Jelentős munkálatoknak lehetnek szemtanúi azok, akik a Margit híd környékén járnak, mert pár hete elkezdődött a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ egyik legnagyobb közlekedésfejlesztési beruházása, a budai fonódó villamoshálózat építése. Miért kezdett bele a BKK ebbe a nagy volumenű projektbe, milyen lesz a hálózat a munkálatok után? Miért hívják budai fonódónak a beruházást? Ismerje meg a részleteket!
A Budapesti Közlekedési Központ kiemelten fontosnak tartja a környezetkímélő kötöttpályás fejlesztéseket és az akadálymentesítést. A budai fonódó villamoshálózat ennek az átfogó fejlesztésnek az egyik legfontosabb eleme. Buda villamoshálózata jelenleg különálló szakaszokból áll, azonban az építkezés eredményeként a korábban széttagolt budai villamosvonalak ismét egységes hálózatot fognak alkotni, és egy új, átszállásmentes kapcsolat jön létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között.
A fejlesztéssel Óbuda újra bekapcsolódik Budapest villamosközlekedésének vérkeringésébe, és a Víziváros mentesül az autóbuszok terhének jelentős részétől. A gyors és megbízható villamosjáratok létrehozásával ráadásul az autóforgalom is csökkenhet, ezért a város levegője is tisztább lesz.
A vonalakon bizonyos időpontokban a 2015-ben érkező vadonatúj, alacsonypadlós, légkondicionált CAF villamosok is járnak majd, amelyekre a kerekes székesek és a babakocsis szülők is könnyen felszállhatnak.
A beruházásban két egybefonódó ág épül: a Bem rakparti, illetve a Széll Kálmán téri. A teljes projekt műszaki átadása 2015 decemberére várható.
A Bem rakparti ág
Az új, a Frankel Leó út és a Margit körút közötti vágányszakasz és a Bem rakparti ág megépítésével új villamosvonalak jönnek létre: a Vörösvári úttól indulva a Bem rakparton keresztül Kelenföld és Albertfalva irányába a 19-es és a 41-es villamos jár majd. A Batthyány teret új szakasz építésével kötjük a vonalhoz, egy plusz megállóval a Bem téren. A villamos a Margit híd alatti jelenlegi buszsáv helyén kialakított síneken érkezik majd a Bem rakpartra, ahol a vágányok egy rövid szakaszon egymásba fonódnak. Az autósforgalom számára fenntartott sávok száma változatlan marad, és az út áteresztő kapacitása sem csökken. A két, ellentétes irányú sínpár egy innovatív technológia segítségével váltó nélkül összefonódik. A váltakozó irányú villamosforgalmat jelzőberendezés szabályozza majd. Továbbá az alsó rakparti lehajtó és a Margit híd alatt a pálya áttér a Duna felőli oldalra, és a kerékpárúttal párhuzamosan halad a Batthyány tér felé. A Bem rakpart turisztikai szempontból kiemelt figyelmet kap és a városkép fontos része, ezért a jelenlegi kerékpárutat és fasort még több növénnyel, új burkolattal és utcabútorokkal tesszük barátságosabbá és szebbé.
A Széll Kálmán téri ág
A 61-es villamos dél felé a Török utca bal oldalán egyirányú sínpáron halad a Margit körút felé, míg északi irányban Óbudára a nagykörúti vonalról a Margit híd, budai hídfő megállója előtt ágazik majd el, és a Frankel Leó úton keresztül éri el az óbudai vonalat.
A Török utca, a Frankel Leó út és a Bécsi út is teljes szélességében megújul a Tímár utcáig, átépül a Margit körúti vágány Török utca és a Margit híd budai hídfő közötti szakasza. A Török utca és a Frankel Leó út határolta könyvtár előtti parkba utcabútorok és növények kerülnek a lakók és a környéken közlekedők kényelmének érdekében. A Zsigmond tér forgalmi rendje átalakul, így biztonságosabb, könnyebben átjárható és szépen parkosított lesz.
A 17-es villamosvonal megújításával korszerű pálya, felsővezetékek, megállóhelyek épülnek, beleértve a Frankel Leó út és a Bécsi út kockaköves szakaszait is. A megállókban akadálymentes peronokat építünk.
Változások a közúti közlekedésben
A budai fonódó villamoshálózat kialakítás a közút kapacitását sem csökkenti. A Margit híd alatt a buszsáv megszűnik, az Árpád fejedelem útja és az alsó rakpart között a forgalmat a villamosközlekedés nem befolyásolja. A Török utcán a Margit körút felé a szélső sávból jobbra is lehet majd kanyarodni. Óbudán sűrűbben járnak a villamosok, és közvetlen kapcsolat létesül Közép- és Dél-Buda felé. Dél-Budáról tehát átszállás nélkül lehet Óbudára, valamint a Margit híd budai hídfője felé utazni.
Hűvösvölgy és a Fehérvári út, Krisztinaváros és a Szent Gellért tér között szintén közvetlen kapcsolat jön létre, Közép-Buda felől a 61-es villamos vonalának meghosszabbításával sok terület válik közvetlenül elérhetővé.
A beruházással létrejövő gyors és megbízható kötöttpályás közlekedési hálózatból minden városrész profitál majd. A fejlesztés eredményeként – és a nagy kapacitású, átlagosan negyedóránként járó CAF villamosoknak köszönhetően – mérséklődhet az autósforgalom, és a buszok szerepe is nagymértékben csökken. A budai fonódó villamoshálózat átadását követően sokkal kevesebb torlódásra kell számítani, kisebb lesz a zaj, javul a levegő minősége.
Budapesti Közlekedési Központ
(x)