Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
július 18. csütörtök, Frigyes

Üres marad Kelenföld vasúti épülete

Újbuda   |   2019, június 4 - 14:31
Nyomtatóbarát változatSend by email

A MÁV-Start kiüríti a Kelenföldi pályaudvar felvételi épületét, melynek további sorsáról nincs döntés. Az Etele téren jelentős közlekedési és városképi változások várhatók, azonban a két villamos-végállomás — az 1-es és a 49-es — összevonása egyelőre meghiúsult.

A MÁV-Start a nyár folyamán leköltözteti az aluljáróba a Kelenföldi pályaudvar pénztárait – értesült erről a Magyar Nemzet. Jelenleg pénztárak, információs pont és kereskedelmi célú egységek üzemelnek a lepusztult állapotú, ám műemléki védettséget élvező indóházban.

Az 1861-ben létesült felvételi épületben legutóbb 1984-ben végeztek felújítást, a rekonstrukció ezért nemcsak szükséges, de az Etele tér városközponti fejlesztéseinek tükrében kívánatos is. Azonban úgy tűnik, ha ezt valaki elvégzi, az nem a vasúttársaság lesz: az utasok kiszolgálását a néhány éve megnyitott új aluljáróba telepítik, és kiürítik az épületet. További sorsáról, úgy tudjuk, még nem született döntés; lehetséges, hogy értékesítik.

A tér multimodális közlekedési csomópont funkciója ezzel egyidejűleg tovább bővül, hiszen a tervek szerint jú­lius elején átadják az 1-es villamos meghosszabbított, Etele úti szakaszát és az új végállomást. Ezzel a téren két villamos-végállomások lesz, hiszen a 19-es és a 49-es járat a Vasút utca és a tér sarkán, az 1-esétől meglehetős távolságra fordul meg továbbra is.

Közlekedési szakértők ezt komoly hibának tartják, hiszen míg a metró, a vasútállomás, az 1-es villamos és az ­autóbusz-pályaudvar egy helyen van, addig a másik végállomás eléréséhez végig kell sétálni a téren.

Az ügyben kérdéssel fordultunk Újbuda önkormányzatához. Válaszuk szerint mivel a közösségi közlekedési hálózat fejlesztése a főváros területén a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. feladatkörébe tartozik, a villamos-végállomások esetleges jövőbeni összevonásáról az önkormányzatnak jelenleg nincs információja.

Más forrásból úgy értesültünk, hogy készültek tervek, hogy a 19-es és a 49-es járatot új nyomvonalon vezessék, így a Somogyi Béla utcán haladhattak volna az 1-es végállomásáig, azonban ez az ott lakók parkolási lehetőségeit szűkítette volna. A vélhető lakossági tiltakozás miatt éppen a kerület állította le a fejlesztést – tájékoztatták a lapot iparági forrásaik.

További változást jelent az Etele téren, hogy az egykori 7-es gyorsbusz végállomása a régi pályaudvari épület előtt jórészt már használaton kívülre került. Ennek a sorsáról is kérdeztük a kerületi döntéshozókat. Azt válaszolták, hogy a tér a fővárosi önkormányzat tulajdonában van, ezért a terület rendezése fővárosi feladat.

Ugyanakkor Újbuda önkormányzata fontosnak tartja, hogy az autóbuszok által használt, ma teljes egészében burkolt terület gyalogos használatú városi köztérré alakuljon át, ahol jelentős mértékű lesz a növényzettel borított felület. Mint írták, egy korábbi szerződés alapján már elkészült a tájépítészeti terv az Etele tér átalakítására.

Az új dél-budai városközpont látványát alapvetően meghatározza a jelenleg is épülő és – miként a Futu­real-csoport lapunkhoz eljuttatott közleményéből kiderül – őszre szerkezetkész állapotba kerülő plázaépülete. A főbejárati homlokzatot Magyarország legnagyobb, 1200 négyzetméteres üvegfal szerkezete, valamint a homlokzaton térben kiugró és visszahúzott dobozszerkezetek formavilága határozza majd meg.

A multimodális közlekedési csomópont a következő években tovább bővül – tudtuk meg a fejlesztésekre rálátó forrásunktól. Az 1-es villamos végállomása a tervezett Galvani híd villamosvonalának is budai végállomása lesz majd.

A térről a Hadak vagy a Than Károly úton éri majd el az Andor, majd Galvani utcát a villamosvonal, a hídon áthaladva a pesti oldalon az Illatos úton jut el a Gyáli, majd Üllői úthoz. A dél-budai régió másik jelentős villamosfejlesztése nem kapcsolódik közvetlenül az Etele térhez, de a közelben halad majd.

A budai fonódó villamos újabb ága, amely a Gellért téren válik el a jelenlegi vonaltól, a Műegyetem rakparton halad tovább egészen a Kopaszi-gátig. Továbbvezetéséről is születtek tervek, a Budafoki úton egészen a Savoya parkig jár majd, ezzel igyekszik enyhíteni a közutakra nehezedő nyomást.

Ez a nyomás a következő években jelentősen nő majd nemcsak a Buda-Part fejlesztése következtében, hanem mert a Duna vonalával párhuzamosan, hosszú kilométereken át, a jelenlegi ipari zóna beépítésével a tervek szerint további irodák és lakások ezrei készülnek a következő években.

forrás: Magyar Nemzet

LEGFRISSEBB
OLVASTA?
×

Orgonák éjszakája a 4-es metróban  

A 4-es metró megállói nem csak építészeti szempontból kiemelkedőek, de kultúraközvetítő szerepük is tagadhatatlan, hiszen átadásuk óta számtalan zenei és irodalmi rendezvény helyszínéül szolgáltak már eddig is. Örömmel tudatjuk, hogy zenekedvelő utasaink számára az idei nyár sem telik metrókoncert nélkül, bár a megvalósulás nem mondható éppen hagyományosnak.

LAKOSSÁGI FELHÍVÁS az erdő- és szabadtéri tüzek megelőzésére  

Az enyhébb tavaszi időjárás beköszöntével egyre többen választanak szabadtéri programot és tevékenységet, ennek során fokozottabb figyelmet kell fordítani a szabadban keletkező tüzek megelőzésére. A veszélyt a száraz aljnövényzet és avar jelenti, amelyben könnyen és gyorsan terjed a tűz, különösen erős szél esetén. A szabadtéri tűzesetek keletkezésének fő oka az emberi gondatlanság. A károk akkor előzhetőek meg a legkönnyebben, ha tisztában vagyunk a biztonságos szabadtéri tűzgyújtás és a tűzmegelőzés alapvető szabályaival.