Márciustól kezdve minden nap hajnali négykor éles hang ébresztette a kelenföldieket a Szerémi út környékén, az új szakaszon közlekedő villamos ugyanis erősen csikorgott a kanyarban. A zajmérések igazolták, hogy a csikorgások minden megengedhető mértéket túlléptek. A BKK először arra kérte a lakókat, hogy próbálják meg kibírni az új CAF villamosok megérkezéséig, azok ugyanis csendesebbek lesznek, mint a jelenlegi villamosok. A helyzet azonban annyira kezelhetetlenné vált, hogy a BKV sebességkorlátozást vezetett be.
A végső megoldást az segítette elő, hogy a kivitelező sínkondicionáló (sínkopásgátló) technológiára épülő rendszert telepített a kanyarba. Ezt a rendszer alakították át úgy, hogy a sínkopás mellett a hanghatásokat is megszüntesse. A rendszer 4-5 villamos elhaladása után működni kezdett. A csikorgás megszűnését a lakók képviselői is megerősítették egy BKK által kezdeményezett lakossági fórumon.
Szabó György elmondása szerint ez a fővárosi kereszteződés az első olyan hely Európában, ahol a villamosnak csikorognia kellene, de mégsem csikorog. A rendszer egyelőre még mindig kísérleti fázisban üzemel, mivel évszakváltásoktól függetlenül kell jól működnie a berendezésnek, továbbá egy esetleges "túladagolás" rontja a fékhatást.
Az első méréseknél ugyanis megnövekedett fékutat tapasztaltak. Egy újabb szabályozást követően a vészfékrendszer fékútja már a hatósági határértéken belül maradt, ám az üzemi fékezés fékútja még mindig hosszú. A BKV szakmérnökei és a kivitelező most a kenési gyakoriság csökkentésével próbálja belőni azt az optimális pontot, ahol már megfelelő a fékhatás, de a sín sem csikorog.
A BKV legutóbbi igazgatósági ülésén elfogadták a síncsikorgás csökkentéséről szóló beszámolót, és döntöttek arról, hogy a főváros más pontjain is kezdeményezik a bevezetését. Budapesten ugyanis mintegy 30 helyen gondot okoz a sínek csikorgása.
forrás: index.hu