjon, és ne a lakott területeken belül (például Andor utcán) torlódjon.

3. A BFK a beruházást olyan projektelemekkel kiegészítve valósítsa meg, amelyek biztosítják, hogy Újbuda lakosságát minimálisan érintsék a lehetséges hátrányok, viszont minél inkább részesülhessenek az előnyökből. Újbuda Önkormányzata az alábbi projektelemekkel látja ezt kivitelezhetőnek:

a) A BFK ígéretének megfelelően a híddal egy időben valósuljon meg a villamospálya kialakítása is.

b) A híd megépülésének idejére a budai fonódó villamos II. üteme is készüljön el a Dombóvári útig, a BFK pedig működjön együtt a Fővárossal és a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) a fonódó Budafoki úton történő minél hamarabbi, Savoya parkig tartó továbbvezetésében. Az Újbuda déli részein újonnan megépült lakóparkok és irodaházak által okozott közúti forgalmi többletterhelést, csak a fonódó villamosvonal további kiépítésével és kerékpáros infrastruktúra kialakításával lehet érdemben enyhíteni.

c) A forgalomnövekedéssel érintett újbudai útszakaszok mentén a beruházás előtt és után végezzen a BFK zajmérést, és az eredménynek megfelelően finanszírozzon passzív zajvédelmi intézkedéseket (pl. nyílászárócsere), ahol szükséges. Az újonnan épített utakon „csendes aszfalt” alkalmazását tartjuk szükségesnek, azzal, hogy a beruházással egyidőben a BFK finanszírozza az Andor utca kopórétegének cseréjét csendes aszfaltra, valamint más zajvédelmi beruházásokat. A Fehérvári út és a Galvani utca kereszteződésében a villamosok vágánykereszteződéseit az elérhető maximális zaj- és rezgéscsillapítás mellett építsék ki. Az Etele út és a Fehérvári út kereszteződésénél alkalmazotthoz hasonló műszaki megoldások Újbuda Önkormányzata számára nem elfogadhatóak.

d) A BFK az ígéretének megfelelően a beruházás keretében valósítson meg a Galvani utca mentén 20 méter szélességben zöld sávot, emellett a beruházással érintett lakóövezetben, így az Andor utcában és a környező lakóövezetben is magas színvonalú zöld fejlesztéseket végezzen el. A zöldterületen belüli funkciókról konzultáljon a helyi lakossággal és Újbuda Önkormányzatával. A Galvani utcában törekedni kell az építési területen már meglévő fák megőrzésére, akár a tervek szükségszerű módosításával.

e) A BFK a kiviteli tervek és a kivitelezés során vegye figyelembe az Újbuda Önkormányzata által megrendelésre kerülő Duna-parti zöldfelületi koncepciótervet, valamint vállalja a sétány Hengermalom út és Kondorosi út közti kivitelezését a híd megépítésével egy időben.

f) A kerékpáros infrastruktúra épüljön ki a Fehérvári út és az Egér út között is.

Végezetül még egyszer szeretnénk kiemelni a döntéseket megelőző, valódi párbeszéd fontosságát a Galvani híd kapcsán a fejlesztéssel érintett budai területeken az érintett lakókkal, civil szervezetekkel, érdekképviseletekkel. Egy új híd építése rengeteg előnyt biztosít a főváros egészének és az érintett kerületeknek is. Ugyanakkor valódi konszenzus akkor tud születni a fejlesztés kapcsán, ha minden érintett szereplő érdekei megjelennek és érvényesülnek a tervezés, illetve a megvalósítás folyamata során.

Bízva a további együttműködésben!

Budapest, 2021. március 23.

Üdvözlettel:

Dr. László Imre 

polgármester,

Orosz Anna

alpolgármester