Az elektronikának köszönhetően hamarosan valósággá válik az intelligens autók kora. A vezető nélkül közlekedő Google Car futásteljesítménye is lassan eléri az egymillió kilométert. A hetedik alkalommal megrendezett RobonAUT versenyen való eredményes szereplés kitűnő ajánlólevél azoknak, akik a jövő intelligens autóinak fejlesztésével foglalkoznának. A versenyen induló kisautókba épített rendszerek - mint például a sávkövetés is - hasonló elven működnek, mint azok, amelyeket személyautóba szereltek. - Gyakorlatigényes képzés lévén, feladatunk, hogy ne csak elméletet oktassunk, hanem mindent megmutassunk a valóságban is – mondta Tevesz Gábor dékánhelyettes, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar egyetemei docense. – Hozzátette: autóikban ugyanolyan elektronika van, mint az igazi nagy autókban. Nyilván olcsóbb és egyszerűbb kivitelben, de ezekkel is ugyanazokat a tapasztalatokat gyűjtik be a hallgatók, mint majd később, hasonló munkavégzés során – mondta.
A hallgatók robotjárműveinek, az átalakított modellautóknak egy akadálypályát és egy gyorsasági pályát kellett teljesíteniük emberi beavatkozás nélkül. A verseny szervezői próbálják mindig úgy összeállítani a feladatokat, hogy azok megfeleljenek a valós elvárásoknak. Ezek közé sorolható például a szlalomozás, a parkolás, az utánfutó felvétel vagy akár egy határátkelőnél a szabad kapu kiválasztása. Szakértők szerint az így szerzett tudás és a különböző algoritmusok később a valós életben is alkalmazhatóak.
A szervezők minden évben kitalálnak új feladattípusokat, akadályokat, és a hallgatók is igyekeznek alkalmazni a legújabb fejlesztési eredményeket, a jövő technikáit. Idén egy autó olyan vonalszenzorral volt felszerelve, ami kamerakép alapján detektálja a haladás irányát. Ez sokkal nagyobb feldolgozást igénnyel az egyszerűbb reflexiós vonalszenzoroknál, amelyekre eredetileg létrejött a verseny.
Az első helyezett a PadaWANs of CANobi csapata lett. A jól megválasztott szenzorok és a kitűnő szoftver mellett ők a csúszós padlóra is odafigyeltek a tervezésnél. – A mi autónk a keréktisztító berendezés miatt különbözik a többitől. Talán valamivel jobb volt a tapadása és talán ennek köszönhető, hogy 12 millisecundummal jobbak voltunk a második helyezettnél – árulta el Szántó Csaba, a csapat egyik versenyzője. Peska Alfréd, a csapat másik tagja szerint az új autók nagyon sok szenzorral vannak felszerelve, de még csak most kezd teret nyerni, hogy az ezekből származó adatokat, hogy lehet minél hatékonyabban hasznosítani. Úgy véli, a versenyen szereplő modellautók ebből a szempontból fejlettebbek, mint a jelenleg gyártás alatt lévő személyautók.
H.L.