Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 19. péntek, Emma

Jövő áprilisra elkészülhet a budaörsi úti csomópont

Újbuda   |   2015, október 17 - 12:10
Nyomtatóbarát változatSend by email

Telt házzal zajlott október tizenötödikén az őrmezei lakossági fórum, amelyet a BKV Zrt. DBR

Metró Projekt Igazgatóság mint beruházó éa a Swietelsky Magyarország Kft. mint kivitelező

tartott, a mérnök és a tervező bevonásával, a Budaörsi út ‐ Sasadi út térségében zajló

csomópontépítésről.

Az Őrmezei Közösségi Házban rendezett fórumon a beruházó, a tervező és a kivitelező képviselői

részletesen bemutatták a közlekedési csomópont terveit. A 2014 augusztusában indult 7,2 milliárd

forint értékű beruházás várhatóan 2016 áprilisában fejeződik be. November közepéig a mostani

forgalmi állapot marad érvényben, utána nagyobb változásokra kell számítani a közlekedésben. Amit

már biztosan lehet tudni: a kivitelező november közepén elbontja a gyalogos felüljárót, ezzel együtt

megnyílik az új aluljáró a gyalogos forgalom előtt. Az autóbusz‐terminált érintő változásokról viszont

csak később tudnak tájékoztatást adni, mivel az egyeztetések még nem zárultak le.

A fórumon a szakemberek többször is hangsúlyozták, hogy a felújítási terület a Balatoni úti aluljáró

és a Pannonhalmi út között helyezkedik el. Ezért a fővárosban zajló egyéb felújítások adta

kellemetlenségekkel kapcsolatban nem hozzájuk kell fordulni.

Horváth Ferenc, a Swietelsky Magyarország Kft. projektvezetőjének beszámolója szerint most

zajlanak a legfontosabb szerkezetépítési munkák: a felszín alatti visszafordító alagutak és a gyalogos

aluljáró építése, illetve fontos út‐ és járdaépítési munkálatok. A gyalogos hidat (felüljárót) a március

7‐i akcióhoz hasonlóan, teljes útzár mellett, november 14‐én szombatról vasárnapra virradóan este

11 és hajnali 5 óra között elbontják. Ezzel párhuzamosan megnyitják az aluljárót a gyalogosok előtt,

de a burkolási munkálatok miatt még nem teljes szélességében. A járókelők palánkkal leválasztott

kivilágított folyosón át tudnak majd közlekedni, a kijárati lámpás zebra pontos elhelyezése még

egyeztetés alatt van. Az Alsó Beregszász utat lesüllyesztik, ezt követően kezdenek neki a végleges

útpálya építésének. A következő fázis kapcsán is lehet számítani buszmegállók áthelyezésére, amiről

időben tájékoztatják a lakosságot. A szerkezetépítési munkálatok várhatóan év végéig befejeződnek.

Jövő áprilisig megépülnek a jelzőlámpás csomópontok és a végleges útpályák, a zajvédő fallal együtt.

A lakossági fórumon Takács Viktor, Újbuda főépítésze is szót kért. ‐ Mivel ez egy fővárosi beruházás,

sok információ számára is újdonság. A kerület annyit el tudott érni a csomóponttal kapcsolatban,

hogy nem a korábbi tervek szerinti kétszintes felüljárós megoldás valósult meg, ami egyrészt jóval

költségesebb lett volna, másrészt a Sasadi út felé lakóknak több kellemetlenséget okozott volna. Ezt

az elképzelést írta felül a „két patkós” aluljárós csomópont terve, ami Takács véleménye szerint

biztos, hogy elfogadhatóbb. Az alapproblémát az jelenti – tette hozzá –, hogy az őrmezői, sasadi

terület városközponti részé alakul. Ha az M4‐es metróvonal kiment volna a virágpiacig, az egész

beruházás szükségtelen lett volna. Ennek a lehetőségét változatlanul minden szabályozási tervnél

felvetik, hiszen csak a metróvonal meghosszabbítása eredményezheti e terület tehermentesítését. A

másik, elsőre apróságnak tűnő eredmény, hogy ez az útszakasz többé már nem autópálya, hanem

fővárosi főút, ezért sebességkorlátozást lehet rajta bevezetni.

A főépítész nehezményezte, hogy az eddig belátható folyamatok szerint csupán egy ötszáz

férőhelyes felszíni parkoló épül a vasúttól elvett területen. Az egyeztetéseken szeretnék elérni, hogy

az autópályáról érkező autók ne az Egér úton át közelítsék meg a P+R parkolókat, hanem a lehető

legrövidebb útvonalon, a lesüllyesztett Alsó Beregszász úton át.

Válóczi István, a BKK Közút Zrt. mérnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy ez a csomópont

Magyarország legforgalmasabb közúti keresztmetszete. Százezer egységnyi jármű halad át rajta

naponta, szerinte ez valószínűleg a jövőben is így lesz. Az 1500 P+R férőhely sem változtatna

érdemben a terhelésen.

A Budaörsi úti új közúti csomópont kialakításával:

● megszűnnek a 7‐es út becsatlakozásánál kényszerűen kialakított ellenirányú autóbuszsávok,

● javul a Sasad és Őrmező közötti átjárhatóság, ennek részeként akadálymentes gyalogos‐ és

kerékpáros kapcsolat létesül,

● zajvédő fal épül a Budaörsi út érintett szakaszán,

● a főpályákon a maihoz hasonlóan megmarad a BAH‐csomópont – városhatár közötti

átjárható kapcsolat,

● új, külön szintű alcsomópontok segítségével érhető el az intermodális csomópont (autóbusz‐

végállomás és P+R parkolók),

● autóbuszsávok segítik a közösségi közlekedés járműveinek haladását a csomópontban, ezért

javul az M4‐es metró végállomásának elérhetősége.