Ősszel a legtöbb autós elgondolkodik azon, érdemes-e költeni téli gumira, illetve hogy azt mikor is érdemes feltenni. Az uralkodó szabály szerint akkor, ha 7 Celsius fok alá csökken az átlaghőmérséklet, bár sokak szerint ezt a határértéket a gyártók erőltetik - a nagyobb bevétel reményében - az autósokra. A gumiszervizes Boros István ennél szigorúbb, szerinte már 10 Celsius fok alatt érdemes felszerelni a téli gumikat.
Tény, hogy a téli-nyári időjárási és útviszonyok között óriási a különbség, a gumiknak pedig minden helyzetben helyt kell állniuk. Nyaranta vizes és száraz, gyakran forró az út; télen fagyos, csúszós, nyálkás vagy hókásás és jeges az útfelület. Az aszfalt hőmérséklete is tág határok között mozog: a -25 Celsius fokos hidegtől akár +80 fokosra is melegedhet. Míg melegben keményebb gumi és kevesebb barázda kell a tapadáshoz, télen a puhább és tagoltabb abroncs előnyösebb.
Mintázat szempontjából például havas, hókásás úton hasznos a tagoltabb profil, mivel az növeli a kapaszkodó képességet és elősegíti a latyak elvezetését; ugyanez a téli felület azonban nyáron ront a tapadáson. Anyag tekintetében fagyos úton előnyös a rugalmasságát alacsony hőmérsékleten is megőrző, lágyabb gumikeverék, ellenben ez az anyag nyári hőségben felpuhulva gyorsan elkopik. - Mivel nincs olyan abroncs ami 70 Celsius fokos aszfalton és -10 fokos, csúszós úton egyaránt kiemelkedő teljesítményű, inkább az évszakra specializált gumikat ajánlott használni - állítják a szakemberek.
A téli gumiknak nemcsak az anyaguk lágyabb, hanem különleges profillal is rendelkeznek: ezeken számos lamella található, csatornái is mélyebbek, szélesebbek. Ennek a kombinációnak köszönhetően a nedves-hideg, havas és jeges utakon jobb a téli gumik tapadása, kanyarstabilitása, fékútjuk pedig rövidebb.
- Sokan áthidaló és költségkímélő megoldásként négy évszakos gumit használnak, ami viszont az itthoni szélsőséges időjárási viszonyok között egyik évszakban sem ideális - állítja a Boros István.
T.D. - ÚjbudaTV