A 2019-es önkormányzati választási kampányban többször előkerülő téma volt a Tóvárost, Péterhegyet és Kelenvölgy egy részét érintő légi forgalom. A választás után az érintett körzet önkormányzati képviselője, Bába Szilvia felvette a kapcsolatot mind az érintett lakóközösségekkel, mind a Budaörsi Repülőtér üzemeltetőivel, hogy együtt dolgozzanak ki egy mindenki számára elfogadható megoldást. A repülőtér vezetőivel folytatott tárgyalásokba bekapcsolódott Molnár Gyula és Németh Zsolt országgyűlési képviselő is, ugyanis a budaörsi légi forgalom nemcsak a XI. kerület péterhegyi és tóvárosi részén élőket érinti sokszor kellemetlenül, hanem a XXII. kerületi Erdődűlő és Baross Gábor telep lakóit is. Újbuda és Budafok országgyűlési képviselői hangsúlyozták, hogy ezt a problémát a két kerületre nézve egyben kell kezelni, mert ez az ügy kerülethatáron és politikai nézeteken átívelő megoldást kíván a lakók érdekében.
Az elmúlt egy év egyeztetéseinek köszönhetően az alábbi eredményeket sikerült elérni:
■ Tavaly márciusban, a repülőtéren tartott érdekegyeztető lakossági fórumon résztvevők ígéretet kaptak arra, hogy a repülőtér honlapján létrehoznak egy bejelentő űrlapot, amelyen jelezni lehet, ha túl alacsonyan vagy túl közel szállnak a repülők, és ezeket a bejelentéseket kivizsgálják. A bejelentő oldal nyárra elkészült.
■ A szabályozás szerint napkeltétől napnyugtáig lehet repülni, de a repülőtér vezetősége ezt szigorította: hétvégén csak reggel 9 órától szállhatnak fel a repülők.
■ Az eddigi mindennapos repülésoktatást heti hat napra csökkentették, a vasárnapi alkalmakat megszüntették. A repülőtér forgalmának jelenleg körülbelül 30 százalékát teszi ki az oktatáshoz köthető tevékenység. A folyamatos „iskolakörözésnek” tűnő forgalom inkább az induló vagy érkező gépeknek tulajdonítható.
■ Egy korábbi megbeszélésen elhangzott lakossági kérés szerint a repülőtér megvizsgálta az eddig használt déli vonalvezetésű iskolakör mellett egy másik, északi vonalvezetésű kör létrehozásának lehetőségeit. Elkészítették a teszteléshez szükséges térképet, majd október 19-i kezdettel motoros vitorlázóikat a folyamatos iskolakörözéshez átterelték az északi forgalmi körre. A tapasztalatok alapján a pilóták különösebb gondok nélkül tudták teljesíteni a kört, a gépek csekély zajterhelése miatt a lakosság részéről nem érkezett be panasz. A motoros vitorlázók északi forgalmi köre átmeneti szinten így fenntartható, az eddig használt déli kör leterheltsége ilyen mértékben csökkenthető.
■ Október végén elkezdték tesztelni nagyobb teljesítményű, hangosabb gépekkel is az északi kört. Megállapították, hogy vonalvezetéséből adódóan Őrmező, Gazdagrét és Madárhegy fokozottan megemelkedett zajterhelésnek lenne kitéve, mivel az ide helyezendő fordulóban a repülőgépek még felszálló teljesítményen (teljes gáz) vannak, azaz ilyenkor a leghangosabbak. Tekintettel az ezen a területen élő nagy létszámú lakóközösségekre ez a javaslat így nem elfogadható sem az említett területeken élőknek, sem a Légügyi Hatóságnak, ezért elvetették.
■ Fentiekkel párhuzamosan tesztjelleggel elkezdték használni keleti irányú felszállás esetén a bobpálya felé történő kisorolást. Ez Tóváros, illetve Péterhegy zajterhelését igyekszik mérsékelni.
■ December első hétvégéjén zajterheléses tesztet végeztek, a sokak részéről megtapasztalt megnövekedett légi forgalomnak ez volt az oka.
Az egyeztetések talán legjelentősebb eredménye a repülőtér vezetőjének, Kiss Gábornak a felajánlása, amely szerint felújítják és üzembe állítják a repülőtér több évtizede nem használt északi pályáját. A jelenleg és a jövőben használt pályák tengelyei között lévő megközelítőleg 150 méter távolság miatt Tóváros és Péterhegy zajterhelése optimális mértékben csökkenhet, ugyanis az iskolaköröző gépek nagyobb távolságot tudnak majd tartani a lakóparktól és a házaktól. A repülőtér forgalmi előterének jelenlegi konstrukciója alapján ezt kizárólag folyamatosan iskolaköröző gépeknél lehet majd alkalmazni, a „csak induló” forgalom szempontjából továbbra is a jelenlegi útvonalak (illetve a bobpálya iránya) fognak rendelkezésre állni. A pályafelújítás már elkezdődött, a munkálatok várhatóan 2021. tavaszán fejeződnek be.
– A megbeszélések során végig érzékelhető volt, hogy a repülőtér vezetői partnerként tekintenek ránk – mondta el Bába Szilvia. – Javaslatainkat megfontolják, kivizsgálják, kéréseinket figyelembe veszik, és lehetőségeikhez mérten, a légügyi szabályozások betartása mellett igyekeznek teljesíteni, mi több, konstruktív ötletekkel állnak elő a környéken élők nyugalma érdekében – tette hozzá az önkormányzati képviselő.
Újbuda