Hajdu Szabolcs korábbi filmes és színházi munkáiban szívesen nyúlt saját történetekhez, személyesen megélt eseményekhez. Többször elmondta: leginkább olyan élményekből szeret dolgozni, amelyeket ismer és megtapasztalt.
A 2016-ban bemutatott Ernelláék Farkaséknál című darabját többek között feleségével, Török-Illyés Orsolyával, valamint a legelső filmjeiből ismert Szabó Domokossal hozta létre, a produkcióból készült filmben már a gyerekei is szerepet kaptak. A két egymástól eltávolodott testvér családjának kényszerű együttlétéből fakadó feszültségeket feltáró film fődíjat kapott a Karlovy Vary-i nemzetközi fesztiválon.
Ernelláék kálváriája a 2017-ben bemutatott Kálmán-nap című drámában folytatódott. „A történetek mindig ugyanazok, csak más és más fénytörésben tűnnek fel a különböző időszakokban” – mondta a darabról akkor a rendező. A Kálmán-nap a már ismert koreográfia szerint mutatja be a komfortzónájukból kilépni képtelen alakok napi vergődését.
A Látókép Ensemble szeptember 28-án bemutatott produkciója, az Egy százalék indián lezárja a rendező „családregény” sorozatát. Hajdu Szabolcs új munkájában a középosztály problémáiról, az örökölt magatartási modellekről beszélgetnek a főhősök.
– Rendezőként az volt számomra az elmúlt évek igazi felismerése, hogy az emberi magatartásnak és cselekvésnek nincs túl sok mintázata, nagy vonalakban mindenki ugyanolyan koreográfia szerint halad végig az életen. Az elejétől a végéig néhány alapvető dolog határoz meg egy férfi-nő vagy egy szakmai kapcsolatot. Viszont végtelen sok árnyalat van, és ezekben van valahol a saját identitásunk – hangsúlyozta Hajdu Szabolcs.
(K. G.)