– A budai fonódó 2015-ben elkészült első szakasza egyértelmű siker, az Észak- és Dél-Budát átszállás nélkül összekötő járatok forgalma megduplázódott – mondta el a BFK vezetője. A második szakaszban a Szent Gellért térről a Duna-part mentén a Budafoki útig épül ki villamosvonal. Létrehozását Vitézy szerint az indokolja, hogy Budapest fejlődése mindinkább délre tolódik, az érintett térségben ma 42 ezer fő lakik, illetve dolgozik (a lakók vannak kevesebben), a fejlesztés nyomán ez a szám 70 ezerre nőhet. A főváros vezetése és a BFK 2020 végén írta alá a megállapodást arról, hogy a budai fonódó második ütemének beruházását az állam vállalja át, utána a 2018-ban elfogadott terveket átdolgozták. Eszerint a Szent Gellért tértől a Budafoki úti végállomásig 2,8 kilométer új, kétvágányú villamospályát építenek – ebből 1,64 kilométer füves burkolatú lesz –, hét pár akadálymentes megállóval. A fejlesztéshez tartozik, hogy a Műegyetem rakparton egybefüggő, az EuroVelo hálózathoz tartozó kerékpáros utat, illetve attól elkülönített gyalogos sétányt hoznak létre. Fontos eleme az új szakasznak a Nádorkert megálló, ahol a Déli Körvasútra lesz átszállási lehetőség.
A projekt része a forgalmi rend átalakítása; a Műegyetem előtt kétszer egy sávon haladhat majd a közúti forgalom, és jóval kevesebb lesz a parkolóhely. A BME központi épülete (K épület) előtt nem állhatnak autók; mint Vitézy Dávid rámutatott, ez a terület ma lényegében P+R parkoló, aminek a helye a város szélén van. A központi térség gránitburkolatot kap majd, így alkalmas lesz presztízs rendezvények megtartására is.
Kiemelt feladat a Pázmány Péter sétányon lévő fasorok megőrzése, ám a beruházás így is 196 fa kivágásával jár. Vitézy elmondása szerint zömmel növény-egészségügyi okokból úgyis eltávolítandó fákról van szó, és helyettük kétszáz újat ültetnek. A zöldfelületet több ezer négyzetméternyi cserje, illetve gyep telepítésével bővítik, ezen felül mintegy tízezer négyzetméter lesz a füves pályaszakaszok összterülete.
Az új szakaszon két új villamosjárat közlekedik majd. A tervben 18-as számmal jelölt járat óránként négyszer fut majd Óbudától – a Szent Gellért térig a 19-es és a 41-es járatok közé fonódva – a Budafoki úti végállomásig. A 48-as megjelölésű járaton óránként nyolc villamos indul majd – a 47-eshez és a 49-eshez hasonlóan – a Deák térről át a Szabadság hídon, de onnan nem a Bartók Béla úton, hanem a rakparton mennek tovább. Nem kizárt, hogy a villamospályát a későbbiekben továbbviszik akár Budafok, akár a Szerémi út irányába, de ez a jelenlegi projektnek nem része. A mostani építkezés az ütemterv szerint jövő év végén kezdődhet (a kivitelezési tendert még nem írták ki), és 2024. második negyedévében fejeződhet be.
Az online fórumra beérkező kérdések java része a megállókra vonatkozott; többen is felvetették, miért lesz új megállóhely a Szent Gellért téren (a metrókijárattól a Duna felé eső részen), ahelyett, hogy a meglévőt bővítenék. A BFK vezérigazgatója szerint az autós és a gyalogos forgalom miatt erre nincs mód. Az is elhangzott, hogy az új vonalat átszelő zebráknál mindenütt közlekedési lámpák lesznek, hogy a villamosok tarthassák a kilenc percesre tervezett menetidőt a Szent Gellért tér és az új végállomás között.