Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 28. csütörtök, Stefánia

Lassan megindul a budai fonódó utasforgalma

Újbuda   |   2016, január 6 - 14:38Nyomtatóbarát változatSend by email

Január 16-án megindul a 15,9 milliárd forintból megépült budai fonódó villamoshálózat forgalma. Jelenleg az utolsó simításokat végzik és tart még a villamosvezetők képzése, valamint az utas nélküli tesztidőszak. A megújult vonalakon vadonatúj, akadálymentes CAF villamosok is közlekednek majd.

Január közepétől a budai villamosvonalak újra egységes hálózatot alkotnak, és új, átszállásmentes kapcsolatok jönnek létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között. A megújult vonalakon vadonatúj, akadálymentes CAF villamosok is közlekednek majd. A 2014 őszén elkezdődött építkezés során a korábbi 17-es villamosvonalat egyesítették a 19-es, a 41-es és a 61-es vonalakkal, így észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre. Óbudáról átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat épült a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé.

A budai fonódó (amely az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével európai uniós és hazai forrásból épült meg) összköltsége 15,9 milliárd Ft, a Széll Kálmán téri ág költsége közel 10,8 milliárd Ft, a Bem rakparti ág költsége pedig 5,1 milliárd Ft.

A projekt keretében nem csak a villamosvonalak összekötését oldották meg, hanem felújították a Frankel Leó utcai és Bécsi úti villamosvonalat is a Margit hídtól egészen a Tímár utcáig. Ezen a szakaszon korszerűsödött a vonal áramellátása, a villamospálya teljesen átépült, a Bécsi út és a Frankel Leó út is új útburkolatot és járdaburkolatot kapott, továbbá felújították az itt húzódó közműveket is. Új villamospálya épült a 17-es villamos korábbi Margit hídi, illetve a 19-es és a 41-es vonal Batthyány téri végállomása között egy közbenső megállóval a Bem téren. A Margit híd alatt a vágányok egy rövid szakaszon egymásba fonódnak, a váltakozó irányú villamosforgalmat vasúti jelző és közúti jelzőlámpa szabályozza. Az alsó rakparti lehajtó és a Margit hídi felhajtó között a villamospálya áttér a Duna felőli oldalra, majd a kerékpárút mellett halad a Batthyány tér felé. A villamosvonal a Margit híd és a Batthyány tér között, a kerékpárút és a meglévő fasor mellett a HÉV-alagút födémjén halad. Az alagút szerkezetét megerősítették és szigetelték.

A villamosvonalak összekötésével kialakított új forgalmi rendről 2015 őszén társadalmi egyeztetés zajlott. Ezek tapasztalatai és a javaslatok alapján a villamoshálózati változásokhoz kapcsolódóan a BKK a buszjáratok új rendjét alakította ki, amelyről itt olvashat.

A BUDAI FONÓDÓ VILLAMOSHÁLÓZAT KIÉPÍTÉSE SZÁMOKBAN
Széll Kálmán téri ág Bem rakparti ág Összesen
Lefektetett sínek hossza 10.700 m 4280 m 14.980 m
Akadálymentes vagy akadálymentesített peronok száma 17 db 5 db 22 db
Cserélt vagy újonnan húzott felsővezeték hossza 10.160 m 2350 m 12.510 m
Áramellátási kábelek hossza 39.180 m 8.708 m 47.888 m
Tartóoszlopok száma 205 db 47 db 252 db
Újonnan épített betonfelület 10.500 m3 7000 m3 17.500 m3
Újonnan elhelyezett térkőburkolat 7000 m2 13.600 m2 20.600 m2
Kiépített vágánykapcsolatok száma 9 db kitérő3 db átszelés 2 db kitérő2 db átszelés 11 db kitérő5 db átszelés
Jelző- és váltóberendezések száma 9 db váltófűtés3 db hidraulikus váltóállítás 2 db váltófűtés 11 db váltófűtés3 db hidraulikus váltóállítás
Forgalomtechnikai beavatkozás 10 csomópontban 3 csomópontban 13 csomópontban
Újonnan ültetett növények, telepített zöldfelületek 20 db fa260 m2 cserje1628 m2 62 dbfa1583 m2 cserje1142 m2 82 darab fa1843 m2 cserje2770 m2
Új pad 17 db 51 db 68 db
Új szemetes 90 db 25 db 115 db

Újbuda