Miben változott Újbuda az elmúlt húsz esztendőben, ha az ipari területek revitalizációját nézzük?
Nagyon sokban. A rendszerváltást követően sok ipari üzem ment tönkre, zárt be, viszont a területeken ott maradtak a nyomok. Jó példa erre a lágymányosi iparterület, ahol szépen látszik, hogy az elhagyott rozsdaövezetből miként lesz lakó- és irodanegyed. Ez a folyamat egyre inkább dél felé húzódik Újbudán. Hatalmas változás, hogy egyre inkább keressük a kapcsolatot a Dunával. Itt meg is van rá a lehetőség, nem zárja el az embereket a rakpart a folyótól.
Trendnek tűnik, hogy az ipari jellegű épületek megmaradnak, de a funkciójuk változik. Budapesten is érezhető ez a fajta újrahasznosítási igény?
Igen. És nemcsak a belvárosi vagy a Duna melletti területeken, de a külső részeken található egykori ipari zónákban is. Például Kőbányán is sok olyan egykori ipari épület van, amelyet nem bontottak el, hanem felújítás után komoly, 21. századi funkciókkal épül újjá.
Kell ennyi iroda?
Igen. Irodából mostanság a sok sem elég. Az informatikai forradalom nagyon sok olyan munkahelyet teremt, amelyhez irodák kellenek. Ez most trend, és még nem látjuk a végét.
A Feneketlen-tó melletti parkban beszélgetünk. Sokat olvastunk mostanában egy közeli ingatlanberuházásról.
Abszolút illik a sorba ez is. Elhagyott gazdasági, ipari területről van szó, amelynek java része beton, nagyjából 5–6 százaléka zöld terület. Egyszerűen nem való ide, Újbuda egyik legszebb részére. Az, hogy ott modern irodaház épül jelentős zöld területtel körülvéve, kifejezetten minőségi változást jelent. Sajnos voltak félreértések, főleg információhiányból fakadóan, ám ezek, ha jól tudom, tisztázódtak. Azt mindenképp kiemelem a telekkel kapcsolatban, hogy az ott majd elinduló munkálatok semmilyen módon nem befolyásolják a Feneketlen-tó környezetét, hiszen legalább 300–400 méterre van a tótól, és takarásban is van, a Hotel Flamenco épülete miatt nem látszik a parkból. Az azonban biztos, hogy egy korszerű épület emeli a környék presztízsét.
Kelenföldön is folyik egy óriási beruházás...
Évtizedes igényt elégít ki az oda tervezett iroda- és bevásárlóközpont komplexum. Ha megvalósul egy régebb óta élő terv, és átkerül a Déli pályaudvar forgalma Kelenföldre, akkor egy új csomópont jön létre. Autópálya, vasút, metró, buszok és a meghosszabítás alatt álló 1-es villamos találkozik ott, így jó gondolat egy városi alközpont létrehozása. A fejlesztéssel az egész környék megújul.
(K. J. A.)