A kedvezőtlen látási viszonyok beállta előtt ellenőrizzük a gépjárművek világítóberendezéseit, és javíttassuk ki az esetleges hibákat. A rosszul beállított fényszórók nemcsak az adott autó vezetőjét gátolják az úton lévő akadályok észlelésében, hanem balesetveszélyes helyzetet is teremtenek a többi járművezető „elvakításával”. A KRESZ egyik alapelve a „látni és látszani”: nem elég, ha mi látunk, minket is észlelnie kell a többi sofőrnek, illetve a gyalogosoknak is.
- A téli közlekedés során a világítóberendezések, a fűtés, illetve az üvegek páramentesítése jelentősen igénybe veszi a gépkocsi akkumulátorát és elektromos hálózatát, nem beszélve a fagy hatásáról. Ezért még az igazi hideg és a fokozott igénybevétel előtt érdemes szakemberrel átvizsgáltatni mind az akkumulátort, mind az elektromos rendszert. Tévhit, hogy a téli guminak csak havas, jeges úton van jelentősége. Hét fok alatt a nyári gumik tapadása és menettulajdonságai megváltoznak, romlik a hatékonyságuk, a jármű irányíthatósága csökken. A gumicsere időpontját ne a havazáshoz, hanem a hőmérséklethez igazítsuk. Ne feledkezzünk meg a helyes guminyomás beállításáról sem.
- A gépjárművel a megváltozott útviszonyok mellett is biztonságosan meg kell tudni állni, ezért a téli felkészítéskor szenteljünk figyelmet a fékek állapotának, valamint a fékfolyadéknak is. A rossz állapotú berendezés, a használat során viszkozitásából vesztő fékolaj rontja a fék hatékonyságát, így hosszabb ideig tart megállni a téli útviszonyok között.
- A hideg idő beköszöntével érdemes ellenőriztetni a hűtőfolyadék fagyáspontját, télire cserélni a szélvédőmosó folyadékot, és folyamatosan gondoskodni annak pótlásáról is, hiszen a megfelelő kilátás a biztonságos észlelés egyik záloga.
Jelentős szervizköltségtől kíméljük meg pénztárcánkat, ha idejében gondoskodunk járművünk „fagymentesítéséről”. A gépkocsi megfelelő műszaki felkészítése mellett azonban ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a balesetmegelőzésben a legfontosabb az emberi tényező.
(BRFK)