Szokásos, nyári ellenőrzésekbe kezdett idén is a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH). A megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségével közösen vizsgálják, hogy egy-egy termék, szolgáltatás megfelel-e az elvárásoknak. Az ellenőrzés kiterjed a szezonális termékek - gyerekjátékok, gyermek sporteszközök, kerti bútorok és elektromos grillek - közül a testi épséget és egészséget veszélyeztetőkre - mondta Kathi Attila, az NFH stratégiai kabinetvezetője.
A vendéglátósok esetében az ellenőrzésének célja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatók kiszűrése, továbbá a szabályos árfeltüntetés ellenőrzése. Ez utóbbi a fogyasztók tájékoztatásának a része és a hatóság próbavásárlásokkal is vizsgálja azt. A taxisokat próbautazással ellenőrzik, rendszerint a velük idegen nyelven kommunikáló hatósági ellenőrök. Vizsgálják azt is, hogy a taxaméter által jelzett alapdíj megfelel-e a táblázatban szereplőnek, és hogy a taxis ad-e számlát, illetve nyugtát a szolgáltatásról.
Nem a bírságolás a cél, hanem, hanem a jogkövető vállalkozások arányának a növelése. Így azok az ellenőrzött vállalkozások, amelyeknél mindent rendben találnak, felkerülnek az NFH pozitív listájára - tette hozzá a kabinetvezető.
Tavaly a magyar utasoknak 12 millió forint visszaszerzésében segítettek a külföldi cégektől - mondta Kriesch Attila, az Európai Fogyasztói Központ igazgatója. Az NFH keretében működő szervezet a határon átnyúló fogyasztói panaszok megoldásával foglalkozik. Gyakran érkeznek fogyasztói panaszok például a repülőgép késése és a poggyász elveszése miatt, de szerepel a listán az internetes vásárlás és a szállás nem megfelelő minősége is - sorolta az igazgató az előforduló ügyeket. Az Európai Fogyasztói Központhoz fordulók 3-4 hónapos ügyintézésre számíthatnak.
MTI/Újbuda