Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 18. hétfő, Jenő

Átalakítja a 4-es metróhoz kapcsolódó buszhálózatot a BKK

Újbuda   |   2016, május 13 - 14:07
Nyomtatóbarát változatSend by email

A 4-es metró miatt megváltozott utazási szokásokra hivatkozva átalakítaná a buszhálózat menetrendjét a BKK. Ehhez kapcsolódóan néhány hete társadalmi egyeztetést kezdeményezett, a véglegessé vált módosítások részletesen a BKK honlapján ismerhetők meg.

Az utasforgalmi átrendeződésre reagálva a BKK elkészítette javaslatát a metróhoz kapcsolódó felszíni hálózat átalakítására, a 4-es metróvonal elérésének bővítésére. A hálózatmódosítási javaslatot március 2-án bocsátotta a BKK társadalmi egyeztetésre. A véleményezés ideje alatt több mint 4000 észrevétel érkezett a BKK-hoz, legtöbben a 240-es, a 178-as és a 239-es autóbusz közlekedésével kapcsolatban foglaltak állást. A társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetet az érintett önkormányzatok (I., V., XI., XII., XIV., XV., XXII., Budaörs) is megkapták, a módosításokban leginkább érintett XI. és XXII. kerületi önkormányzattal pedig személyes egyeztetéseket is folytatott a BKK.

A véglegesített javaslat célja az volt, hogy az átalakuló hálózat a metróval párhuzamos buszjáratok helyett még jobb felszíni kapcsolatot nyújtson a 4-es metróhoz. A változtatások a pesti oldalon a Rákóczi út, a budai oldalon pedig többek között Gazdagrét, Őrmező, Kelenvölgy, Kelenföld, Budafok, Budatétény és Nagytétény térségét érintik. A 7-es és a 33-as járatcsaládot, illetve a Hegyalja úti és a Rákóczi úti autóbuszjáratokat érintő változások lényege, hogy a XIV. és a XV. kerület felől érkező gyorsjáratok a budai oldalon ne haladjanak párhuzamosan a 4-es metróval, hanem Kelenföld helyett egyéb, a metró által ki nem szolgált lakóterületek felől biztosítsanak kedvező belvárosi kapcsolatot.

Letöltés

A 8-as, a 107-es és a 239-es járatot érintő változások

A 8-as útvonala a Keleti pályaudvartól Újpalota, Nyírpalota útig meghosszabbodik, és a pesti szakaszán a Blaha Lujza tér és Újpalota között gyorsjáratként közlekedik. A gyorsjárati szakaszon a jelenlegi 107-es járattal egyező megállóhelyeket használ. A bővülő szerepkörre tekintettel a 8-as vonalon minden időszakban csuklós járművek állnak forgalomba. Mivel a meghosszabbított útvonalon és csuklós járművekkel közlekedő 8-as járat biztosítja az átszállásmentes autóbuszos kapcsolatot a Gazdagéti lakótelep, illetve a Hegyalja út térségéből a belváros, valamint Zugló felé, ezzel kiváltja a 239-es járatot.

A 8-as járat szerepének bővülésével gyorsjárati eljutást kínál a belvárosi célpontok felől Zuglón át Újpalotára, így a pesti szakaszon teljes mértékben helyettesíti a 107-es járatot. A 107-es autóbuszjárat helyett a pesti szakaszon a 8-as járat közlekedik, a 107-est a budai oldalon pedig Kelenföld és a belváros között elsősorban az M4-es metró, valamint a 7-es alapjárat és a meghosszabbított 114-213-214-es járatok helyettesítik.

A 133-as és 233-as járatot érintő változások

A 133-as járat továbbra is minden nap gyorsjárati kapcsolatot biztosít a XXII. kerület felől a belvároson át Újpalota felé. A Rózsakert utcai lakótelep felől az M4-es metró végállomásához közlekedő gyorsjárati kínálat bővítésével, a metrókapcsolat vonzóbbá tételével kedvező, gyors belvárosi utazási lehetőség adódik. Szükségtelenné válik tehát a Rózsakert utca térségéből a Nagytétényi úton át a közvetlen, ám lassú városközpont-irányú kapcsolat. A Balatoni úti gyorsjárati közlekedés fejlesztése miatt a 233-as buszjárat feleslegessé válik, szerepét a Nagytétényi út–Budafoki út térségében a 33-as és a 133-as busz, illetve a 114-es járatcsalád autóbuszai veszik át. A pesti oldalon a belváros és Újpalota között a 7E, a 8-as és a 133-as gyorsjárat kínál az igényekhez illeszkedő kapacitást.

A 178-as járatot érintő változások

178-as járat a Keleti pályaudvar helyett a Lánchídon át a Deák Ferenc térig közlekedik, így segíti a 105-ös buszokat Krisztinaváros és a belváros között. A 178-as járat menetrendje a gyűjtőterületének forgalmi jellemzőihez illeszkedve módosul. Szerepét az Attila út térségében az 5-ös járat veszi át, amely a forgalmi igényekhez igazodóan új menetrend szerint közlekedik.

A 110-es és a 112-es járatot érintő változások

A jellemző utasforgalom alapján a 110-es és a 112-es autóbusz hétköznap késő este, szombaton kora reggel és késő este, illetve vasárnap egész nap csak a Thomán István utca és a Keleti pályaudvar között közlekedik.

A XI. kerületi hálózatot, illetve az agglomerációs járatokat érintő változások

Gazdagrét térségét érintő változások

A Gazdagréti lakótelep legforgalmasabb térségéből leggyorsabban az M4-es metróra átszállva lehet eljutni a belvárosba. Ennek megfelelően a metróvégállomásig közlekedő 8-as vonalán nagyobb befogadóképességű csuklós buszokat állítanak majd forgalomba. A 239-es járat szerepét a 4-es metró, illetve a Zuglón át Újpalotáig meghosszabbított 8-as veszi át, így a továbbiakban nem közlekedik. A gazdagréti vonzáskörzetben jelentkező utasforgalmi igényekhez igazítva a 139-es autóbuszjárat követési ideje módosul.

Az ügyfelek igényei alapján a BKK újragondolta a 153-as járatcsalád közlekedési rendjét. Javaslata szerint a Gazdagréti út térségét kiszolgáló autóbuszos kínálat mintegy felével – a metróvégállomást is érintve – a kerület központját közvetlenül elérő járat jön létre, míg az autóbuszok másik része továbbra is Kelenföld felé közlekedik, és betér Kelenvölgybe is. A Gazdagrétről induló és a metróvégállomás érintésével Kelenvölgyön és Kelenföldön át a Neumann János utcáig közlekedő autóbuszok 153-as, míg azok az autóbuszok, amelyek Gazdagrétről a metróvégállomás és a Budaörsi út–Nagyszőlős utca–Bocskai út útvonalon Újbuda-központig közlekednek, 154-es jelzést kapnak. A 154-es járat minden nap teljes nappali üzemidőben közlekedik. A módosuló 153-as járat Kelenvölgy térségében mindkét irányban betér a Bazsalikom utca felé, majd ezt követően a mai útvonalával megegyezően, a Csákvár utca–Andor utca–Tétényi út nyomvonalon éri el Újbuda-központot és a Neumann János utcát. A tervezet szerint a 153-as járat csak hétköznap közlekedik, ugyanakkor a 153A jelű autóbusz a továbbiakban nem közlekedik. A 153A járat szerepét a teljes nappali üzemidőben közlekedő 154-es buszjárat veszi át.

Letöltés

Az Infopark kiszolgálása

A jelenleg a Neumann János utcáig közlekedő 153-as és 154-es járat a csúcsidőszakok kivételével alacsony kihasználtságú, emiatt közlekedési rendjük módosul. A módosuló útvonalon, teljes nappali üzemidőben közlekedő 154-es busz ezentúl nem érinti az Infopark térségét, míg a csak hétköznapokon közlekedő, Kelenvölgy térségében némileg módosuló útvonalat bejáró 153-as busz továbbra is kiszolgálja a Neumann János utca vonzáskörzetét. A reggeli csúcsidőszakban a jelentkező jelentősebb utasforgalom kiszolgálása érdekében rásegítő jelleggel a 150-es járat néhány indulása meghosszabbított útvonalon, Budatétény vasútállomás felől egészen a Neumann János utcáig közlekedik, az Infoparkban összehangolt és ütemes kiszolgálást biztosítva a 153-as járattal.

Őrmező térségét, a Budaörsi út belső részét és a BKK által kiszolgált elővárosi településeket érintő változások

A Budaörsi út és a Sasadi út kereszteződésében megépülő új, különszintű csomópont lehetővé teszi, hogy a Budaörsi út belső része felől érkező, valamint a Sasadi út, illetve a Budaörsi út nyugati ága felé továbbközlekedő autóbuszok is kedvezően, kerülőút megtétele nélkül érintsék az M4-es metró Kelenföld vasútállomás végállomását. Az új forgalomtechnikai kialakításának köszönhetően az 53-as autóbusz mindkét irányban betér Kelenföld vasútállomás M-hez. A 40-es, a 40B, a 87-es, a 88-as és a 88B autóbusz a mainál rövidebb menetidővel hagyja el a csomópontot.

Az új csomópont forgalomtechnikai kialakítása miatt nem indokolt a Móricz Zsigmond körtérig közlekedő, a budapesti szakaszon a metróval párhuzamos, de lényegesen hosszabb menetidővel közlekedő 240-es jelzésű járat fenntartása. A tervezet szerint a 240-es járat férőhelykínálata részben a 40-es járatéba, részben pedig a Széll Kálmán tér felé közlekedő 140-es járatcsaládéba olvad. A Sasadi úti új csomópont kialakításával lehetővé válik, hogy a 140-es, a 140A és 142-es autóbuszok is betérjenek mindkét irányban Kelenföld vasútállomás csomópont őrmezei oldalához.

Az autópályán át az elővárosi települések irányába közlekedő járatok – a 40E, a 172-es, a 172B, a 173-as, a 188E és a 272-es – Kelenföld vasútállomás végállomástól indulva a Sasadi út kereszteződésénél egyből felhajtanak az autópályára. Az új csomóponti geometria révén menetidejük több perccel rövidül. Az útvonal-módosítás következtében az említett járatok nem érintik a Gazdagréti út megállóhelyet, azonban új megállóhelyet kapnak a Sasadi útnál, ahol át lehet szállni a BAH-csomópont felől érkező buszokról.

Ugyancsak az új csomóponti kialakítás miatt módosul a 187-es járat útvonala Őrmező térségében. A gyorsabb haladás érdekében a 187-es autóbusz Kelenföld vasútállomástól indulva a Budaörsi úti új csomópont felé haladva tér a Balatoni útra. A módosuló útvonalon a Kőérpataki dűlő megállóhely helyett a Balatoni úton található Keserűvíztelep (Bobpálya) megállót szolgálja ki Kamaraerdő felé is.

A BAH-csomópont környezetében bonyolult és lassú útvonalat bejáró 253-as buszjárat rendkívül alacsony kihasználtságú. A minimális önálló funkciója miatt igen kevesen várják meg, a járat által megvalósított átszállásmentes kapcsolat kevés utast érint. A párhuzamos közlekedési lehetőségekre tekintettel szerepe feleslegessé vált, így a tervek szerint a továbbiakban nem közlekedik. A Fehérló utca környékétől a kerület központjába ezentúl sűrű járatok közötti vonzó átszállással nyílik utazási lehetőség: a Budaörsi úti járatokkal és az igen sűrűn közlekedő 17-es vagy a 61-es villamossal, vagy a Kelenföld vasútállomáshoz ezentúl mindkét irányban betérő 140-es, 140A, valamint a 142-es buszról az M4-es metróra való átszállással lehet eljutni.

Kelenvölgy térségét érintő változások

A kerületközponti kapcsolat és a kerületi belső kapcsolatok fejlesztése érdekében a 153-as járat mindkét irányban betér Kelenvölgy belső része felé, a Bazsalikom utca térségébe, kiváltva ezzel a 252-es járatot, amely a továbbiakban nem közlekedik. A 252-es járat szerepét Őrmező és Újbuda-központ között a 150-es és a módosított útvonalon közlekedő 154-es járat, míg Kelenvölgy és Őrmező között a 153-as buszjárat veszi át. Kelenvölgy és Újbuda központja között a továbbiakban az 58-as és a 153-as busszal lehet utazni átszállás nélkül.

Bonyolult vonalvezetése miatt a 258-as járat átalakul. Az átláthatóbb közlekedési rend érdekében Kelenvölgyben és a Hunyadi Mátyás út térségében a sűrített menetrend szerint közlekedő 58-as járat helyettesíti. A kelenvölgyi térség közvetlen kerületközponti kapcsolatának fejlesztésére – Újbuda-központ egész napos átszállásmentes elérhetőségének fenntartása érdekében – az 58-as járat vonala hosszabb lesz. Az autóbuszok ezentúl Kelenföld vasútállomástól az Etele út–Tétényi út útvonalon egészen Újbuda-központig közlekednek. Az 58-as busz ezzel átveszi az Etele út és a Tétényi út térségében a jelenlegi 154-es buszjárat szerepét, valamint betölti a 252-es járat funkcióját is. Az 58-as járat meghosszabbításával a Bazsalikom utca térségén túl a Hunyadi Mátyás út felől is átszállás nélkül elérhetővé válik többek között a Szent Imre Kórház és a kerület központja.

Kelenföld térségét érintő változások

A 8-as járat pesti útvonalának meghosszabbításával kedvező gyorsjárati kapcsolat jön létre a belvárosi célpontok és Zugló, illetve Újpalota között, így a kibővített funkciójú 8-as busz betölti a 107-es járat érdemi szerepét. Kelenföld és Újbuda térségéből, a Tétényi út felől az M4-es metróval, illetve a változatlan módon közlekedő 7-es járattal is elérhető a pesti belváros. A Bornemissza tér és a Tétényi út vonzáskörzetének kerületközponti kapcsolatát a 114-es járatcsalád útvonalának meghosszabbításával és részbeni módosításával tervezi a BKK bővíteni. A 114-es, a 213-as és a 214-es autóbusz a Kosztolányi Dezső téri végállomásuk helyett tovább, a Móricz Zsigmond körtérig közlekedik. A 214-es autóbuszjárat ezentúl a 213-as járathoz hasonlóan a Kondorosi úton tér át a Fehérvári útról a Tétényi útra, így a Tétényi út déli szakaszáról, többek között a Bornemissza tér környékéről ez a járat is igénybe vehető az M4-es metró Bikás park állomásának, valamint a kerület központjának közvetlen eléréséhez. Mindezek miatt a budai szakaszon igen alacsony kihasználtságú, az M4-es metróval funkcionálisan párhuzamos 107-es járat feleslegessé válik.

A bővülő közlekedési kapcsolatokon túl a 114-es járatcsalád meghosszabbításának további kedvező hatása, hogy a Kosztolányi Dezső téri autóbusz-végállomás megszüntetésével az Ulászló utcai és a Bukarest utcai lakóövezetet lényegesen kisebb környezeti terhelés éri.

Budafok–Tétény térségét érintő változások

A 133-as járatot érintő változások

A 133-as járat a tervezet szerint továbbra is gyorsjáratként és minden nap közlekedik Nagytétény, Erdélyi utca felől a belvároson át Újpalota felé. Annak érdekében, hogy a jelenlegi 233-as busz által biztosított belvárosi kapcsolat minél több XXII. kerületi csomópontból megmaradjon, és több megállóból legyen egész napos gyorsjárati kapcsolat, az észrevételek figyelembevételével a BKK módosítani tervezi a 133-as buszjárat megállóhely-kiosztását a dél-budai szakaszon. A járat új megállót kap a Háros utcánál, a Vágóhíd utcánál, a Savoyai Jenő téren, illetve az Építész utcánál, de a közelmúltban megszűnt átszállási kapcsolatok miatt ezentúl nem áll meg a Kelenföldi Erőmű megállóhelyen.

Budatétény térségét érintő változások

A gyorsjárati jellegre utalva a 101-es autóbuszok ezentúl – változatlan útvonalon és megállóhely-kiosztással – 101E jelzést kapnak, és bővebb üzemidőben közlekednek. A csúcsidőszakon kívül hétköznap napközben is jellemzően 20 percenként indul a 101E gyorsjárat a Rózsakert utcai lakótelepet és a Klauzál Gábor utcát feltárva a Balatoni úton át az M4-es metró végállomásáig. A 101E (mai 101-es) járat a reggeli és délutáni csúcsidőszakban sűrítve közlekedik, és ekkor bizonyos indulások Budatétény vasútállomás (Campona) helyett a VII. utca–Dózsa György út–Minta utca–Rózsakert utca hurokútvonalat járják be. A Budatétény térségéből a Balatoni úton át Kelenföld vasútállomás metróállomásig közlekedő autóbuszok együttesen – a jelenlegi kínálathoz képest – gyakrabban, csúcsidőben 5-8 percenként indulnak az M4-es metró végállomásához.

A Rózsakert utcai lakótelep felől az M4-es metró végállomásához közlekedő gyorsjárati kínálat bővítésével, a metrókapcsolat vonzóbbá tételével kedvező, gyors belvárosi utazási lehetőség adódik, vagyis szükségtelen lesz, hogy a Rózsakert utcai térségből a Nagytétényi úton át biztosítson a BKK közvetlen, ugyanakkor lassú városközpont-irányú kapcsolatot. A Balatoni úti gyorsjárati közlekedés fejlesztése miatt a 233-as buszjárat feleslegessé válik, a járat szerepét a Nagytétényi út–Budafoki út térségében a 33-as és a 133-as busz, illetve a 114-es járatcsalád autóbuszai veszik át.

Az utazási szokások megváltozásával az M4-es metró átadását követően a 114-es járatcsaládot igénybe vevők száma lecsökkent. A budatétényi gyűjtőterületről a metróállomás irányába utazva mind a belváros felé, mind a XI. kerület központjába vonzóbb, gyorsabb eljutási lehetőség nyílik. Az utasforgalmi igények megváltozásához igazodva a metróvégállomáshoz vezető irány erősítésén kívül módosul a 114-es, a 213-as és a 214-es autóbuszjárat közlekedési rendje. A buszcsalád járatai a XXII. kerület térségében a továbbiakban változatlan útvonalon, de módosított menetrenddel közlekednek. A 214-es járat ezentúl csak csúcsidőszakban fog üzemelni, a járatcsalád többi tagjához hangolt menetrend szerint. Útvonala módosul, a 213-as buszhoz hasonlóan a Kondorosi úton át éri el a Tétényi utat. A járatcsalád belső, XI. kerületi végállomása frekventáltabb helyszínre, a Móricz Zsigmond körtérhez kerül, ahol a korábbinál több az átszállási lehetőség.

Budafok-Felsőváros térségét érintő változások

A 258-as járat helyett a 250-es vonal erősítésével tervezi a BKK megvalósítani a vonzó kínálatot Budafok-Felsőváros és az M4-es metró végállomása között. A 250-es járat mellett (azt sűrítve) új betétjáratokat tervez a BKK bevezetni. A sűrítő járatok Kelenföld vasútállomástól indulnak, a csúcsidőszakokban egészen Budafok központjáig, a Savoyai Jenő tér (Törley tér) megállóig, míg csúcsidőn kívül és hétvégén az Arany János utcai lakótelepig közlekednek. Budafok-Felsőváros és Kelenföld térsége között a 258-as busz szerepét a gyakrabban közlekedő 58-as járat veszi át. Az 58-as buszok sűrítésén kívül a BKK bővíteni tervezi a 158-as járat üzemidejét is: hétköznap napközben és szombat délután is közvetlenül elérhető a Gádor utca térségéből a Savoya Park. A 251-es alapjárat budafoki útvonalának egyszerűsítése érdekében a BKK javaslata, hogy a Savoya Park felé közlekedő autóbuszok ne érintsék a Városház teret, hanem a Savoyai Jenő téren balra, a Leányka utcára fordulva haladjanak a Savoya Park felé.

Újbuda

Fájlok: 
LEGFRISSEBB
OLVASTA?
×

Ady-versek a 35 éves Makám új lemezén  

Budapest éjszakája szól címmel jelent meg a Makám új lemeze, amelyen a száz éve elhunyt Ady Endre tizenhét megzenésített verse szerepel. A dalokat még tavasszal rögzítette élőben a 35 éve alakult zenekar. Az album bemutatója november 16-án lesz a Fonó Budai Zeneházban.

LAKOSSÁGI FELHÍVÁS az erdő- és szabadtéri tüzek megelőzésére  

Az enyhébb tavaszi időjárás beköszöntével egyre többen választanak szabadtéri programot és tevékenységet, ennek során fokozottabb figyelmet kell fordítani a szabadban keletkező tüzek megelőzésére. A veszélyt a száraz aljnövényzet és avar jelenti, amelyben könnyen és gyorsan terjed a tűz, különösen erős szél esetén. A szabadtéri tűzesetek keletkezésének fő oka az emberi gondatlanság. A károk akkor előzhetőek meg a legkönnyebben, ha tisztában vagyunk a biztonságos szabadtéri tűzgyújtás és a tűzmegelőzés alapvető szabályaival.