Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 9. szombat, Tivadar

Ezer tonnánál többet bír a Rákóczi híd

Újbuda   |   2015, február 16 - 15:36
Nyomtatóbarát változatSend by email

Hétvégén elvégezték a Rákóczi híd, a Nádorkerti úti híd és a Budafoki úti híd teherbírási ellenőrzését, amely az utolsó feltétele annak, hogy az 1-es villamos új vonalszakaszán megkezdődjön az utasforgalmi próbaüzem. A végleges értékelés a mérések után 2 héttel készül el, az utasforgalom tavasszal indulhat.

Az 1-es villamosvonal meghosszabbításának utolsó lépéseként február 14-én és 15-én, szombaton és vasárnap elvégezték a Rákóczi híd, a Nádorkerti úti híd és a Budafoki úti híd statikus és dinamikus próbaterhelését. A teherbírás ellenőrzését a Nemzeti Közlekedési Hatóság írta elő.

- A teszt során több mint ezer tonna teher kerül a hídra – mondta Dabóczi Kálmán a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója a próbaterhelés előtt tartott sajtótájékoztatón. Hozzátette: ennél nagyobb terhelést normál körülmények között nem fog kapni a Rákóczi híd. A BKK vezetője szerint a híd teherbírásának mostani ellenőrzése történelmi jelentőségű, hiszen ilyen formában még sosem tesztelték a szerkezetet.

Ezer tonnánál többet bír a Rákóczi híd

A próbaterhelést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszék szakemberei végezték el a Nemzeti Közlekedési Hatóság által jóváhagyott tervek alapján. Szombaton délelőtt előbb egy, majd két Combino villamossal és két tehergépkocsival kezdődtek meg a tesztek, majd délután már 8 közúti járművel történt a vizsgálat. Ezt követően a Rákóczi hídon villamosokkal, illetve a Budafoki és a Nádorkerti hídon tehergépjárművekkel folyt a szerkezetek próbaterhelése. Vasárnap egész nap a teljes hídrendszer globális próbaterhelését végezték a szakemberek, négy Combino villamossal és húsz tehergépkocsival.

A próbaterhelés után néhány nappal az egyetemen elkészítik a vizsgálat eredményeit összesítő előzetes szakvéleményt. Ennek birtokában adhatja ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság a műszaki próbaüzemre szóló engedélyt az 1-es villamosvonal új szakaszán. A végleges értékelés a mérések után nagyjából 2 héttel készülhet el, majd annak jóváhagyása után az új szakaszon elindulhat a villamosvezetők képzése és vizsgáztatása, ami körülbelül 10 napig tart. Az engedélyek beszerzése után a szükséges járművezetői oktatások befejeztével, tavasszal megindulhat az utasforgalom az 1-es villamos új szakaszán.

A próbaterhelés előzményei

A hídon 1996-ban végeztek utoljára próbaterhelést. Az akkori teszt alkalmával az akkor még el nem készült villamospálya terhelését is vizsgálták közúti többletterheléssel. Ez a megoldás a híd összterhelésének felmérésére több szempontból megfelelőnek bizonyult, de teljes mértékben nem tudta helyettesíteni a villamos tényleges közlekedését, ezért nem volt alkalmas a tényleges keresztirányú terheléseloszlás, illetve a dinamikus terhelések vizsgálatára. Ezért 2014. december 8-án az NKH az építési engedélyben foglalt részletes előírásokon túlmenően egy próbaterheléses ellenőrző vizsgálatot is előírt, ezt végezték el most hétvégén.

A Rákóczi híd úgy épült meg, hogy tizenöt tonnás tengelyterhelésű villamosok is biztonsággal tudjanak rajta közlekedni – egyezően a szabványokkal, ezt igazolja a híd törzskönyve is. Az átkelőn évenként hídvizsgálatot és tíz évenként fő vizsgálatot végeznek. Az utolsó fő vizsgálat 2018-ig érvényes – állítja közleményében a BKK.

Újbuda