A zeneszerzőként, rocksztárként és filmrendezőként is ismertté vált énekes, Tom Barman az egyszerre dinamikus és melankolikus dEUS 1989-es megalakulása óta sok mindent kipróbált, mégis meglepő volt találkozása a belga dzsessz egyik legnagyobb tehetségével, az évek óta New Yorkban élő szaxofonossal, Robin Verheyennel - szerepel a szervezők MTI-hez eljuttatott ajánlójában.
A két zenész 2014-ben szinte véletlenül akadt össze, de néhány órányi jam session után világossá vált, hogy ezt érdemes folytatni. Verheyen berántotta két régi belgiumi muzsikustársát, a bőgős Nicolas Thyst és a dobos Antoine Pierre-t, és kitalálták a jól csengő TaxiWars nevet - Barman taxik iránti szenvedélye jó néhányszor előkerül a szövegekben.
A TaxiWars jellegzetes basszusokra és Verheyen változatos és hajlékony játékára, valamint Barman összetéveszthetetlen hangjára épül. A csapat improvizatív énekbeszédére építő, groove-os, laza zenéje szabad és rögtönzött.
"Gondolj Mingusra!" - állítólag Barman a néhai amerikai bőgőskirályra, Charles Mingusra célozva ennyi instrukciót adott Verheyennek, aki a számok zömét írja, aztán a kész kompozíciókra tette rá félig előre megírt, félig rögtönzött szövegeit. A dEUStól eltérően Barman fantasztikus orgánumát inkább egyfajta hangszerként használva illeszkedik a zenekar produkciójába.
A TaxiWars zenéjében ott kavarog a hatvanas évek groove-os kombódzsessze, a hetvenes évek experimentális zenéi, a nyolcvanas évek dzsesszes hiphopja, korai slamje, a kilencvenes évek nu jazze - a dolog mégis elképesztően mai, modern, szórakoztató.
Az együttes tavaly májusban jelentette meg cím nélküli debütáló lemezét, amelyet CJ Bolland rögzített, aki együtt zenélt Barmannal a Magnus nevű dance-es, popos projektben.
A dEUS korábban háromszor is fellépett a Sziget fesztiválon, legutóbb 2012-ben.
MTI