Március 19-étől a minisztériumi ajánlás értelmében az USZOSZ is felfüggesztette nappali ellátásainak megszokott tevékenységét. Ám továbbra is ők azok, akik az idős, egyedülálló emberek, pszichiátriai betegek segítésében a legtöbbet tehetik.
• Mi az Újbudai Szociális Szolgálat feladata, amikor nincs veszélyhelyzet?
Szociális alapellátásokat végző intézmény vagyunk, Újbuda Önkormányzatának fenntartásában működünk. Nappali ellátást, házi segítségnyújtást, jelzőrendszeres házi segítségnyújtást, étkeztetést biztosítunk idős és demens embereknek. Nappali ellátást nyújtunk pszichiátriai betegek, súlyos, halmozottan fogyatékos, valamint autizmussal élő személyek számára. A fogyatékossággal élők a támogató szolgáltatást is igénybe vehetik.
• A mostani járványhelyzetben hogyan alakult át a munkájuk?
Felfüggesztettük a megszokott keretek közötti nappali ellátás szolgáltatásait. Nem lehet bejárni az intézménybe, szünetelnek a programok, valamint a mosás, tisztálkodás lehetősége is, az étkeztetést pedig házhoz szállítással oldjuk meg. A nappali ellátások igénybe vevőivel a kollégák napi telefonos kapcsolatban állnak. Az információcserén túl segítő beszélgetéseket folytatnak, és a kijárási korlátozás betartását is segítik: bevásárolnak, receptet váltanak ki. Telefonon arra ösztönözzük őket, hogy keressék egymást, beszélgessenek, így egymásban is tudják tartani a lelket. Az egyik közösségi oldalon leleményes munkatársunk már létrehozott egy olyan csoportot, amelyben közvetlenül tudnak az idősek kapcsolatot tartani, beszélgetni. Különösen sérülékenyek ezekben a nehéz időkben a pszichiátriai betegek. Velük kapcsolatban a kollégáinknak fel kell készülniük a krízishelyzetek kezelésére is.
A házi segítségnyújtás szolgáltatásunk és a támogató szolgálat munkatársai továbbra is a megszokott módon gondozzák otthonukban az arra rászorulókat. De tudjuk, hogy most nagyobb szükség van a segítségre, mint valaha. Újbuda Önkormányzatával szorosan együttműködve, valamint a feladatokat megosztva, a segítségnyújtás immár kiterjed a teljes 70 év feletti idős, beteg lakosságra. Március 23. óta call center fogadja a segítséget kérő hívásokat a +36 1 372 4566-as telefonszámon. Jelenleg alapélelmiszer-egységcsomagokat tudunk házhoz szállítani, illetve a speciális étkezést igénylőknek a megfelelő élelmiszerek beszerzését is biztosítjuk, korlátozott mennyiségben. Amit nagyon fontosnak tartunk, hogy napi egyszeri meleg étkezéssel egyelőre minden igénylőt ki tudunk szolgálni. Az ételt természetesen házhoz szállítjuk. Megkezdődött az idősek csekkbefizetésének és gyógyszerkiváltásának átvállalása is. Igyekszünk figyelni a hozzánk fordulókra, abból a szempontból is, hogy ne legyen annyira nehéz elviselni a bezártságot, izolációt. Ha a társas kapcsolatok és a mozgástér nagyon beszűkülnek, annak negatív hatásai lehetnek a mentális és pszichés kondícióra. A hozzánk fordulók pszichológus és szociális szakemberek segítségét is igénybe vehetik telefonos segítő beszélgetések formájában. Mindezen túl most már lelkipásztor is támogatja időseinket a vallásgyakorlásban, illetve a lelki nyugalmuk megőrzésében.
• Említette, hogy a kerületben call center és lelkisegély-szolgálat is működik. Kik dolgoznak itt?
Óvodai dolgozók várják a kerületben lakók hívásait, reggel 8-tól este 6-ig fogadják a telefonokat. Rögzítik a kéréseket, és amiben azonnal tudnak segíteni, meg is teszik – például információkban, élelmiszer-ellátással kapcsolatos kérdésekben, háziorvosokkal való kapcsolatfelvételben. Ha lelkisegélyre van szüksége a hívónak, akkor az Újbudai Humán Szolgáltató szakemberei és pszichológusa segítenek. A hitéletet támogató lelkész szintén a szociális területen dolgozó kolléga.
• A személyes látogatást végző munkatársaknak milyen védőfelszerelésük van?
Egyelőre el tudtuk látni kesztyűvel és maszkkal a munkatársainkat, de már a készleteink végén tartunk, nagyon várjuk, hogy érkezzen valahonnan az utánpótlás. Egyébként maszkokat kaptunk ajándékba is, szintén bölcsődei, óvodai dolgozóktól, akik ezek varrásával támogatnak minket. Az óvodai dolgozók hihetetlenül sokat segítenek nekünk. Sokszor előfordul, hogy a hatórás segélytelefonos műszak után még visszahívják azokat, akik napközben segítséget kértek, de nagyon el voltak keseredve. Hihetetlenül fontosnak tartom ezt a támogató, segítő hozzáállást, amit a saját kollégáink és a bennünket segítő óvodai munkatársak tanúsítanak. A veszélyhelyzetben egyetlen nap alatt alkalmazkodott mindenki a körülményekhez, és folyamatos lelkesedéssel, lankadatlan lendülettel teszi a dolgát. Az is nagyon sok erőt ad, amit most a társadalom felől kapunk. A „tegnapelőtti” világban mintha már elvesztette volna a jelentőségét az egymásnak küldött köszönetnyilvánítás, emberi elismerés, bizalom. Ezek a gesztusok a mai helyzetben egyre jelentősebbé válnak. Az egészségügyi dolgozóknak és a szociális területen munkálkodóknak elképesztően fontos az a visszajelzés a társadalomtól, hogy tudják, létezünk, dolgozunk és megbecsülik a munkánkat. Pár hónappal ezelőtt talán azt gondoltuk volna, milyen színpadias, ha az ember munkáját megtapsolják. Ma már az egyik legfontosabb gesztussá értékelődött ez fel, és nagyon jólesik.
Segítségkérő telefonszám: +36 1 372 4566 |