Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
december 26. csütörtök, István Karácsony

Bakos István legjobb plakátjai a B32 Galériában

Újbuda   |   2016, június 10 - 14:27
Nyomtatóbarát változatSend by email

Bakos István tervezőgrafikus munkáiból nyílt nemrég plakátkiállítás a B32 Galéria és Kultúrtérben. Az eseményt Keppel Márton művészettörténész nyitotta meg, a tárlat az idén 75 éves alkotó teljes életművét felöleli.

Három alkotói periódusra osztható a Bakos István tervezőgrafikus munkásságát bemutató plakátkiállítás. Kezdeti időben leginkább a pop art hatott rá, az Amerikára és a kapitalista országokra jellemző stílus azonban nem tudott gyökeret verni alkotásaiban és a szocializmusra sokkal inkább jellemző szürkeség, a színek hiánya és drámai hangulat jelenik meg munkáin. A nyolcvanas évek közepétől fotó alapú plakátokkal, naptárakkal, brosúrákkal, reklámkiadványokkal foglalkozott. Nyugatról is kapott megrendeléseket, sokat utazott például Olaszországba. A rendszerváltás után kapkodtak a szakmájában egyik legjobbnak tartott Bakos után mind a hazai, mind a külföldi reklámpiacon. A kétezres évektől újra a grafikai festői szemlélet jellemző rá, majd egy komoly betegséget követően látványos változás figyelhető meg alkotásain. Infarktusa után, amikor még beszélni sem tudott, újszerű alkotásokat kezdett készíteni a kórházban. Egészségét mára visszanyerte, saját szavaival élve „újjá született mind emberként, mind alkotó művészként”. E folyamat hatására jutott el a komplex látásmódból az egyszerű, ám de annál kifejezőbb, lényeget megragadó picassói vonalrajzokig. A Magyar Plakát Társaság tagjaként rendszeresen kidolgoz egy-egy feldobott témát, amelyekben sokkal nagyobb hangsúlyt kap a szűkebb és tágabb környezete iránt érzett társadalmi felelősségvállalás. Mondanivalóját elemeire redukálja, és szimbólumokat megragadva fejez ki két-három gondolatnyi, ámde nagyon erős tartalmat. A közel 80 alkotást felölelő kiállítást június 17-ig lehet megtekinteni a B32 Galériában.

H. L.