Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
január 18. kedd, Piroska

Régi motoros

Újbuda   |   2021, július 2 - 15:19
Nyomtatóbarát változatSend by email

A Szent Imre-város Idősek Klubjában találkoztunk Máté Sándor motorversenyző legendával. Ő maga is nagyon szeret ide járni, itt ismerte meg jelenlegi párját. A kellemes környezetben a klubtagok számos program közül választhatnak, nagy népszerűségnek örvendenek a társasjátékok, vetélkedők, a hasznos előadások. A klub munkatársai segítik az időseket az internet használatának elsajátításában, filmdélutánokat tartanak, és gyakran mennek együtt kirándulni vagy színházba, moziba.

Máté Sándor saját bevallása szerint már gyermekkorában megfertőződött a benzingőzzel. Édesapjának volt egy oldalkocsis motorkerékpárja, azzal nagyon szeretett utazni – anyja ölében ült, az oldalkocsiban –, így egyenes volt az út később a motorozás felé. A versenyzéssel is apja révén ismerkedett meg, ő a világháború utáni években, amikor újraindult a motorsport, Szabó I Lászlót, azaz Kuksit is segítette. Egyszer Kuksi kérte, hogy a szegedi versenyre Sanyi hozza le lábon a Puch motorját, mert járatni kellett a gépet. Az ifjú tehetségre Szegeden egy osztrák versenyző, Ernst Rossi figyelt fel, aki meglepődött azon, hogy nincs még saját motorja, mikor ilyen ügyes, ezért megajándékozta egy versenygéppel. Egy NSU vázra épített DKW blokk érkezett Máté Sándorhoz, aki nagyon örült neki, de aztán sikerült Szabó Kuksi lemezvázas Csepeljét is megszereznie, és végül ezzel kezdett versenyezni.
Az 1950-es években a motorsportot honvédelmi sportágnak tekintették, a Magyar Honvédelmi Szövetség, illetve az elődjének számító Magyar Szabadságharcos Szövetség égisze alatt válhatott tömegsporttá. Bár százak pattantak nyeregbe, megélni ebből még nem lehetett. A bajnokok is dolgoztak a versenyzés mellett, no meg saját versenygépüket szerelték, fejlesztették. Sándor szerszámkészítő lett, és a Postásba ment dolgozni, ahol sportolt is. Nemzetközi versenyeket nyert, és a Magyar Népköztársaság kiváló sportolója címet is megkapta, de közben a küllőket, az alkatrészeket maga készítette motorjához.
A gyorsasági motoros időszakból kedvenc emlékei közé tartozik a cseh Jawa motorosainak legyőzése a budapesti nemzetközi versenyen. Václav Parus volt a nagy ellenfél, aki a gyári csapattal, a négyütemű, új csodagéppel abszolút esélyesnek számított, de Sándor százezer néző előtt a Városligetben nem hagyott nekik esélyt. Két hét múlva Bukarestben megismételte ezt a diadalt, ott Erdélyből érkezett magyar egyetemisták is ünnepelték. Motorostul emelték fel a győzelem után. – Egyikük nagyon jajgatott, mert a forró kipufogót megmarkolva tolt a magasba – idézte fel a veterán motoros.
Máté Sándor sorra nyerte a nemzetközi versenyeket, majd a gyorsasági motoros karriernek egy furcsa szerencsétlenség vetett véget 1957-ben. Már az 500-as kategóriában versenyzett, mindig újabb, erősebb gépre volt szüksége ahhoz, hogy eredményeket érhessen el. Ez egy ideig működött, ám egyszer igen rosszul választottak. Az új Norton motorkerékpár nem akart jól viselkedni, a Városligetben egy versenyen nagyot bukott vele. Szétszedték, az első teleszkóp gyári, eredeti lökésgátlójával volt a baj. Kijavították, de aztán Csehszlovákiában a hajtókar szakadt le. – Ilyen roncsra többet már nem ülök – jelentette ki a versenyző, aki azonnal átnyergelt a terepmotorozásra, a motocrossra.
Bár ritkán van úgy a technikai sportok világában, hogy aki az egyik szakágban sikeres, az másikban is tud bizonyítani, Máté Sándornak a terepmotorozásban ez sikerült. 1957–1965 között ő volt a magyar bajnok, egyszerűen nem tudták legyőzni. Ezt egyrészt kiváló fizikai erőnlétének köszönhette – 14 kilométeres távokat futott naponta –, másrészt remek holtpontkezelési technikája is segítette.
Máté Sándor két évtizedes aktív pályafutása során 18 magyar bajnokságot nyert a nemzetközi sikerek mellett. Azután sem szakadt el a versenysporttól, miután nem állt már rajthoz. Sok terepmotorozás iránt érdeklődő ifjú tehetség tanulta meg tőle a titkokat. Kemény edző volt, minden részletre odafigyelt, és aki nem volt hajlandó úgy dolgozni, ahogy ő mondta, az megnézhette magát. Szerencsére akadtak olyan fiatalok, akik Sanyi bácsitól ellesték a tudást, a moto­cross Európa-kupát nyerő Lécz Gergely is az ő tanítványa volt.
Máté Sándor okosan választott párt is. Felesége szintén versenyzett, egy kölcsönadott kesztyűvel kezdődött minden, majd hosszú házasság lett belőle. Felesége sajnos néhány esztendővel ezelőtt elhunyt, így Sándor idős korára magára maradt. Bár a tanítványok, barátok szeretete, odafigyelése nem lankad iránta, sokat jelentett neki, hogy az idősklubban megtalálta új párját, akivel emlékei mellett a hétköznapok örömeit, gondjait is megoszthatja a régi motoros.

D. B. S.

Címkék: 
LEGFRISSEBB
OLVASTA?
×

Új vezető az újbudai közterület-felügyelet élén  

Január 1-jétől új igazgatója van az Újbuda Közterület-felügyeletnek. Szabó Róbert György „a munkakört korábban ideiglenesen már megbízhatóan ellátta, igazgatóhelyettesként releváns hely- és állományismerettel, szakmai kompetenciákkal és elhivatott munkaattitűddel rendelkezik” – áll a kinevezéséről szóló képviselő-testületi határozatban. A vezetői poszton Kozma Leventét váltotta, aki tavaly február 1-jén lépett hivatalba.

LAKOSSÁGI FELHÍVÁS az erdő- és szabadtéri tüzek megelőzésére  

Az enyhébb tavaszi időjárás beköszöntével egyre többen választanak szabadtéri programot és tevékenységet, ennek során fokozottabb figyelmet kell fordítani a szabadban keletkező tüzek megelőzésére. A veszélyt a száraz aljnövényzet és avar jelenti, amelyben könnyen és gyorsan terjed a tűz, különösen erős szél esetén. A szabadtéri tűzesetek keletkezésének fő oka az emberi gondatlanság. A károk akkor előzhetőek meg a legkönnyebben, ha tisztában vagyunk a biztonságos szabadtéri tűzgyújtás és a tűzmegelőzés alapvető szabályaival.