Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 3. vasárnap, Győző

Egyre nagyobb zajterhelést okoz a budaörsi reptér

Újbuda   |   2021, július 22 - 13:35
Nyomtatóbarát változatSend by email

A budaörsi légikikötő az ország egyik legrégebbi kisgépes repülőtere, ahol a vitorlázó-, illetve motoros repülés mellett oktatás is zajlik. A környékbelieknek az utóbbival járó iskolakörök okozzák a legnagyobb gondot. A nagy zajterheléssel járó forgalom évről évre növekszik.

Az M1–M7-es autópálya bevezető szakaszától délre, Kamaraerdő, Kőérberek és Budatétény–Erdődűlő légterében iskolakört jelöltek ki az oktatógépeknek. A Budaörsi Repülőtérről felszálló motoros kis gépek ezen a valójában téglalap alakú útvonalon haladnak a képzés idején. Ám a többség a lakók szerint nem az előírt 300 méteres vagy afölötti magasságban repül, hanem emelkedési és süllyedési gyakorlatokat végez, néha már a házak, fák tetejét súrolva, teljes gázon pörgetve a motort. Gyakran több gép is fent van ugyanazon a forgalmi körön, és egy-két perces sűrűséggel követik egymást.
– Folyamatosan romlik az életminőségünk. Elveszik a pihenőidőnket. Nem tudunk kikapcsolódni, hosszabb időt a kertben vagy a teraszon tartózkodni. Szinte lehetetlenné vált az otthoni munkavégzés, telefonálás. Lakott terület fölött nem lenne szabad megengedni az oktatórepüléseket, mert ez a folyamatos körözés játék az emberek idegeivel – mondta a 24.hu portálnak a zaj ellen fellépő lakóközösség képviselője, Vass Éva. A közösség szinte minden fórumon kért már segítséget, az ombudsmannál, sőt, a köztársasági elnöknél is próbálkoztak, de alapvető változást nem sikerült elérniük. A környezetvédelmi hatóság azért nem foglalkozott komolyabban az üggyel, mert szerintük átlagban 63 decibeles a zaj a környéken, ami nem lépi túl a megengedett határértéket. A légügyi hatóságtól sem kapnak támogatást: a napi rendszerességgel benyújtott panaszaikra adott válasszal többnyire kivárják a 30 napot, és sok jogszabályi hely felsorolása után közlik, hogy mindent rendben találtak. A lakók petíciója alapján Budafok-Tétény Önkormányzata ígéretet tett a folyamatos zajszintmérésre Erdődűlő területén. A helyiek szerint azonban az ezzel megbízott cég végül csak egyetlen mérést végzett el, egy tavaly novemberi vasárnap, azt is úgy, hogy előtte egyeztetett az időpontról a repülőtérrel – számolt be a hírportál.
A repülőtér vezetése időközben ugyan kétszer módosította az iskolakörök nyomvonalát, azonban tavaly szeptemberben az eredetinél is rosszabb megoldás született. Idén áprilisban aztán az iskolakört 50–100 méterrel eltolták Kamaraerdő irányába, ám a repülők jelenleg is olyan útvonalat használnak, amely lakott területeket érint, mi több, szabálytalanul használják a régi útvonalat is. Vass Éva elmondása szerint mostanában már választ sem kapnak a reptér menedzsmentjétől, és a panaszbejelentő oldalukon beküldött levelekre sem reagálnak. Ezért figyelmeztető demonstrációt tartottak a repülőtér előtt.
A Budaörsi Repülőtéren működő Fly-Coop Kft. 2018-ban hozta létre Magyarország legnagyobb pilótaképző szervezetét, és bár a reptér működtetése tavaly átkerült a Magyar Turisztikai Ügynökséghez, a gyakorlati képzések jelentős részét továbbra is Budaörsön végzik. A reptér honlapja szerint egy 100 órás elméleti képzést és 45 órás repülést magában foglaló kurzusért géptípustól függően 7000–8000 eurót kérnek. A Fly-Coop tavaly a Somogy megyei Kadarkúton is elindította a pilótaképzést, amit a kft. egyik tulajdonosa, Jakab Ernő a sonline.hu-nak nyilatkozva a képzés iránti igények növekedésével indokolt.
KÖZLEMÉNY
Naponta százszor, lakott terület felett gyakorolják a fel- és leszállást a tanuló pilóták a Budaörsi Repülőtéren. Az itt lakók felháborodása jogos, a zajszennyezés elviselhetetlen mértékűvé vált, nem tudnak pihenni, a kertjüket használni. Természetesen tisztában vannak vele, hogy repülőtér közelségében élni zajjal jár: nem a normál forgalom ellen, hanem az elmúlt pár évben ide települt hobbipilóta-oktatás ellen tiltakoznak.
A főleg külföldi hobbipilótáknak szóló, drága képzést a Fly-Coop Kft. szervezi – az a vállalkozás, amely 2016-ban egy esküvőre helikoptereztette Rogán Antal minisztert és akkori feleségét. A cég a lakók kéréseit semmibe veszi, a jelenlegi laza szabályokat sem tartja be.
Támogattuk a helyi civilek pilótaképzés elleni tiltakozását, de nem állunk meg itt. Tárgyalást kezdeményezünk az Innovációs és Technológiai Minisztériumot vezető, a légi közlekedésért is felelős miniszterrel, Palkovics Lászlóval. Derüljön ki a tárgyalóasztalnál, hogy kinek a pártján áll a kormány az ügyben: az extra profitot húzó, csókos Fly-Coop Kft.-én vagy az itt lakókén. A tárgyalásra várjuk Karsay Ferencet, Budafok-Tétény fideszes polgármesterét, aki eddig csak üres lózungokat mondott, de tettekkel nem állt az ügy mellé.

Gy. Németh Erzsébet, főpolgármester-helyettes
dr. László Imre, Újbuda polgármestere
Molnár Gyula Újbuda, Budafok-Tétény országgyűlési képviselője