A hét méter hosszú, közel kilenc méter fesztávú gép eredetije 1932-ben készült a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület műhelyében. 1933 tavaszán Bánhidi Antal és Bisits Tibor körberepülte vele a Földközi-tengert, majd Peruban és Argentinában is dolgoztak a nyitott, akár 177km/h-ás sebességre is képes, különlegesen szép repülőgéppel.
A közelmúltban több régi repülőgépet felújító és üzemeltető Goldtimer Alapítvány tagjai magától a tervezőtől kapták a Gerle műszaki dokumentációját, és hosszas alkotómunka után Rohács Tamás pilóta újra a magasba emelhette azt. A magyar repüléstörténeti kuriózum tíz példányából sajnálatos módon egy sem maradt fenn, pedig a gép sikeres volt.
A kétüléses Gerle 12 hamarosan megkapja az engedélyt utasok szállítására, így nemsokára a civil lakosság is átélheti a repülés hőskorának élményét, a pilótafülke nélküli géppel repülés szabadságát.
D. B. S.
Az Újbuda Televízió Helyi Érték magazinműsora 2016. augusztus 29-étől részletesen beszámol a Gerle 12 újászületéséről, és a Goldtimer Alapítvány további sikereiről.