"Szakmai szempontból nem tartom kellően előkészítettnek az elképzelést, mivel az M0-ás, illetve az autópályák bevezető szakaszának fizetőssé tétele a várható költségvetési bevételeknél lényegesen nagyobb környezeti terhelést jelenthet az érintett kerületek lakosságának. Újbuda vezetésének kiemelt célja a most is hatalmas átmenő forgalom csökkentése, amit elsősorban a közösségi közlekedés fejlesztésével lehet elérni. Nagyon fontos, hogy a - szintén tervezett - dugódíjat is figyelembe véve elinduljon az ezzel kapcsolatos infrastruktúra további fejlesztése, a P+R parkolók megvalósítása. Mindezek nélkül a most bejelentett intézkedés hatására elfogadhatatlan mértékben nőhet az alsóbb rendű utak, a XI. kerület belső közlekedési hálózatának leterheltsége, ami súlyos környezetvédelmi következményekkel is járhat. Természetesen megértem, hogy a költségvetésnek új forrásokra van szüksége, ugyanakkor az intézkedés bevezetése előtt fővárosi szintű szakmai egyeztetést javaslok. Szintén szükséges forgalmi szimuláció elkészítése, ami pontos képet ad az intézkedés várható hatásairól, így segítséget nyújt az önkormányzatnak az érdemi felkészüléshez" - áll Újbuda polgármesterének közleményében. Hoffmann Tamás ezzel arra a kormányzati intézkedésre reagált, mely szerint januártól megszűnik az M0-s általános díjmentessége, illetve fizetőssé válnak az autópályák fővárosi bevezető részei.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményben tudatta szerda este, hogy a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Így az azonos szolgáltatási színvonalú utak használatáért az ország minden részében egyformán kell fizetniük a járművezetőknek - írták.
Mivel az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. A tájékoztatás szerint a jövőben tehát az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli.
Januártól egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves e-matricákkal is használhatják majd az autósok, amelyek ötezer forintba kerülnek majd.
Újbuda