Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 27. szerda, Virgil

Példát mutat Újbuda a közoktatásban

Újbuda   |   2015, június 19 - 13:52
Nyomtatóbarát változatSend by email

Öt évvel ezelőtt a bolgár Dunamenti Önkormányzatok Társulása „Tengeri Akadémia 2020” címen nyert támogatást oktatási programjához. A tízéves projekt részeként a bolgárok közoktatásukat szeretnék fejleszteni, amihez a magyarországi oktatási gyakorlatot állították mintának, jó példának.

A bolgár–magyar együttműködés erősítésére oktatási, kulturális és innovációs tapasztalatcserével szerveznek fórumokat. Az öt éve indult kezdeményezésbe – amelyhez Újbuda három éve csatlakozott – Budapest három kerülete: a VIII., XI. és XII. vesz részt. A fórumokon a Dunamenti Önkormányzatok pedagógusai, intézményvezetői és oktatásirányítói, közel 200 fő hallgat előadásokat az adott évben fókuszként kijelölt témáról. Az első esztendő a gyerekekről, a második a pedagógusokról szólt, idén pedig az óvoda és iskola közötti átmenet megkönnyítéséről értekeztek a résztvevők.

Az ez évi, bulgáriai konferenciára hárman kaptak meghívást Újbudáról: az oktatásirányítás részéről Győrffyné Molnár Ilona humánszolgálati igazgató, az óvodákat Tóth Ildikó, a Keveháza Utcai Óvoda vezetője, az iskolákat pedig Bánáti István, a Bethlen Gábor Általános Iskola és Újreál Gimnázium igazgatója képviselte, akik az elmúlt évben fogadták intézményeikbena bolgár küldöttséget. – A konferencián a magyarországi jó gyakorlatokat mutattuk be, majd a hasonló bolgár feladatokat vettük sorra és vitattuk meg fórumjelleggel. Leginkább szakmai munkánkkal, ötleteinkkel tudtuk őket segíteni, de nekünk is hasznos volt a tapasztalatcsere, mely során betekinthettünk egy másik ország oktatásának világába – összegezte a konferencia tapasztalait Győrffyné Molnár Ilona.

Előadásában a XI. kerületben immár hét éve zajló bemeneti mérés fontosságáról beszélt. Újbuda ugyanis úttörő módon évek óta méri az iskolába kerülő gyerekek közti különbségeket, amelyek évről évre nagyobbak: egyik gyerek ír-olvas-számol, mire iskolába kerül, a másik nulláról indul. Ezért minden szeptember 2-3. hetében kitöltetnek az első osztályosokkal egy játékos-rajzos feladatlapot, amelyen felmérik, milyen kompetenciákkal rendelkeznek. Ezeket kiértékelve nemcsak a tanítóknak tudnak segíteni a gyerekek közötti differenciálásban, de az összesített adatokat visszaküldve az óvodáknak is visszajeleznek, mely területeken működnek jól, illetve melyeket lehetne fejleszteni, így csökkentve a szakadékot óvoda és iskola között.

Újbuda Önkormányzatának önzetlen támogatását a program szervezői kitüntetéssel és egy rézplakettel jutalmazták, Győrffyné Molnár Ilona ezen túl is sikeresnek értékelte a találkozót. Kiemelte, a meghívottak téma iránti elkötelezettségét jelzi, hogy sokan a szabadnak kijelölt időben is konzultációkat folytattak egymással. – Jó, ha időnként kitekint az ember a saját berkein kívül, hogy lássa, szembesüljön vele, hol tart. Fontos, hogy hozzáértőkkel beszélgessen, akik tükröt tartanak elé azzal, ha esetleg máshogy látnak egy adott problémát – mondta a humánszolgálati igazgató.

A program második felét októberben, Magyarországon rendezik, a résztvevők egy XI. kerületi iskolában és óvodában tekintik meg az intézmény működését, illetve a helyi tapasztalatok megbeszélésére itt is konferenciát szerveznek majd – lehetőség szerint egybekötve a szeptemberi mérések eredményeinek kiértékelésével.

(K. V.)