Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
szeptember 30. szerda, Jeromos

Kormányzati trükközés a gyermek-egészségügyi központ támogatása körül

Újbuda   |   2020, szeptember 10 - 14:45
Nyomtatóbarát változatSend by email

Bizonytalanná vált az újbudai Gyermek-egészségügyi Központ kivitelezése – és ezzel több tízezer gyerek ellátásának javítása –, miután a kormány a jelek szerint nem folyósítja a beruházásról szóló döntésben vállalt állami forrást.

Egy idén aláírt főváros/kormány-megállapodásra hivatkozva akar kibújni az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) az újbudai gyermek-egészségügyi központ építésének évekkel ezelőtt vállalt finanszírozási kötelezettsége alól. Az Emmi és az akkori újbudai önkormányzat 2017 szeptemberében közölte, hogy az Egészséges Budapest Program részeként az állam közel 1,9 milliárd forintot fordít a XI. kerületi Gyermek-egészségügyi Központ és Egynapos Sebészet létrehozására. A centrum helyét a Szent Kristóf Szakrendelő szomszédságában, a Kőrösy József utcában lévő üres iskolaépületben találták meg. A 2017-es – kormányhatározatba is foglalt – tervek szerint az állami forrás fedezi az ingatlan felújítását és korszerűsítését, az intézmény felszerelését pedig az önkormányzat vállalta magára.
A telken eredetileg az egykori Fényes Elek Közgazdasági Szakközépiskola épülete és egy tornatermi szárny állt. Az utóbbi elbontása után megmaradó kétemeletes létesítmény átalakításával és teljes felújításával, valamint egy új szint ráépítésével jöhet létre az új központ.
A beruházást négy ütemben tervezték lebonyolítani, a munkálatok 2019 júniusában kezdődtek meg. A határidőket azonban már az első ütem során is módosítani kellett, mert a kormányzati támogatást nem folyósították időben, sőt, a fejlesztés megkezdéséhez is az önkormányzat teremtett fedezetet saját forrásai ideiglenes átcsoportosításával.
Az állami forrás zömének, csaknem 1,22 milliárd forintnak a 2020-as költségvetési évben kellene beérkeznie, enélkül veszélyben forog a kivitelezés második ütemének elindítása, így az egész projekt is. Az Emmi felfogása szerint azonban ezt már a fővárosi önkormányzatnak kellene folyósítania abból az összesen 50 milliárd forintos központi költségvetési támogatásból, amelyről idén született megállapodás a kormány és a főváros között. (Ezzel ellentételezte a kormány, hogy Budapest nem gördített akadályt a legalább 150 milliárd forintba kerülő dél-pesti atlétikai stadion megépítése elé.) Az Emmi közigazgatási államtitkára, Latorcai Csaba arról tájékoztatta Újbuda polgármesterét, László Imrét, hogy az újbudai gyermek-egészségügyi központ nem volt a főváros által kezdeményezett támogatások listáján, ezért nem szerepel az Egészséges Budapest Program egyes feladatairól szóló 2020-as kormányhatározatban sem.
Az államtitkár szerint Újbudának a fővárosnál kellene szorgalmaznia a lista módosítását – azaz egy idén létrehozott keretből kellene kérnie egy 2017-ben megítélt támogatást. Az önkormányzat szerint viszont az említett 50 milliárd forintos keret nem a már folyamatban lévő projektek megvalósítását szolgálja, ennél fogva a 2017-es kormányhatározattal megítélt állami támogatás ügyében nem a főpolgármester jogosult döntéshozatalra.
Mindezekre tekintettel Újbuda polgármestere arról tájékoztatta az államtitkárt, hogy ha a 2017-es kormányhatározatban biztosított összeg fennmaradó része (egész pontosan 1 219 680 000 forint) nem érkezik meg az önkormányzat számlájára, akkor jogi útra terelik az ügyet. Az új központ már ma is körülbelül 65 ezer gyerek egészségügyi ellátását javítaná, teljes elkészültekor pedig 80–85 ezerre emelkedhet a számuk.

A Gyermek-egészségügyi Központ beruházásának ütemezése
• A tornatermi szárny elbontása, az iskolaépület statikai megerősítése, a teljes tartószerkezet, valamint  az új épületszint homlokzatának elkészítése, az épület hő- és vízszigetelése.
• Az épület részleges építészeti és belső átalakítása (az egynapos sebészet szintje nélkül), a közműcsatlakozások megteremtése, az elektromos hálózat részleges kiépítése, gépészeti hálózat.
• Az épület teljes építészeti és belső átalakítása, az elektromos és a gépészeti hálózat, valamint a tűzvédelmi rendszer teljes kiépítése.
• A harmadik emeletre tervezett egynapos sebészet teljes kialakítása.

Újbuda

László Imre

polgármester

Az EMMI államtitkára, Latorcai Csaba többszöri megkeresésünk után június 29-i levelében jelezte, hogy a kormányhatározatban megítélt összeget nem tudják biztosítani.
Válaszlevelünkben nyomatékosan jeleztük: továbbra is várjuk a megítélt támogatást, hogy a demokratikusan megválasztott Újbuda Önkormányzatánál leállított beruházás ne maradjon a kormány szégyenfoltja. Ideje volna elfogadni, hogy nem az önkormányzatot bünteti ilyenkor a Fidesz, hanem újra és újra az újbudai lakosoktól vonja meg a támogatást.

Gy. Németh Erzsébet
főpolgámester-helyettes

Felháborító, hogy a kormány most kihátrálni próbál egy régebbi ígéret megtartásából. Korábban a kerület fideszes polgármestere és országgyűlési képviselője is támogatta ezt a beruházást. Aztán amikor az ellenzék győzött Újbudán, már nem olyan fontos nekik. A gyerekek egészségével nem lehet szórakozni, erre az intézményre szükség van. És nem hivatkozhat a kormányzat arra az 50 milliárd forintra sem, amit a stadionépítésért cserébe ad, hiszen annak nem része a gyermek-egészségügyi intézményhez szükséges 1,2 milliárd forint. Azt a pénzt megígértek, a helye is megvan – semmi oka nincs annak, hogy megint csak elvegyenek az újbudaiaktól.
Hoffmann Tamás
volt polgármester, Fidesz–KDNP

A kormány nem vonta meg a támogatást, erről nincs tudomásom! Lezárult az építés első üteme, minden újabb ütemre külön kell támogatási szerződést kötni. Budapesti egészségfejlesztési feladatokra a kormányzat a fővárosnak a következő öt évre 50 milliárd, évente 10 milliárd forintot biztosított, hogy szétossza a kerületek között. Ezért kellett volna a polgármesternek lobbiznia!
LEGFRISSEBB
OLVASTA?
×

LAKOSSÁGI FELHÍVÁS az erdő- és szabadtéri tüzek megelőzésére  

Az enyhébb tavaszi időjárás beköszöntével egyre többen választanak szabadtéri programot és tevékenységet, ennek során fokozottabb figyelmet kell fordítani a szabadban keletkező tüzek megelőzésére. A veszélyt a száraz aljnövényzet és avar jelenti, amelyben könnyen és gyorsan terjed a tűz, különösen erős szél esetén. A szabadtéri tűzesetek keletkezésének fő oka az emberi gondatlanság. A károk akkor előzhetőek meg a legkönnyebben, ha tisztában vagyunk a biztonságos szabadtéri tűzgyújtás és a tűzmegelőzés alapvető szabályaival.