A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) kiállítóhelyeként kelhet új életre Budapest-Kelenföld vasútállomás régi utasforgalmi épülete, a kelenföldi indóház. A 137 esztendős, 2019 októberében végleg bezárt épület teljes felújítása és kibővítése után vasúttörténeti kiállításnak ad majd otthont. A legfőbb attrakció egy több száz négyzetméteres terepasztal lesz – emelte ki honlapján az MMKM. (A 2017-ben a Liget Budapest Projekt miatt lebontott városligeti Közlekedési Múzeum egyik fő vonzerejét is a vasúti terepasztalok jelentették.) Korábbi hírek szerint várhatóan ide kerülnek a 2020-ban megszűnt Miniversum egyes terepasztalelemei és vasútmodelljei – amelyeket a közlekedési múzeum vásárolt meg az Andrássy úti bemutatóhely bezárása után –, és látható lesz többek között a Nyugati pályaudvar kicsinyített mása is.
A megújuló indóházat kiegészítik egy kilátópontként is szolgáló terasszal, környezetében pedig lebontják a különféle bódékat, és egy vasúti tematikájú játszókertet alakítanak ki. A tervek szerint az épület új funkcióját egy mellette álló, vele egykorú gőzmozdony jelzi majd. Lesznek időszaki tárlatok, múzeumpedagógiai foglalkozások – írta közösségi oldalán Vitézy Dávid, az MMKM főigazgatója, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója –, a játszókertbe filmvetítéseket is terveznek.
Újbuda is beszállt
A kelenföldi indóház múzeummá alakításának tervét 2019 októberében, nem sokkal az önkormányzati választás előtt jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Az akkor létrejött megállapodás nyomán 2020-ban a Miniszterelnökség 100 millió forinttal, Újbuda Önkormányzata – az előző vezetés ígéretét betartva – 20 millió forinttal támogatta a tervezést és a beruházás előkészítését. Az elkészült tervek elnyerték az önkormányzat támogatását, miután a múzeum bemutatta a koncepciót László Imre polgármesternek – számolt be honlapján az MMKM.
Kiemelt kormányzati beruházás
A tervek megvalósításában az önkormányzat nem vesz részt, mi-után a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította „a Kelenföld vasútállomás volt felvételi épületének bővítését, átalakítását és felújítását célzó beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket”. A Magyar Közlönyben 2021. február 9-én megjelent rendelet értelmében ilyennek kell tekinteni mindazokat a közigazgatási hatósági ügyeket, amelyek a beruházás előkészítéséhez, megvalósításához, használatbavételéhez és üzemeltetésének beindításához szükségesek. Településképi bejelentési vagy véleményezési eljárást nem kell lefolytatni, és legfeljebb egyszerűsített előzetes régészeti dokumentációt kell készíteni, azt is csak akkor, ha nem áll rendelkezésre a törvénynek megfelelő örökségvédelmi hatástanulmány. A koordinációs feladatokat a Budapest Főváros Kormányhivatalát vezető kormánymegbízott látja el, közigazgatási ügyekben is ez a kormányhivatal az eljáró hatóság.
Az érintett telekrészen elhelyezhető épületek, kiszolgáló építmények legfontosabb feltételei között szerepel, hogy a beépítettség nem haladhatja meg a 30 százalékot (ugyanekkora lehet a terepszint alatt is), és az épület nem lehet magasabb 13 méternél. A zöldfelületnek el kell érnie legalább a terület 10 százalékát.
Várják a kelenföldi relikviákat
Az építészeti terveket az MMKM megbízása alapján az Építész Stúdió készíti az eredeti épület műemléki jellegének, karakterének tiszteletben tartása mellett – ez a stúdió tervezi a közlekedési múzeum új épületét is –, a kiállítási tartalom tervezését a múzeum már megkezdte. Nemcsak a vasút múltját, jelenét, jövőjét kívánják bemutatni, hanem a helyszín mint városi tér emlékezetét is, ezért az MMKM jelezte: akinek van olyan régi képeslapja, fényképe, tárgyi emléke, története, ami Kelenföldhöz kapcsolódik, és szívesen megosztaná másokkal, jelentkezzen a kelenfold@kozlekedesimuzeum.hu e-mail címen. A kelenfold.kozlekedesimuzeum.hu linken található kérdőív kitöltésével pedig bárki javaslatokat tehet az egész létesítmény kialakítására, rendezvényekre, programokra – különös tekintettel a gyerekeknek szólókra –, vagy akár a tervezett bisztró vagy a múzeumshop kínálatára is.
A kelenföldi pályaudvar az Összekötő vasúti híd átadása után hét évvel, 1884-ben épült ki teljesen – magát a megállóhelyet már 1876-ban létrehozták a Déli Vasút vonalán, Új-Buda állomás néven –, a máig fennmaradt indóház Magyarország egyik legrégebbi épített vasúti emléke. A 2007 óta műemléki védettségű épület a 4-es metró végállomásához kapcsolódó új aluljáró, illetve vasúti peronrendszer kiépülésekor elvesztette utasforgalmi funkcióját. Miután a MÁV pénztára is kiköltözött onnan, 2019-ben bezárták, és félő volt, hogy az átalakuló Etele tér közelében lévő lepusztult műemléket idővel lebontják. |